Sv: welsh cob
Du skrev något om typavel, att man inte skulle blanda lätta och tunga indivder, kan du utveckla ditt resonemang lite? Vore intressant att veta. Vad kan hända om man gör det? Vilka linjer är kända för att vara "tunga"?
Det är jättesvårt att säga, för då kan det lätt uppfattas som att det finns "rätt eller fel" sätt att avla. Men om man går tillbaka 50 år i tiden och tittar på hur en welsh cob såg ut då, så ser man att det förgrenats ut i individerna idag. Personligen avlar jag en "typ av typ" som ser ut som ursprungscobben för att det tror
jag är den cob som motsvarar den modell som står i rasbeskrivning. Den hästen ska man kunna köra på åkern på vardagarna och ha framför finvagnen och åka till kyrkan på söndagar samt rida på däremellan.
Se bara på fina Llwynog Y Garth, han är ett praktexempel på en väl ihopsatt cob. Högrest, bra hållning, luft mellan hals och ganash samt en stark rygg med brett kors.
Det är så jag tror att en cob ska se ut, inte som många köttbullar man ser idag, som tex bilderna ovan. Vart ska man lägga sadeln eller selen någonstans på dom hästarna?? En sadel kan den inte ha för bommen kommer gå av! Ryttare kan dom knappt heller ha, för inte kan dom höja redan sänkta ryggar och bära ryttare i form, inte heller slappna av i sina nackar ordentligt. Skulle du sitta och rida dressyr på en cob liknande dom ovan skulle du väldigt snart börja höra pipljud vid andning.
Men det är min åsikt som vill kunna bruka hästen. Många uppfödare - även i sverige - faller för det maffiga och dundrande och avlar på individer som är tyngre. Det hjälper inte att man spätt ut tungt blod med nättare för rätt vad det är så står man där med en fölunge/unghäst som verkar gå åt det tunga hållet. Som Pirayas häst.
Jag personligen kör på med en och samma linjetyp. Det finns så många individer att välja mellan där iallafall utan att bli inavel och jag är fullt nöjd med vad jag producerar så varför byta? Linjer som jag uppfattar som tyngre (vad jag menar som uppfattar menas att jag satt massor av individer samt studerat härstamningar) är Nebo, Llanarth och Thorneyside bl.a.
Linjer som jag uppfattar som lite mer lika ursprungscobben är förutom det jag avlar även Parc vilket jag uppskattar väldigt mycket! Menai och Trevallion ger också mer naturliga individer. Parc ger oftast mycket bra hopphästar. Har du en cob som hoppar bra kolla om den har Parc i sig
Parc Rachel
Sedan ska man komma ihåg att bilderna man ser ifrån utställning visar en häst som väger säkert 100kg för mycket. I slankt tillstånd ser dom ofta helt annorlunda ut. Syna därför igenom späcket och titta på rygglinjen och övergång hals/huvud. Det är ju det som krävs ska vara bra om man ska kunna bruka den överhuvudtaget.
Lite klarare nu?