Sv: welsh cob

Hur ser det ut på engelska shower? Vet du eller kanske någon annan?

Har bara varit på några shower i Wales, men där var det mycket varierat, långa och korta manar, men hovskägget trimmades i princip aldrig. Däremot skägget under hakan brändes bort för att framhäva huvudets form. Krita användes även på vita tecken i ansiktet.

Det allra viktigaste var iaf att manen låg på rätt sida. Det fick jag veta när jag kom dit, var van vid att bara den låg på samma sida så var det bra men i Wales ska den vara på höger sida.

Fast det finns allt vääldigt många cobbar som är stora i sverige också. Speciellt som sektion C-aveln har börjat få fäste. Kanske för att det mesta fram till nu "modern tid" mest har varit ifrån Derwen? För 20 år sedan så var inte cobbarna särskilt stora i Wales, det är nu de senaste 10 åren som höjden har skjutit iväg även där, som med många andra raser, halvblodet tex.
Gällandes manar, tack gud ske lov att man slipper ställa ut i Wales då! Och att domare från england i sverige skiter fullständigt i vilken sida manen ligger på, dom tar seden dit dom kommer :D

angående det det här med taniga unghästar.
när jag köpte min cob som 2-åring var han 136 i mkh och såg ut som en normal 2-årig welsh i kroppen, han gick dessutom på gräs hela sin uppväxt(plus ordentligt med foder när han reds), men blev ändå aldrig fet. han såldes när han var 4,5 år och klassades då fortfarande absolut som lättare typ.
jag åkte och hälsade på honom i år som 7-åring och han hade växt något otroligt, mest på bredden då:D han är nu av idealisk rastyp. sedan var han ju som sagt 136 vid 2 år, nu är han 148.
det här är säkert sånt som alla visste redan, men det verkar ju som om vissa är lite rädda för att deras cobbar inte ska växa så jag ville skänka lite hopp.
han var förövrigt en ollies häst:)

Ja, att mycket händer mellan 4-6 år är helt klart... Lillys mamma upplevde jag som kraftig men rätt nätt ändå när hon kom till uppfödaren. Efter ett år skulle jag hälsa på fölet som fötts (Lilly) och jisses vad snopen jag blev när jag såg hästen då...hon hade både växt på höjden och bredden nåt enormt.

Lilly har hållit en rätt jämn tillväxt, alltid extremt lättfödd och har alltid haft ett lätt överhull trots arbete. Hon är 3,5 år nu och jobbas regelbundet men hullet kvarstår...hon får endast hö, lucern, betfor och vitaminer/mineraler och står i mager hage. Vete tusan hur det kan gå till...:confused:
Så här såg hon ut i söndags:
Lilly_5-72f10-07.jpg

Jag har ju tidigare "beklagat" mig här över min taniga cob från Derwen men jag tror att jag tar tillbaks det nu...han är bara 2,5 år och NU ser jag att det händer grejer! Han växer på höjden men framförallt så börjar massan komma nu. Ankungen håller på att bli en svan:)
Han får rätt många beundrande blickar efter sig numera, det är kul:banana:

Jag skulle tro att det ligger i hennes gener. Det är därför man föredrar att avla typ-rent, dvs inte blanda nätta och tyngre individer. Du kan ha 3 generationer med nätta typer och sedan dyker en koloss upp :crazy: Det behöver inte alls ha med fodret att göra och med tanke på hennes generatíoner bakåt så tror jag att du får dras med att hon är rund.

Vänta du tills han är 7-8 om du tycker han är snygg nu, då kan vi börja snacka och då ser du vad det är du har betalat för; allas avundsjuka blickar ;)

kl
åhh va kul med en tråd om cobbar :) Jag är ganska nyfrälst, har själv en vallack född 2000. Han är 154cm hög o ganska lätt i typen, precis som jag vill honom. Men hans pappa var en stadig bit, händer som flera redan sagt en hel del när de växer upp.

Cascob Dafydd 2 år gammal, här tycker jag han är finast.
cadadd02.jpg

sen hände det grejer
cadadd03.jpg

cadadd01.jpg

tycker han är sjukt läcker men lite för grov som sagt.

Min fina fina Cascob Flasman
0710017.jpg

0710021.jpg

Fin häst du har!

Hingsten ovan är grov för att han är feeet :cool: Hästar som showas står ju inne i köket hela dagarna och bara äter utan motion. Jag lovar, ställer du ut honom i en hage och drar ner på maten så ser den snart ut som de flesta andra.
Jag personligen är starkt emot den utställningsfilosofin. Själv vill man vara smärt och snygg i kroppen för att må bra, men ens hästar ska man göda?? Inget rim och reson i det. Speciellt på unghästar tycker jag det är helt förkastligt. 2-åringar ska inte vara feta, man förstör lederna för livet på dom. Hellre då att inte visa på utställningen vilket många uppfödare heller inte gör.

Nu har jag fått gnälla av mig lite angående feta hästar :o

Du har helt rätt när det gäller övervikt på hästarna, jag tycker inte det är sunt och hälsosamt, det är ungefär som utsällningslabbarnas fetma, den är helt hemsk i vissa fall. Min 1-åriga cob tycker jag har haft lite svårt att hålla hull, men nu när jag flyttat henne från lösdrift till uppstallning så tycker jag att hon börjat bli lite tjock. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha henne på lösdrift just nu, så jag får nog börja se över foderstaten. Problemet för oss som bor här i norr är att vi har så svårt att få tag på halm, annars är det ju idealiskt för lättfödda individer...
Du skrev något om typavel, att man inte skulle blanda lätta och tunga indivder, kan du utveckla ditt resonemang lite? Vore intressant att veta. Vad kan hända om man gör det? Vilka linjer är kända för att vara "tunga"?

tack :)
jag är inte alls insatt i utställnbing så det är mkt möjligt att det är som du säger. Som tvååring ser han ju iaf jättefin ut, väldigt lik min pålle ;) Vet inte om han är i livet än heller.

Flash har även en godkänd helbror, Braveheart.

casbra03.jpg

casbra02.jpg

casbra01.jpg

han verkar ju röra sig riktigt bra, men extriört är jag inte så imponerad, vad är det de går efter när de godkänner?

Jag skulle tro att det ligger i hennes gener. Det är därför man föredrar att avla typ-rent, dvs inte blanda nätta och tyngre individer. Du kan ha 3 generationer med nätta typer och sedan dyker en koloss upp :crazy: Det behöver inte alls ha med fodret att göra och med tanke på hennes generatíoner bakåt så tror jag att du får dras med att hon är rund.

Jahupp...man ska kanske vara tacksam för att hon är lättfödd men det blir faktiskt ett problem med de marker jag har. Får kanske skaffa munkorg:cool:.

Du skrev något om typavel, att man inte skulle blanda lätta och tunga indivder, kan du utveckla ditt resonemang lite? Vore intressant att veta. Vad kan hända om man gör det? Vilka linjer är kända för att vara "tunga"?

Det är jättesvårt att säga, för då kan det lätt uppfattas som att det finns "rätt eller fel" sätt att avla. Men om man går tillbaka 50 år i tiden och tittar på hur en welsh cob såg ut då, så ser man att det förgrenats ut i individerna idag. Personligen avlar jag en "typ av typ" som ser ut som ursprungscobben för att det tror jag är den cob som motsvarar den modell som står i rasbeskrivning. Den hästen ska man kunna köra på åkern på vardagarna och ha framför finvagnen och åka till kyrkan på söndagar samt rida på däremellan.
Se bara på fina Llwynog Y Garth, han är ett praktexempel på en väl ihopsatt cob. Högrest, bra hållning, luft mellan hals och ganash samt en stark rygg med brett kors.

Llwynog%20y%20Garth.jpg

Det är så jag tror att en cob ska se ut, inte som många köttbullar man ser idag, som tex bilderna ovan. Vart ska man lägga sadeln eller selen någonstans på dom hästarna?? En sadel kan den inte ha för bommen kommer gå av! Ryttare kan dom knappt heller ha, för inte kan dom höja redan sänkta ryggar och bära ryttare i form, inte heller slappna av i sina nackar ordentligt. Skulle du sitta och rida dressyr på en cob liknande dom ovan skulle du väldigt snart börja höra pipljud vid andning.
Men det är min åsikt som vill kunna bruka hästen. Många uppfödare - även i sverige - faller för det maffiga och dundrande och avlar på individer som är tyngre. Det hjälper inte att man spätt ut tungt blod med nättare för rätt vad det är så står man där med en fölunge/unghäst som verkar gå åt det tunga hållet. Som Pirayas häst.

Jag personligen kör på med en och samma linjetyp. Det finns så många individer att välja mellan där iallafall utan att bli inavel och jag är fullt nöjd med vad jag producerar så varför byta? Linjer som jag uppfattar som tyngre (vad jag menar som uppfattar menas att jag satt massor av individer samt studerat härstamningar) är Nebo, Llanarth och Thorneyside bl.a.
Linjer som jag uppfattar som lite mer lika ursprungscobben är förutom det jag avlar även Parc vilket jag uppskattar väldigt mycket! Menai och Trevallion ger också mer naturliga individer. Parc ger oftast mycket bra hopphästar. Har du en cob som hoppar bra kolla om den har Parc i sig ;)

Parc Rachel
Parc_Rachel.jpg

Sedan ska man komma ihåg att bilderna man ser ifrån utställning visar en häst som väger säkert 100kg för mycket. I slankt tillstånd ser dom ofta helt annorlunda ut. Syna därför igenom späcket och titta på rygglinjen och övergång hals/huvud. Det är ju det som krävs ska vara bra om man ska kunna bruka den överhuvudtaget.

Lite klarare nu?

Den äldre bilden visar på en trevlig exteriör tycker jag, funktionell, håller med om att de där extremt korta ryggarna är inget vidare bruksmaterial. Oavsett ras så borde ju en såpass kort rygg bli i det närmaste låst!

Klagade på min cob för hans långa rygg förut men nu växer liksom resterande kropp ikapp och proportionerna är plötsligt mkt bättre.

Usch, vad jag har gnällt på honom:o...ska sluta med det genast:)

Längtar efter den dagen det är sagd att sitta upp, känner på mig att det blir ett härligt krutpaket att rida!

Hur kan man lyckas vända på ett ord helt o hållet, DAGS att sitta upp ska det ju vara:D

Dom ska ha långa ryggar ifrån början, annars har dom ingenting att växa i :idea: Likaså stora huvuden, ju större huvud och opropotionelig som unghäst, ju vackrare som vuxen blir han. Vad var det för stam nu igen?

Han är efter Derwen Sea Adventure och mamman heter Derwen Queen of Memories. Hingsten finns på Derwens hemsida, mamman har jag inte lyckats hitta några bilder på tyvärr - är inte ens säker på att hon är i livet längre. Uppfödaren kommenterad ngt om henne och att det hänt ngt men med min skolengelska och hans sjungande walesisk/engelska så kan jag ha missuppfattat...

Jag har mest pratat om min pålles exteriör här men det ALLRA bästa är hans lynne faktiskt:love: Så!!! NU har jag skrutit färdigt:smirk:

Jo, visst har vi pratats vid om honom förut:) Vilken härlig gammeltant på bilden! Jag har inte passet framför mig nu men visst är hon, antingen mormor eller mormorsmor möjligen till Queen of Memories. Vad förvånad jag blev att hon var fux förresten!

Du får gärna berätta mer om vistelsen på Derwen och trakterna däromkring, har själv funderat på att åka dit någon dag. Om det inte passar här i tråden så pm:a gärna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka