Sv: welsh cob

Jag gillar klart de tyngre modellerna. Nebo samt Llanarth blod ger mer cobtyp i min smak. Jag har svårt för många Derwen hästar med sina nackar och rygg som inte passar ihop. Har själv ägt en Derwencob. Hon var bedömd med 43p. Maken till konstig ihop satt häst har jag aldriv varit med om. o ridbarhet och hoppa kunde hon definitivt inte. En typisk utställningshäst men det är också allt.
Nej jag vill ha massa (utan fetman) inte sänkta ryggar och en cob som mentalt fixar att dra plog, finvagnen och ridas!
Hitills har jag inte träffat på en svensk cob som man inte kunnat hitta en sadel till oavsett blod.

För att förstå varför de olika cobtyperna kan se så olika ut, bör man komma ihåg vad man blandade upp de få återstående Welsh Trotting Cob med, i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Hackneys, araber och de tyngre vagnshästarna användes till vad vi idag kallar en Welsh Cob..Med det i åtanke kan man faktiskt se vilka linjer som innehåller mest arabblod eller hackneys.
Vilken typ man sen avlar på, är var och ens ensak, så länge man håller sig till rastypen.
Ska man generalisera skulle jag väl inte säga att Llanart blodet är av den tyngre modellen.Llanart stuteriet var bland de första som gorde reklam och visade cobbar utanför Wales på utställningar och i ridklasser.
Långa ryggar tycker jag inte alls om, väldigt många cobbar i vårat land har är alldeles för långa ryggar och de saknar nästa också alltid djup. Djup ska inte förväxlas med massa, som till viss del är en utfodringsfråga.
Stora huvuden är en styggelse, nej fram för ett nätt huvud med stora ögon och små välansatta öron. Har inte sett många cobbar med för små huvuden, som tex sektion A har problem med
Öronen på den gamla cobstoet ovan fick mig att skratta högt, inte viste jag att de korsade in även älg!

knapplån

Fick se att den här gamla tråden har kommit upp igen och det var himla kul. Tänkte höra med er welsh cob-entusiaster om ni vet ngt om stammen på min valack.
e: Trevallion Harry
u: Gantra Chantel
ue: Tyr'eos Valentino
Jag har inte passet här så jag har inte numrena och resten av stammen. Men säger den er något?

Har hittat bilder på släktingar på nätet men var hittar jag utställningsresultat?

Ett sto som bedöms med 43p som ung ser definitivt inte likadan ut efter några år på nacken. Speciellt inte som den bara har stått i hage i 5 år utan att ha gjort någonting, men jag vet att du vet bättre än så utan att behöva vara bitsk eller hur? ;) Sen att du inte tycker om ditt gamla sto behöver inte göra henne sämre för det. Det är ofta du talar illa om henne här.
Det finns många som inte kan någonting om cob och varför förvränga verkligenheten mde personliga ideal? Det är väl upp till var och en och skaffa sig sin favoritras/typ utan att komma och låta näsan vifta i vädret och tala om för andra hur det ska eller inte ska vara. Inget är vare sig rätt eller fel.

Trevligt att du har läst på om rasen, läs kapitlet om äldre hästar också så förstår du snart att dom sjunker ihop med ålderns rätt :D

Vet ej vem du svarar, jag kommenterade bara öronen på D. Qween, inte huruvida hon var ihopsjunken med ålderns rätt.

Ett sto som bedöms med 43p som ung ser definitivt inte likadan ut efter några år på nacken. Speciellt inte som den bara har stått i hage i 5 år utan att ha gjort någonting, men jag vet att du vet bättre än så utan att behöva vara bitsk eller hur? ;) Sen att du inte tycker om ditt gamla sto behöver inte göra henne sämre för det. Det är ofta du talar illa om henne här.
Det finns många som inte kan någonting om cob och varför förvränga verkligenheten mde personliga ideal? Det är väl upp till var och en och skaffa sig sin favoritras/typ utan att komma och låta näsan vifta i vädret och tala om för andra hur det ska eller inte ska vara. Inget är vare sig rätt eller fel.
Jag har bara sagt att jag gillar de grövre cobbarna medan du har skrivit att du gillar de nättare. Om det är du eller jag som viftar med näsan i vädret kan jag inte avgöra. JAG vill se cobbar användas till allt inte bara ridning. Ang det gamla stoet så är hon sen flera år tillbaka riden för instruktör och fortfarande inte någon strålande ridhäst. Möjligen är hon en bättre avelsmärr då hon trots allt har gett 2 avkommor med bättre exteriör än sig själv.
När man läser dina inlägg så är det lätt att uppfatta att Derwen är det enda rätta cobblodet men båda vet vi väl att det inte är så. Ett av de stuterier i Sverige som har tyngre cobbar rider och kör sina utan problem. Möjligen går de inte i de högsta hoppklasserna el högre dressyr men de går alldeles utmärkt att rida allround på utan att sadelbommen går sönder och det finns massor av olika selar som passar en krallig nacke .

Jag skriver ingenstans att Derwen är det enda rätta blodet. Jag har inte ens nämnt det med namn i mina inlägg till Kattenizze som var den som frågade. En fråga fick ett svar det var allt.
En cob är en cob oavsett härstamning, det är när vi börjar prata avel man får lov att ha olika inriktningar, men vi alla har ju olika vägar att ta oss framåt i aveln.

Det var väl en oförskämd kommentar om en gammal dame kan man tycka...:(

Det var väl en oförskämd kommentar om en gammal dame kan man tycka...:(

Men snälla du, hon har långa öron.

Sedan ang lång/kort rygg, så kan vi väl alla vara överens om att sen sista bilden på "Bisons" inlägg (271) inte är en önskvärd rygg. Där ser det ut att vara ont om plats för en sadel. Bilden kanske är extrem, den påminner mig dock om en bild som jag sett på Trevallion Harry ( det kanske är samma bild).

KL

Huruvida man nu bestämt sig för att snöa in på någonting eller inte så kan jag intyga att Queen INTE har onormalt långa öron. Men för dom som inte träffat så många äldre hästar kan jag meddela att hästar sjunker ihop, inte bara om ryggen utan lite överallt. Huvudena upplevs ofta mer avlånga bla. Jag vill inte behöva redigera korten så att de gamla kämparna ska se ut som spänstiga 10-åringar igen utan vill faktiskt visa dom med ålders rätt som satt spår. Tyckler också att det var en mycket oförskämd kommentar.
Och det är väl inte öronen som gör hästen ;)

Det är ingen som hackar på någon, vi är bara lite oense om ett par hästöron :D

*kl*

Nu är tråden väldigt lång så det kanske finns svar på min fråga men jag orkar inte läsa igenom hela, hänvisa gärna om svaret finns.

Jag hade för ganska många år sen ett sto på foder. Ägaren/uppfödaren sa att hon var Welsh Cob men i hennes papper står welch ponny av cobtyp, är det de olika typerna ni pratar om? Är cop-typen då lättare än coben?
Jag tyckte inte att hon var så grov, men hon var iof bara 5 år då, hon hade fått 39p på utställning som bästa resultat då. Hon är maxad C-ponny och det är väl lite för litet för en cob? Hennes pappa heter/hette Trevallion JR och hon är en moderslivsimort, minns inte mer av hennes stam nu.

Det är Spader Dam, en av våra uppfödningar du pratar om antar jag? ;) Hon gick över 137 cm som vuxen så hon blev en sektion D istället för en sektion C som tanken var (och som hon registerades som från början). Hennes mamma var bara 131 cm.

Jag uppfattade personligen Spader som "medelgrov".

Senast ändrad:

Vidhåller att det är en oförskämd kommentar, man ska visa gamla damer lite respekt o vördnad:smirk: Det är vackert med åldrande:bump:

Tycker att det är en vacker bild på en åldrande OCH vacker welsh cob, roligt att bild på ett sto också och inte bara de flashiga herrarna!

Jag tycker att stona är av allra största vikt för ett lyckat avelsarbete och för att man ska producera fler hästar till sporten. Årets Avelskonferens handlar just om Stonas betydelse så jag hoppas att så många som möjligt som skriver här på Avel om just welsh i alla sektioner har möjlighet att ta sig dit!
Det var en häftig grej att få knalla omkring i en hage med gamla matadorer som härjat vilt på utställningsarenan i sin ungdom och lämnat flera hingstar efter sig, Queen, Tireinon Gwenlais och Groten Goch bla. Jättekul är väl värt att rekomendera för den som vill andas historia! :idea:

Mmm, jag är bara liite avundsjuk på din resa:angel:

Var håller man avelskonferensen? Inte för att jag bedriver ngn avel just nu men man vet ju aldrig i framtiden, intressant att lyssna på i a f. Misstänker väl dock att det inte hålls i närheten av mina trakter.

Nybro 10-11/11 går det av stapeln i år. Jag kommer inte att åka, jobbar samt makens och mins födelsedagar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka