Sv: welsh cob

Enl de veterinärer jag varit i kontakt med så är det inte så vanligt. Min Ida har en stor knöl, som en golfboll, på utstidan av ena frambenet, rätt så lågt ner. Har har haft den sedan hon var 1 och är nu 9. Växer inte och är inte ivägen.

Tack för ditt svar:bow:...anledningen till min undran är att jag röntgade fröken idag p.g.a. hälta som uppkommit efter ett rejält genomtramp och yttre trauma över höger fram. Ingen svullnad men rejält halt och röntgen visade på en mörk fläck på kotbenet. Kan vara en blödning eller en cysta enligt vet.:cool: Kanske jag vågar hoppas på en god prognos då...:crazy:

Vi besökte Derwen i somras när vi var i wales,och så himla impad blev jag inte av hästarna, även om folket var mycket trevliga:), vi besökte även Ilar, conygar och janton, och i allafall hästarna hos Conygar och Ilar tilltalade mej:love:
Nu bör jag tillägga att jag inget kan om hästavel, men titta får man ju:angel:

Vi besökte även Royal Welsh Show ( För andra året) och det är en underbar show:love: trots regn och plask, så njöt vi av detta, och i ett tält hittade vi en "grönsaksutställning", helt otroligt!

Jag hoppas på en ny underbar resa till Wales nästa sommar!

* Jenny *

cikoria1984

Welsh cob föl

Det var den som var e: Bocelli - Star Kingdom va? (eller något liknande)

Alla avelstankar på min fröken rök all världens väg idag. Hon har en cysta i kotbenet. Mycket trist och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra...*suckar*

Vad tråkigt för dig och ditt sto. Vilken sorts cysta var det?Var ditt sto linjeavlat eller en outcross? Frågar eftersom linjeavel tyvärr ibland medför ökade risker för sjukdomar.
Skickar tröstkramar.

Hon är u: Crugybar Lucy's Lady och e: Leyeswick Dai. Ingen linjeavel...cystan är inte analyserad bara konstaterad inne i kotbenet. Det är inte säkert att det är något som orsakar hälta men hon är ju körd i avelssammanhang. Upptäcktes av en slump när man röntgade strålbenen bl.a.

Hon är min lilla överraskning född 4/4 och e. Karlfälts Bocelli - Star Kingdom-Jantons Meredith, och en underbar liten fröken undrar i dagsläge om hon blir cobtyp eller welsh cob, pappa är ju bara 130 cm men helsyskon är 140 cm till hingsten, ska bli intressant vad man ska betäcka henne med sedan, ridponny, welsh cob eller en av cobtyp. Men först ska hon köras in,

Jag känner till ett liknande sekt D sto som är 50% cob 50% sekt B. Hon har lämnat bra avkommor med ridponnyhingst.

Det kan vara svårt för dig att betäcka ditt sto med en sekt D hingst då många cobhingstägare inte vill ha in sekt B blodet i sina hingstars avkommor. Det är inte önskvärt med sekt B blod i cob. Blandningen brukar ge trevliga ridindivider men är inte direkt lämpade att avla cob med. Mitt förslag är att du skaffar ett sektionsrent cobsto om du vill avla cob, alt avla trevliga ridponnyer med ditt sto om du nu ska använda henne till aveln. Alla ston behöver inte vara i aveln bara för att de har äggstockar.

Det är inte önskvärt med sekt B blod i cob. Blandningen brukar ge trevliga ridindivider men är inte direkt lämpade att avla cob med. Mitt förslag är att du skaffar ett sektionsrent cobsto om du vill avla cob, alt avla trevliga ridponnyer med ditt sto om du nu ska använda henne till aveln. Alla ston behöver inte vara i aveln bara för att de har äggstockar.

:bow::bow::bow::bow: :D

En fråga från en som är novis i detta sammanhanget...

Finns det ärftliga och icke ärftliga cystor?? :confused:

Hur konstateras det??

Det borde finnas både ärftliga och icke ärftliga cystor. Det är ju relativt vanligt med cystor i livmodern på äggstockarna. Dessa upptäcker man vid uljud på stona. Trots dessa så avlar man på stona. Huruvida de är ärfliga el ej kan man nog bara avgöra med biopsi skulle jag tro.

Ingen expert på området, men vad jag vet så är en cysta= vätskefyllt hålrum i kroppen. Kan "bara" vara vätska och då godartade eller innehålla tumörer eller metastaser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka