Sv: welsh cob

Fast cystor i livmodern kan ju faktiskt försvinna med åren, så det är väl inget hinder att avla på ston med sådana bekymmer ur genetisk synpunkt.

Fast fråga är om en cysta i livmodern är ärftlig eller ej precis som vi undrar om cystan i benet är ärftlig el ej. På människor är det sällan som cystor/cancer är ärftliga. Varför skulle det då vara det på hästar?

Jo.. vill bestämt minnas att det är "relativt" vanligt förekommande hos araber.
Har också för mig.... om jag läst det eller fått det från hörsägen kan jag inte minnas... men skall inte arabhingstar som skall gå i avel röntgas först??? I så fall räknar man inom araberna att det finns en ärflighet i sammanhanget... men jag kan ju som sagt vara fel underrättad då araber inte är "min" ras.

Nu lämnar jag araberna...

Att det är en "skelettförändring" är ju fastslaget och om jag förstod P rätt så var det troligt att den var medfödd... Den har i alla fall enligt experterna i Skara funnits där betydligt längre än vad hältan har funnits.
Då kommer nästa fråga. Är detta en individ med otur?... eller är det så att dessa skelettförändringar faktiskt förekommer i rasen?... Det lär man ju inte få svar på förrän man ställer in ett antal cobar på röntgen och ser vad det blir för fynd... OM det skulle visa sig att det är vanligt förekommande i rasen så får man ju börja fundera på ärftlighet..

jag har faktiskt aldrig hört talas om en cob - eller annan ras heller dör den delen - med cystor i skelettet. det beror väl litegrann på uppfödning också, om benet kalkar ur för tidigt? eller vad som händer egentligen. Gällandes diverse olika defekter är det fler än en hingst som vid avelsvärdering blivit tvungen att röntga tassarna innan godkännandet blev klart. Men det är sällan man hör om någon vars godkännande faktiskt fryser inne. Oftast är dom rena på röntgen.

Skelettcystor förekommer hos araber.... Tittade in som hastigast i arabaveltråden.. i ett av de sista inläggen skriver en arabköpare att 50% av alla de araber de varit spekulanter på har haft cystor..
Upplevede det inlägget som ett förtvivlat rop på att nu måste de ta tag med kraft i aveln för att komma tillrätta med problemet.

När det gäller röntgen av hästar så är ju fynden helt och hållet upp till vad man letar efter. Letar du förändringar i hovarns så röntgar du inte längre upp... och riskerar att missa sånt som finns en bit upp i benen.
Röntgar du knän... så missar du det som finns längre ner...

Enligt den veterinär som hade hand om Pirajas häst... Så har du röntgenfynd på 9 av 10 hästar... Sen är det en helt annan sak om hästen har problem av "fyndet" ..

Enligt den veterinär som hade hand om Pirajas häst... Så har du röntgenfynd på 9 av 10 hästar... Sen är det en helt annan sak om hästen har problem av "fyndet" ..

Ja självklart är det så! Av den anledningen är det ingen anledning tycker jag att röntga äldre hästar vid tex försäljning, och heller faktiskt inte unghästar då så mycket förekommer men växer bort.

Alla hästar har små saker i skelettet så det där håller jag med om. Men har dom små fynden ingen betydelse för hästen så finns det heller ingen anledning att röntga. Så då gör det ju ingenting om man röntgar hasen om det sitter något i knät.
Det är ju det som syns på utsidan som märks som har betydelse för hästens funktion.
Varför "leta" fel som inte betyder något?

Lite nyfiken efter att ha läst tråden. Finns blodet efter Llanarth Martyn ap Braint kvar i sverige? Han fanns väl här redan i början av 70 talet.
Det är så att jag länge letat efter avkommor till honom ( förvisso WPartbreed). Avkommorna som jag letat efter heter Horney F: 1974 Tikarnäs, Askersund och Hannibal F: 1976 båda U. NF soet Kolkjaer Pyttipanna.

Har redan blivit erbjuden att betäcka henne med sek D hingst om jag skulle vilja göra det i framtiden men känner mer för att ta en bra ridponnyhingst med bra gångarter i och med att jag är dressyrintresserad och har sådana kontakter, har redan fått flera som är intresserade av att köpa henne och då är det inte för att hon är cob, utan korrekt och ser ut att kunna röra sig bra , och jag förstår inte varför jag inte skulle kunna betäcka henne så småningom, och att hon blir reggad som Welsh cob är ju inte mitt fel det är ju så med rasen i dagsläget. Det är fortfarande en öppen ras i sverige även att vissa tycker det är fel att man kan korsa in sek B, Om ni som är hingstägare och får förfrågan om en sådan individ jag har som har tävlat elit är det fortfarande inget att tillföra rasen ? De räknas fortfarande som renrasiga.

Jag kan till viss del hålla med dig... Men jag tror vi talar lite förbi varandra i just den här frågan. :D

Det jag menar är att det kanske är vanlig med bencystor hos coben... Men att ingen känner till det av den anledningen att hästarna vanligtvis inte får problem av det.. Vem vet... det kanske finns hos alla welch sektionerna.

Problematiken uppstår ju när ett antal individer får problem av det.. Och man då inom rasen börjar fundera på att ta tag i saken.... Har man otur då så kanske problemet är betydligt större än man från början trodde.

Sen nästa problematik... hur ställa sig till avel på en häst med den här åkomman...

Om Pirajas hästs hälta visar sig ha en annan orsak än cystan... Är det då ok att avla?... Hon har ju inget problem med cystan, och fungerar användbarhetsmässigt till det hon är tänkt till.
Eller skall hon stängas för avel pågrund av något som inte orsakar problem.

Nästa steg... om det är en arvbar åkomma och Pirajas häst skall stängas för avel... Hur skall man agera när det gäller föräldradjuren?

Inressant, det gäller många olika tillstånd som man inte vet arvbarheten på, även om vissa sjukdomar faktiskt är arvbara.
Ska man avla på ponnyer med fång, knottallergi, mugg eller rasp, dåligt lynne, dålig rastyp, svårföddhet........ ja listan är lång.
Vissa defekter finns det regler för, men alla andra?I slutet blir det upp till alla som avlar att ta beslut själva.Tyvärr är det alltför många som inte gör en kritisk bedömning av sitt avelsmaterial utan tycker att sitt sto är så gulligt/snällt/fin färg/bra tävlingsresultat osv.Då blir det bara fortplantning, inte avel!

Därför att det kan betyda något. Lägger in en länk här som är ganska läsvärd. Ofta är cystor vanligt förekommande i samband med OCD, osteochondros.

Det är en svår sits som hingstägare. Å ena sidan vill man ha avkommor som syns, och ger reklamen åt hingsten men å andra sidan så vet jag inte om jag skulle vilja att min hingst lämnar "renrasiga" avkommor utan rastyp, det för inte aveln framåt. Är det så att man vill få fram en lättare cob för tävlingsbruk så kanske man inte ska ha en cob utan en mer tävlingsavlad individ.

Jag tycker att det är synd att sekt B X sekt D korsningar inte blir WPB. Ett litet lyckligt ögonblick så skulle stamboken stängas för denna korsning. Jag har inget emot individerna alls men att de ska få vara en del av en framtida avelsmaterialet är fel. När det gäller många ponnyraser så är det typavel, tappar man typen så har man snart inget mångfald av raser kvar. Alla smälts ihop till en liknande massa tillslut.

Vill man ha en lättare cob så kan man lika gärna skaffa sig en connemara istället.

Ang hingsten du blivit erbjuden så är det väl samma ägare till honom som producerat ditt föl.

Inressant, det gäller många olika tillstånd som man inte vet arvbarheten på, även om vissa sjukdomar faktiskt är arvbara.
Ska man avla på ponnyer med fång, knottallergi, mugg eller rasp, dåligt lynne, dålig rastyp, svårföddhet........ ja listan är lång.
Vissa defekter finns det regler för, men alla andra?I slutet blir det upp till alla som avlar att ta beslut själva.Tyvärr är det alltför många som inte gör en kritisk bedömning av sitt avelsmaterial utan tycker att sitt sto är så gulligt/snällt/fin färg/bra tävlingsresultat osv.Då blir det bara fortplantning, inte avel!

Självklart är frågan intressant att diskutera... Precis som du nämner så finns det en uppsjö med defekter som skulle kunna vara orsak till att ta en individ, flera individer eller hela blodslinjer ur aveln.

I min värld avlar man på friska, exteriört korrekta och trevliga individer.

Detta är en fråga om etik och moral.... Är det etiskt och moraliskt försvarbart att avla på individer som bevisligen har en defekt???.. Oavsett om defekten framkallar problem hos individen eller inte.

OBS... Jag är inte på något sätt ute efter att hänga aveln på cobar !!
Eller någon ras överhuvudtaget...

Jag håller med dig att det är synd att inte denna variant inte kallas något annat än Welsh cob i och med du inte får en rastypisk individ. Han som besiktiga mitt föl och är med som premieringsförättare eller vad det nu heter, diskuterade jag en hel del med ang Welsh cob och han tyckte cobbar inte är en ras utan en benämning av en viss typ av hästar och han trodde min skulle bli av cobtyp och tyckte att hon skulle passa aldeles förträffligt där. måste påpeka att han inte håller på med Welshar. Men det är intressant att höra olika åsikter och han tyckte jag absolut skulle visa mitt föl. Och jag tycker bättre om welshar än connemaror och avlar igentligen på Halvblod, har haft olika sektioner av welsh och ridit många otroligt trevliga under åren också korsningar med XX och OX , det har varit efter samma stamsto född på slutet av -60 talet, så det här med cob är något helt nytt för mig,

Fast det är ju inte rikigt rätt. Welsh cob har en alldeles ypperlig rasstandard och sen många år tillbaka så släpps inga andra raser in. Den premieringsförättaren vill inte jag visa mina cobbar för:eek: Cob som ord är en benämning på en medelstor kallblodsliknade ponnyhäst.

Lite nyfiken efter att ha läst tråden. Finns blodet efter Llanarth Martyn ap Braint kvar i sverige? Han fanns väl här redan i början av 70 talet.
Det är så att jag länge letat efter avkommor till honom ( förvisso WPartbreed). Avkommorna som jag letat efter heter Horney F: 1974 Tikarnäs, Askersund och Hannibal F: 1976 båda U. NF soet Kolkjaer Pyttipanna.

Testar igen.. Eftersom rasen inte blev godkänd i sverige först 1986. Så undrar jag om blodet e: Llanarth Martyn ap Braint finns kvar? Fanns fler hingstar som användes före 1986, och finns det blodet kvar?

KL

Någon som vet varför Cynorian Misty Prince är kastrerad?? Säkrast är att fråga ägaren direkt men märkte det precis och ibland får man snabbast svar här.

Han fick en infektion av ett sto han betäckte och blev steril.

nej men fy!!
Vad var det för infektion? CEM?
Importsto eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar