Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar klart de tyngre modellerna. Nebo samt Llanarth blod ger mer cobtyp i min smak. Jag har svårt för många Derwen hästar med sina nackar och rygg som inte passar ihop. Har själv ägt en Derwencob. Hon var bedömd med 43p. Maken till konstig ihop satt häst har jag aldriv varit med om. o ridbarhet och hoppa kunde hon definitivt inte. En typisk utställningshäst men det är också allt.
Nej jag vill ha massa (utan fetman) inte sänkta ryggar och en cob som mentalt fixar att dra plog, finvagnen och ridas!
Hitills har jag inte träffat på en svensk cob som man inte kunnat hitta en sadel till oavsett blod.
Men i äldre cobbar är det väl Norfolk Roadster som finns inkorsat? Alltså Hackneyn's föregångare innan rasen delades i en showanimal och allroundhästen som även reds.Norfolk Roadstern kan inte jämföras med dagens Hackney, det var en allroundhäst med flashig trav och viktbärande. Det tyngre konvexa huvudet kommer säkert från Yorkshire Coach-horseblodet som även det användes en hel del för länge länge sen i cobaveln.Hackney korsades in för att få fram showig trav och lite ädelhet.Hackneys är en ädel körhäst med mycket höga benrörelser ffa i trav.Finns både som ponny och häst. De som kör menar att de är väldigt bra och showiga körhästar till de engelska showklasserna, men absolut inte någon nybörjar häst, ofta väldigt heta.
En konvex noslinje kan härstamma ifrån det tyngre vagnsblodet i cobbarna. En konvex noslinje är inte önskvärd enl rasbeskrivningen.
Det är läsare av tråden som reagerat på hur ni skriver här...Det är ingen som hackar på någon, vi är bara lite oense om ett par hästöron
Jag fick precis veta att min dröm-cob är till salu. Ett mörkt/nästan svart hingstföl e. Solloway Hooch u. Pennal Savannah.