Sv: welsh cob

Gah...är det inte typiskt...Har missat alla utställningar i år p.g.a. jobb och nu även detta:mad:... Uppenbarligen måste jag skaffa mig ett jobb med ekonomitid:cool:

Jag gillar klart de tyngre modellerna. Nebo samt Llanarth blod ger mer cobtyp i min smak. Jag har svårt för många Derwen hästar med sina nackar och rygg som inte passar ihop. Har själv ägt en Derwencob. Hon var bedömd med 43p. Maken till konstig ihop satt häst har jag aldriv varit med om. o ridbarhet och hoppa kunde hon definitivt inte. En typisk utställningshäst men det är också allt.
Nej jag vill ha massa (utan fetman) inte sänkta ryggar och en cob som mentalt fixar att dra plog, finvagnen och ridas!
Hitills har jag inte träffat på en svensk cob som man inte kunnat hitta en sadel till oavsett blod.

Vad kul, då borde du gilla min cob, hon är efter Nebo Red Dragon och morfar är Llanarth Lord Nelson! Jag vet absolut ingenting om dessa hingstar, eller särskilt mycket om cobbar, men jag tycker väldigt mycket om temperamentet, lugnare och trevligare individ får man leta efter. Men särsklit grov undrar jag om hon blir, hon är vädligt nätt i typen, men såklart hon är bara 1 år, så det kanske kommer.

Jag tycker att det är väldigt intressant att få läsa här om de mer erfarna uppfödarna av rasen, hur de ser på cobavelns utveckling. Jag kollade faktiskt i min Welsh Cob-bok av Wynne Davies på bilder av äldre cobbar, och Haly Bailey hade rätt, de ser annorlunda ut i jämförelse med dagens större cobbar på utställningarna! . Därmed inte sagt att det var bättre eller sämre, jag har ingen bestämd uppfattning i dessa frågor, då jag kan på tok för lite för att kunna ha en åsikt. Men intressant är det! Jag köpte min egen cob mest för att hon verkade så trevlig i temperamentet och att hon passar mig storleksmässigt, och jag inser att OM hon ska få verka i aveln då tycker jag att hon ska ha något att tillföra rasen, och det återstår ju att se hur hon blir när hon växer upp.
Det står att arab och Hackney är inkorsad i rasen, och jag tycker att jag kan skönja arabblod hos min egen häst, men Hackney? Varför valde man att korsa in Hackney? och vad är egentligen Hackney för någon ras? Finns det något Berber-blod i cobben? Jag undrar för jag tycker min häst har nästan konvex nosrygg och det är vad jag tror, inte särskilt önskvärt inom cob-aveln?
Jag känner mig helt nyfrälst och kär i cobben, och det är så roligt att läsa här om alla fina hästar.

Vet du , jag tror att jag har ägt mormor till din pålle;) O.B.B. EN underbar individ. Kolugn men känslig. Såld till Öland där hon numera drar stora vagnar fulla med turister tillsammans med sin son. Hon kommer nog att bredda sig ska du se. Vi ska upp på måndag och titta på en 1 års hingst från samma stuteri som du var på. Dock inte så nära släkt med din.
mormor?
bb10_stor.jpg

park%F6rning%20%F6land.jpg

Senast ändrad:

Hackney korsades in för att få fram showig trav och lite ädelhet.Hackneys är en ädel körhäst med mycket höga benrörelser ffa i trav.Finns både som ponny och häst. De som kör menar att de är väldigt bra och showiga körhästar till de engelska showklasserna, men absolut inte någon nybörjar häst, ofta väldigt heta.
En konvex noslinje kan härstamma ifrån det tyngre vagnsblodet i cobbarna. En konvex noslinje är inte önskvärd enl rasbeskrivningen.

Ja, visst är det mormor till mitt sto. Gud vad kul! Hon ser ju jättetrevlig ut. Det är kanske därifrån som min häst har sitt trevliga temperament?
Jag har sett den där hingsten när jag köpte min häst, och jag tycker han är jättefin.

Hackney korsades in för att få fram showig trav och lite ädelhet.Hackneys är en ädel körhäst med mycket höga benrörelser ffa i trav.Finns både som ponny och häst. De som kör menar att de är väldigt bra och showiga körhästar till de engelska showklasserna, men absolut inte någon nybörjar häst, ofta väldigt heta.
En konvex noslinje kan härstamma ifrån det tyngre vagnsblodet i cobbarna. En konvex noslinje är inte önskvärd enl rasbeskrivningen.
Men i äldre cobbar är det väl Norfolk Roadster som finns inkorsat? Alltså Hackneyn's föregångare innan rasen delades i en showanimal och allroundhästen som även reds.Norfolk Roadstern kan inte jämföras med dagens Hackney, det var en allroundhäst med flashig trav och viktbärande. Det tyngre konvexa huvudet kommer säkert från Yorkshire Coach-horseblodet som även det användes en hel del för länge länge sen i cobaveln.

Det är ingen som hackar på någon, vi är bara lite oense om ett par hästöron :D
Det är läsare av tråden som reagerat på hur ni skriver här...
Oenighet är helt okej, så länge det inte blir att det kan tolkas som att ni hackar på varandra.

Jag fick precis veta att min dröm-cob är till salu. Ett mörkt/nästan svart hingstföl e. Solloway Hooch u. Pennal Savannah. Ett riktigt hingstämne. Precis vad jag vill ha. Tyvärr är timingen urusel. Har precis börjat plugga och har inte en chans att skaffa häst! Typiskt!

Köp den och lämna ut den på foder till någon som vill ha sällskap? :angel:

Jag förstår hur du menar! Men då missar jag hela hans ungdom när jag har chans att forma honom som jag vill. Dessutom kan jag tänka mig att det inte finns så många som vill ha en unghingst på foder. Synd.

De är mycket som spelar roll. Jag sa en gång att en kopia av Solloway Hooch skulle inte vara fel att ha hemma. Och denna hingstunge är nästan en kopia. Dessutom är hans stam bland den bästa. Sen är det ju alltid svårt att förutsäga hur han blir som vuxen.

Här är min dröm cob:love:
reppan.jpg

hade en snarlik kopia till honom som jag sålde och som sen skars . Istället har jag tingat denna sonen:banana:
dyblygiad1.jpg

Han är bara 1 år och vi hoppas på att han ska bli lika maffig som pappa.

Intressant! Du har inga sidbilder på honom så man kan se hur pass utvecklad han är?

Den var bättre, han ser ju normal ut för sin ålder, blir han stickelhårig?

Det tror jag inte att han blir. Han är smäcker och nästan feminin nu men med hans bägge föräldar så är jag inte orolig över att han inte får rejäl massa. Därav att jag inte kommer att visa honom för avelsrådet förrän han blir äldre.

Hallå alla WC-kunniga...Hur vanligt är det med cystor i skelettet på WC??? Har en misstänkt sådan i kotbenet på fröken...:cool:...Kan vara en blödning också då hon utsatts för ett rejält bräck. Hos araber lär det förekomma så nu undrar jag hur det står till bland WC...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka