Sv: Wellpapp-strö
Oj, glas? Jisses! Jag har peppar peppar aldrig hittat något jag inte borde i ströet (och jag 'vänder' det varje - varannan dag). Däremot har jag noterat att ju mer 'färgglatt' wellpappen är, dessto mindre dammar den. Dvs balar med mycket orange och blå bitar t ex = lite damm, balar med mycket/mest brun wellpapp = mer damm.
Nu tycks ju Lillen tåla dammet utmärkt, men jag mailade ju tillv förut just om dammigheten, om det menade att det var så stora partiklar att det inte gick ner i lungorna. I och med att de kallar det dammfritt och rekommenderar det till hosthästar. Torv t ex dammar ju också, men till skillnad från t ex spån är dammet så stort så det 'fastnar i näsan'.
Fick inget svar alls dock. Får se om jag får det nu, mailat igen, slängt med samma fråga och sen frågat om priset.
Jag har ju läst om Champ förr, att det är 'speciellt utvalda pappersråvaror' och så wellpapp då. Lite full i skratt blev jag när det 'speciellt utvalda' visade sig vara - hushållspapper/toapapper. Men det blev hemskt trevligt faktiskt, ljust, mjukt och fluffigt och suger upp snäppet bättre än wellpappen. Blev inte lika lätt 'tillplattat' heller.
Skulle bra gärna vilja veta pris per bal dock, de balarna rymmer mer volym/10 kg än de andra, så de borde vara dyrare?