Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som rubriken lyder, vad använder ni för strö i boxen till era hästar? Varför har ni valt just det? Fördelar/nackdelar? Köper ni "säck-vis" eller ta hem stora mängder åt gången?
Vi har haft halmpellets i kanske 4 år, men har bestämt att vi ska byta strömedel nu till hösten när hästarna kommer in efter betet. Anledningen till det är att vi är trötta på att dels hästarna är helt gula precis överallt på morgonen samt att själva pelletsen dammar och lägger sig överallt i stallet (på galler, i tak, på balkar mm). Vi har annars varit väldigt nöjda med halmpelletsen, väldigt lätt-hanterat samt lätt-mockat. Vi är nu inne på att testa torv (Spån/kuttespån går bort då gödseln måste kunna blandas upp med matjord).
Flera här skriver att de tycker att halm är det bästa alternativet. Det tycker jag är intressant, eftersom jag fullkomligt avskyr att mocka halmboxar .... Nu på våren när stona har fölat har vi förstås halm i deras boxar, annars har vi alltid halmpellets eller spånpellets.
Undrar om jag gör fel när jag halmmockar? Brukar komma in svettig och med värk i rygg och axlar efter att ha mockat tre- fyra sådana boxar ... Hur gör ni?? Jag inser ju att halm är det bästa alternativet för hästarna ...
Vi har spånpellets och jag är nöjdare än någonsin. Supersmidigt att både hantera och lagra, bra uppsugningsförmåga och väldigt drygt eftersom inget "onödigt" slängs.
Enda minuset är att dammar nu när det är så jäkla varmt och torrt ute men det åtgärdas lätt med lite vattning.
Vi köper en hel pall åt gången.
Vad (ungefär) betalar du för en pall spånpellets?
Det är stallägarna som köper in det så jag vågar inte svara exakt. Men jag betalar 55kr/säck (inköpspris) och det är 60 säckar per pall så någonstans runt 3.300kr kanske?
Oj, det kändes dyrt? Jag betalar som max, då jag bara köper en pall, 2 600 kr?
Som sagt, det är inte jag som köper in pallarna så jag har ingen koll överhuvudtaget.
Räknade bara på ett ungefär eftersom jag betalar 55kr/säck inkl. moms