Halmpelletsproblem

Sv: Halmpelletsproblem

Tycker inte en säck i veckan låter mkt, tvärtom. I stallet jag har min häst på utbildning tror jag det lägger in 2-4 per vecka. Tycker dock själv inte om halmpellets, och står på spån hemma.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Aha...ska testa att inte hälla vatten över ströet då jag sätter nytt! :) det sväller bara sämre då, och hästarna börjar käka av det...:crazy: får täcka in det med gammalt strö bara :p
Jag har inte vattnat ströt alls. Pelletsarna mosas sönder på något dygn eller två i alla fall. Jag lägger 12 säckar från början, och sedan får jag fylla på ungefär en säck varannan vecka. jag mockar ut allt blött varje dag, men river inte i bottenbädden. Funkar jättebra :) Mina äter lite precis när det är nyligen inlagt, men går ganska fort över till hö istället.
 
Sv: Halmpelletsproblem

Min häst står på spånpellets. Det funkar superbra för oss. Vi handlar vår pellets på bygghandeln och den är då billigare än på de andra ställen som jag kollat upp.
Jag blöter upp min pellets när den är ny. Jag tar bort det översta lagret kiss. Jag har specialbyggt en grep med ett galler/nät i metall, som jag har fäst på grepen, så kan jag fånga upp små bajskluttar. Min häst är ganska rörlig i boxen och kan lätt smula sönder en bajshög till molekyler:mad: med denna grep så kan jag mocka supernogrann, vilket är en dygd för mig. Spånpellets är det bästa för oss. Lätt att sköta. Enda nackdelen är väl kanske att det tar lite längre tid att brytas ner till jord än till exempel halmpellets.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp