”Welfare in Dressage: The visual and and scientific evidence”

JohannaB

Trådstartare
Forskargruppen som skrev brevet till FEI med ”concerns” om dressyren har nu gjort en YT presentation med bilder, hänvisningar till forskning och deras slutsatser och förslag för dressyren.
Filmen är lång, 50 minuter, men på en lagom nivå även för den som inte är så insatt i forskningen så fullt begriplig. Det är flera kortare delar så inte heller så mastigt som det låter, men det tar ändå en timme av era liv att se den ;)

För att slippa diskussioner som bara beror på missförstånd kan väl de som INTE sett filmen men ändå vill kommentera eller diskutera skriva det? Såklart helt okej att ha åsikter oavsett men onödigt att hamna i olika skyttegravar om det mer beror på missförstånd än på att man faktiskt uppfattar filmen helt olika?

Så vad tycker ni?
Har forskargruppen rätt? Kommer deras förslag göra någon skillnad?

Jag tyckte generellt de hade många bra poänger, och det är väl inte så konstigt eftersom de är forskare inom detta område och har lagt mycket tid på att ta fram filmen. Också bra att Crispin (som har fler namn men jag kommer inte ihåg dem nu, fotografen) fick en chans att visa upp hur stort material han har men också hur många ögonblick det finns.

Bifogar en bild på deras sista bild i presentationen, med förslag på saker som kan göras för att förbättra.
Jag tycker det är intressanta förslag, just överstrykning (eller att lätta på tygeln står det här) obligatorisk eller för att få extra poäng har jag till och med haft som förslag ju :D så den blev jag glad för. En annan sak jag vet att jag diskuterat för är att göra det mer okej att hästen faktiskt öppnar munnen, det är sämre att dra igen munnen och förhindra dem från att komma från bettets tryck än att de gapar tycker jag.
Så båda de idéerna blev jag lite glad över att de kom upp som förslag. Om det sen har någon chans att bli en förändring återstår väl att se.

Bifogade filer

• IMG_2364.webp
    IMG_2364.webp
    91,8 KB · Visningar: 77
Forskargruppen som skrev brevet till FEI med ”concerns” om dressyren har nu gjort en YT presentation med bilder, hänvisningar till forskning och deras slutsatser och förslag för dressyren.
Filmen är lång, 50 minuter, men på en lagom nivå även för den som inte är så insatt i forskningen så fullt begriplig. Det är flera kortare delar så inte heller så mastigt som det låter, men det tar ändå en timme av era liv att se den ;)

För att slippa diskussioner som bara beror på missförstånd kan väl de som INTE sett filmen men ändå vill kommentera eller diskutera skriva det? Såklart helt okej att ha åsikter oavsett men onödigt att hamna i olika skyttegravar om det mer beror på missförstånd än på att man faktiskt uppfattar filmen helt olika?

Så vad tycker ni?
Har forskargruppen rätt? Kommer deras förslag göra någon skillnad?

Jag ska se den o helgen tänkte jag! Återkommer om jag inte blir helt överväldigad av allt och inte får ur mig något istället 😅

Jag har inte hunnit se videon än, men har ni andra också tänkt på att man ser fler videos på proffsryttare med hängande stångtygel? Positiv förändring förhoppningsvis!

Jag tittar ju sällan men det är ju positivt iallafall! Dom kanske även insett att det inte bara är rabiata sektmedlemmar som är kritiska.

En sak från filmen som en av forskarna visade och beskrev men inte riktigt kunde förklara var detta (se bifogad bild).

Nacken har en ”konkav” del bakom första nackkotan?
Tror hon funderade på om det kan bero på hyperflexion i träning men det lät inte som om något sådant är fastslaget? Har ni sett det på häst?
Jag har kanske inte tänkt på det förut så kan inte säga att jag sett det, eller så har jag sett det men inte tänkt på det.

Nästa var att flera hästar hade ”bullar” i hålorna ovanför ögat.
Det har jag lärt mig kan vara ett tecken på fång, liksom fettdepåer är ett varningstecken, men det är ju orimligt tro att det beror på det på dessa hästar? Hon diskuterade om det kunde bero på spänning i ansiktet tror jag?
Något ni sett eller funderar på?

Det är i filmen vid ungefär 21-22 minuter om ni vill se själva.

Bifogade filer

• IMG_2368.webp
    IMG_2368.webp
    48,3 KB · Visningar: 42
En sak från filmen som en av forskarna visade och beskrev men inte riktigt kunde förklara var detta (se bifogad bild).

Tror hon funderade på om det kan bero på hyperflexion i träning men det lät inte som om något sådant är fastslaget? Har ni sett det på häst?
Jag har kanske inte tänkt på det förut så kan inte säga att jag sett det, eller så har jag sett det men inte tänkt på det.

Det har jag lärt mig kan vara ett tecken på fång, liksom fettdepåer är ett varningstecken, men det är ju orimligt tro att det beror på det på dessa hästar? Hon diskuterade om det kunde bero på spänning i ansiktet tror jag?

Inte sett filmen ännu men det är väl diskussioner om att bakom lod/spända hästar kan göra att det blir lite svårt för blodet att ta sig tillbaka. Och alltså ger högre tryck i ansiktet, om bullarna ovanför ögonen kan hänga ihop med något sådant? Jag har dålig koll på det!

Enligt en lymfmassör jag anlitade är det lymfvätska och kan bero på stress, medicinering, miljöombyten. Sen är ju många dressyrhästar läskigt feta, så det kan säkert vara fettdepå också.

Min häst har sådana ”bullar” ovanför ögonen typ när hon står och sover osv? Det syns lite då och då, har aldrig tänkt att det skulle betyda ngt särskilt.

Aha, hade jag ingen aning om. Men fettfepåer lär väl vara konstanta? På min häst varierar det om ”bullarna” är där eller inte (alltså snabba variationer)

Ja precis, men man undrar liksom vad det är som varierar och varför?
Det finns fettdepåer där på hästar, därför man kan se att de sväller på en PPID eller fånghäst (de sitter så till att de är väldigt enkla att bedöma, även depåer på hals och runt svans brukar svälla men det är mindre svart eller vitt liksom) .

Nu var det mest en fundering, att jag tyckte det var knepigt att forskaren tog upp dessa bulor (på denna häst och en till) utan att veta eller tro vad de kan bero på. Det kändes lite som ett stickspår som aldrig knöts ihop med resten.

Liknande trådar

Ridning Postar här också - för kännedom. Nu blir det forskning iallafall.... A most productive workshop was held on 31 January 2006 at... 2
Svar
26
· Visningar
2 828
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31