Sv: Weimaran
Det är som Calazirya skrev först och främst en jakthund, det är inte på något sätt bortavlat, så är du inte jaktintresserad tycker jag att du ska byta ras.
Det är en hund som är ganska komplett, de funkar till mycket, storviltsjakt, eftersök, fågeljakt, apporterande och även till lydnad, bruks och drag (fast vill man syssla med lydnad och bruks så är de inte den ultimata hunden).
De kräver massor av aktivering i form av hjärngympa och även massor av motion, mina springer lätt en mil om dagen.
De är benägna att förfölja vilt och därför har många problem att ha dem lösa, vilket gör att de inte kan få ut behovet av att springa.
De har inga direkt mentala problem och är en rätt sund ras, självklart finns HD-problem, dock inte så mycket då uppfödarna är nogranna.
Det finns som någon skrev 2 olika linjer amerikansk/australiensiska och tysk/engelska, den förstnämda är något lugnare och lite större med en längre rygg, den tyska är mer "action" i. Dock skiljer det inte supermycket.
Jag har en som är en kombination och en som är en import från Australien, dock är min Australiensare mycket mer "på hugget" än den andra.
De är hyffsat lättlärda, men har problem med "vad var det du sa nu igen- syndomet", dvs det är mycket upprepning och nötande med W... Det är enmanshundar, min ena har stora problem med att öht följa med andra människor.
De har ofta problem att vara ensamma, mina måste sitta i bur för att inte riva huset (den ena öppnar fönster

)...
Det finns 2 hårlag, långhårig och korthårig, jag har en av varje, den långhåriga är betydligt mer ovanlig.
Man måste veta vad man ger sig in på när man skaffar W, det blir lätt ett monster. Det är inte en "lulla-runt-i-skogen-hund" eller stallhund, det är en arbetande jakthund.
Kan man tillgodose deras behov är det dock trevliga hundar, jag anser mina vara väldigt väluppfostrade, ändå går de under epitetet "stök och bök". De välter allt som kommer i dess väg, går in i grejer och är allmänt stökiga, de visar noll hänsyn för mina andra hundar och likadant med främmande människor. Det finns inget ont i dem, de är bara nonchalanta av naturen.
//E