Rouise

Trådstartare
är grymt sugen på att köpa en weimaran som nästa hund.

tänkte höra med er som vetr lite mer om just den rasen..
hur är det med aktivering, psyke, lättlärdhet.

innom vilka områden kan man använda just den rasen i.. ja allt ni vet :)

och så klart Bilder!!

tack på förhand

/ Rouise

Sv: Weimaran

om du använder sökfunktionen här på forumet kommer du nog att hitta vad du söker :idea:
finns nog ett par trådar om just weimaraner...

Jag har 2 stycken, tikar. Kan skriva lite mer om nån timme, måset bara passa på att gå ut nu när det inte ösregnar för en gångs skull :)

//E

Jag har 2 stycken, tikar. Kan skriva lite mer om nån timme, måset bara passa på att gå ut nu när det inte ösregnar för en gångs skull :)

//E

halloj, jag är tillbaka. har du fått en till grå? jag har missat massor, berätta allt om den nya (och också den gamla, hur det går med hennes allergi osv).

*KL*
berätta MASSOR!! :)

hittade ingen vettig tråd om Weimaraner på sökfunktionen här på buke....

allt ni kommer på en denna vackra hundras!

min moster har nu två Weimaraner... det är 6e o 7e av samma ras...
Det är ju fågelhundar, hon använder dem till jaktprov mm... o endel utsällningar o avel då den ena har fina meriter...

har förstått att det finns ett par "blodslinjer" (vet inte om det stämmer :crazy: ), en tysk o en amerikansk... de tyska e lite hårdare i skallen, har mer av vakt-betende medan den amerikanska e lite mjukare familjehundar...
min moster har haft hundar från båda hållen så att säga...

annars e de vackra, härliga hundar som älskar att röra sig...

halloj, jag är tillbaka. har du fått en till grå? jag har missat massor, berätta allt om den nya (och också den gamla, hur det går med hennes allergi osv).

Nämen hej!!:)

Min "nya" är en tik, import från Australien som jag har tagit över av min uppfödare eftersom hon inte tyckte att hon kunde ge henne det hon krävde, många hundar och begränsad tid.

Hon är 4 år, SVCH, uppflyttad till tvåan , startad på lite jaktprov, fågeltränad, röntgad osv, dessutom långhårig! Lätt och go att ha att göra med. Hon har fått en kull valpar, dock är 4 av 7 sjuka på olika sätt, det är den största anledningen till att hon omplacerades, hon ska inte ha fler kullar.

Hon och Loka älskar varandra, leker bakom mig just nu:D

Loka mår rätt bra, det är från dag till dag, men jag tycker att det blir bättre. Dock ser jag så stor skillnad på dem nu, Loka är stor tung och lite mer trögtänkt, Fortune är mycket mer BC-stuket, snabbtänkt, lätt och kvick. Tränar rätt mycket agility med Lokia nu och hon har nyss blivit SVCH så hon ska ut och ta eftersök för första gången på lördag:)

Hur går det själv?

//E

Det är som Calazirya skrev först och främst en jakthund, det är inte på något sätt bortavlat, så är du inte jaktintresserad tycker jag att du ska byta ras.

Det är en hund som är ganska komplett, de funkar till mycket, storviltsjakt, eftersök, fågeljakt, apporterande och även till lydnad, bruks och drag (fast vill man syssla med lydnad och bruks så är de inte den ultimata hunden).
De kräver massor av aktivering i form av hjärngympa och även massor av motion, mina springer lätt en mil om dagen.

De är benägna att förfölja vilt och därför har många problem att ha dem lösa, vilket gör att de inte kan få ut behovet av att springa.

De har inga direkt mentala problem och är en rätt sund ras, självklart finns HD-problem, dock inte så mycket då uppfödarna är nogranna.

Det finns som någon skrev 2 olika linjer amerikansk/australiensiska och tysk/engelska, den förstnämda är något lugnare och lite större med en längre rygg, den tyska är mer "action" i. Dock skiljer det inte supermycket.
Jag har en som är en kombination och en som är en import från Australien, dock är min Australiensare mycket mer "på hugget" än den andra.

De är hyffsat lättlärda, men har problem med "vad var det du sa nu igen- syndomet", dvs det är mycket upprepning och nötande med W... Det är enmanshundar, min ena har stora problem med att öht följa med andra människor.
De har ofta problem att vara ensamma, mina måste sitta i bur för att inte riva huset (den ena öppnar fönster :angel:)...

Det finns 2 hårlag, långhårig och korthårig, jag har en av varje, den långhåriga är betydligt mer ovanlig.

Man måste veta vad man ger sig in på när man skaffar W, det blir lätt ett monster. Det är inte en "lulla-runt-i-skogen-hund" eller stallhund, det är en arbetande jakthund.

Kan man tillgodose deras behov är det dock trevliga hundar, jag anser mina vara väldigt väluppfostrade, ändå går de under epitetet "stök och bök". De välter allt som kommer i dess väg, går in i grejer och är allmänt stökiga, de visar noll hänsyn för mina andra hundar och likadant med främmande människor. Det finns inget ont i dem, de är bara nonchalanta av naturen.

//E

:) tack för ett utförligt svar!

återkommer med ett klyftigare svar sedan.. har fullt upp med en amris som flänger om kring å river allt i sin väg.. hon är Buuuuusig!

du måste ju visa lite bilder! :bump:

för oss går det lite sådär, vi har tagit en låååång paus från allt med tränande och tävlande och vi har inte kvar vår tränare längre (lång historia). dessutom har det varit ganska mycket kludd privat också, men nu har allt ordnat sig och jag håller på att spara till körkort och bil. så till våren kommer vi igång igen. och sist men inte minst, jag har köpt en ny dator idag!

Min faster har en till sällskap. Hon går vanliga promenader med den och tränar lite lydnad ibland. Hunden är trots att den inte aktiveras mer lugn och harmonisk. Det finns vakt i hunden och hon är lätt att ha lös ute för hon bryr sig inte om att följa vilt. Kan vara nån fågel hon är intresserad av ibland men hon försöker aldrig få tag på dem.
Det går dessutom att lämna henne ensam hemma så denna hund passar inte så bra in i lady_vips beskrivning.

Fast det låter ju mer som ett undantag med den typen, om man kikar lite på uppfödarnas hemsidor osv.

Precis som Kanelbulle skriver så är den ju ett undantag, dessa hundarna ska inte vara såna, det är aktiva jakthundar. Jag har också en som är väldigt lugn och inte behöver supermycket aktivitet, men hon är knappast representativ för rasen och omnämns i weimaraner-kretsar som "Sveriges lugnaste weimaraner", dvs det är högst ovanligt att de är som hon är.

Sen är de så klart uppfostringsbara, men det är en ren lögn att det är "promenadhundar".

//E

Nämen är det där din moster!?! Det vet jag mycket väl vem det är! Jag känner inte henne, men weimaranervärlden är liten ;)

//E

ja visst är världen liten :)
hennes ena hund (horst) är från kenneln där min bror själv har haft två weimaraner från :p

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 203
Senast: fryckan
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: Grazing
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
846
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden