webbsidekritik

moiran

Trådstartare
pysslar lite med ett nytt projekt för att få upp en ny hemsida. skulle gärna ta emot lite kritik för den, både positiv och negativ. det är långt ifrån färdig, så många sidor fattas ännu, och det fattas lite finlir med textformuleringar, bild/textplacering och val/redigiering av bilder. men kommentera gärna allt sånt ändå! Det jag helst av allt vill ha kritik på är:

1. sidnavigering (tillräckligt enkel/snabb/etc?)

2. färger

3. format

jag vet att sidan inte gör sig som bäst i mozilla, men den ska fungera i alla fall. kommentarer om serif-teckensnitt kan vara också - jag vet redan att man inte bör ha det, men jag vill ha det i det här sammanhanget just för att det passar bättre in. och det är ju inga mastodonttexter heller. får se lite längre fram om jag byter till en utan serifer ändå.

nåväl. sidan
 
Länken fungerar inte.

Tänk bara på att inte göra förstasidan för tung så att det tar lång tid att ladda upp.
Det är fortfarande många som sitter med vanligt modem.

Försök få bra kontrast mellan bakgrundsfärg och text.
 
nu funkar den - jag har ändrat. :) råkade skicka en lokal länk. :)

kontrast har jag tillräcklig. största problemet är egentligen typsnittsvalet. och angående stora sidor så hoppas jag att jag bantat den tillräckligt. det är inte jätteliten, men ska i alla fall teoretiskt ladda på mindre än en halvminut med ett 28,8kbs-modem. :)
 
Jättefin sida, kul idé! :)

Jag har två påpekanden som visas bäst med en bild.
1. Internet Explorers "spara bild"-ikon kommer upp precis över din meny, du kanske kan flytta menyn till något annat ställe?
2. Kanten mellan din bokbild och bakgrunden syns, du kanske inte ser det på din skärm eller i din webläsare?

Sen tycker jag faktiskt att du ska byta till ett teckensnitt utan serifer ändå, även om jag förstår varför du vill ha det. Jag tycker det blir plottrigt och svårläst, särskilt som texten är ganska liten. När jag kommer till såna sidor brukar enda räddningen vara att kunna markera texten allt eftersom man läser, men inte ens det fungerar här eftersom den isåfall markerar allt (inklusive bakgrundsbilden).

I övrigt har jag ingenting att klaga på!

/Erica
 
hahaha, sedär.... och jag som tänkte vara 'först'... :o :D

fast din var ju färdig och mycket snyggare... :smirk:
 
jo, jag känner själv att den är lite svårläst. så jag måste byta typsnitt i alla fall. får nog bli utan serifer trots allt. :p

det där med menyn har jag inte tänkt på, eftersom jag själv har bett ie att inte pluppa upp såna där rutor (eftersom jag stör mig så ofantligt mycket på dem). men det ska jag naturligtvis fixa på någotdera sätt... :)

i mina browsers syns kanten om man tittar hemskt noga (vilket jag gjorde nu när du sade det). dumma, dumma jpg-format. jag ska åtgärda! tack för påpekandet!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 795
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 025
Senast: Migo
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp