Hovbilder, lite åsikter tack?

Sv: Hovbilder, lite åsikter tack?

Lord Owen skrev:
:crazy: Finns EN utbildad hovslagare här och han är rent ut sagt kass, det ser till om. jag.

Hur motiverar du det att Kurre är kass ???

erla skrev:
Hur motiverar du det att Kurre är kass ???

Den ridskola där jag genom min utbildning rider låter endast Kurre sko sina hästar, och deras hovar är över lag för långa (dock inte överdrivet), för trångt skodda (heller inte extremt) och de tappar skor hela tiden. Tycker inte att man kan säga att de på 30 hästar har dåligt hovmaterial. Däremot är han säkert en av de bättre PÅ ÅLAND. Men jag tycker inte att han skor så bra nej, en det är ju en lekmans uttalande.. Jag har däremot folk som sagt att deras hästars hovar blivit som förbytta och är mycket bättre sedan han började sko, dessa hovar har jag tyvärr inte sett..så. :crazy:

Har du erfarenheter av honom?

Ang vf, jag tror att det beror på att han inte använder vf fullt ut, mindre troligt att han skulle blivit skodd sämre på vf ett antal gånger.
Tro inte på vad Migo skriver vad beträffar de andra 3 hovarna, hon pratar i nattmössan, i hennes värld måste en skodd häst ha de felen. När det gäller snedheten vill jag inte uttala mig, hur man skall se på den beror som andra sagt på benställning o hur hästen sett ut förrut.
Vad jag inte sagt tidigare är att trakterna är understuckna vilket kan vara medfött eller bero på hovvården.
PL

peter_lundin skrev:
Ang vf, jag tror att det beror på att han inte använder vf fullt ut, mindre troligt att han skulle blivit skodd sämre på vf ett antal gånger.
Tro inte på vad Migo skriver vad beträffar de andra 3 hovarna, hon pratar i nattmössan, i hennes värld måste en skodd häst ha de felen. När det gäller snedheten vill jag inte uttala mig, hur man skall se på den beror som andra sagt på benställning o hur hästen sett ut förrut.
Vad jag inte sagt tidigare är att trakterna är understuckna vilket kan vara medfött eller bero på hovvården.
PL

Okej. Ja, det tror jag också angående vf. Känns mest troligt då han inte heller använder bakbenen lika mkt.
Njä, jag har sett Migo diskutera i andra trådar samt PMat henne tidigare om frågor och sådant kring hennes åsikter men aldrig fått svar, dessutom tycker jag hon verkar tillhöra de barfotaverkare som totalt fördömer skodda hästar, vilka jag jämställer med hovslagare som totalt fördömer barfota. :crazy:
Vad betyder det att trakterna är understuckna?

Sedan kan jag tillägga att jag igår märkte att på bakhovarna är det inte lika mkt traktstöd på båda sidorna om hovarna, utan knappt något alls på insidan men 1-2 cm på utsidorna. Ska de vara så?

Lord Owen skrev:
och deras hovar är över lag för långa (dock inte överdrivet), för trångt skodda (heller inte extremt) och de tappar skor hela tiden..... .... Men jag tycker inte att han skor så bra nej, en det är ju en lekmans uttalande.. :crazy:

Har du erfarenheter av honom?

Sannerligen lekman låter det som !
...och Kurre lämnar då verkligen inga långa tår !

Du får förstås tycka vad du vill, men jag tycker du kan tänka på att det finns många här på Buke...

Lilla Skutt skrev:
Jag tror nämligen att ryggen är det stora problemet här...men vad vet jag här bkm datorn??Inte ett skit! :D :angel:
Här håller jag med!
Förre hästen hade samma "benställning" med ena bakbenet under sig. Ofta. Efter flera besök och utredningar av hans lite släpaktiga rörelsemönster hittades en gigantisk låsning i ländryggen av en duktig kiropraktor och hästen uppvisar nu en helt annan gång.

Och jag har en stark känsla av att du vet en :devil: massa där bakom datorn ;) .

Jag tycker det oxå är jättebra att du vill lära mer om hovar och verkning/skoning,superbra.Frågan e bara om detta är rätt forum??
Absolut en kunskap som är rolig och otroligt intressant men jag kan tycka som så att detta forum är ett av de sämre ställen att LÄRA om hovar.
En kompetent hovslagare som har överseende med en hästägares 1000 frågor ( samtidigt som den samme kravlar runt på stallgången för att insupa vinklarna korrek verkade) är GULD värd. Jag är min hovslagare skylldig ett evigt tack :bow:
Det bästa forum tycker jag annars att det på Svenska Hovslagarföreningens sida är, tyvärr ligger det nere nu. Skulle bli förvånad om jag inte stött på dig där redan :D .

Lycka till och tala om vad kiropraktorn hittar,jag e nyfiken! :bump:

Samstämmer!

erla skrev:
Sannerligen lekman låter det som !
...och Kurre lämnar då verkligen inga långa tår !

Du får förstås tycka vad du vill, men jag tycker du kan tänka på att det finns många här på Buke...

Varför så otrevlig? Jag ÄR en lekman och då ska man kanske heller inte ta mina åsikter på så stort allvar, inget i det jag säger garanterar att han är en dålig hovslagare eftersom jag bara kan säga vad jag som amatör ser. Däremot kan jag heller inte bortse från vad jag ser så länge jag inte lärt mig mer. Det är inte personligt påhopp på honom som hovslagare utan ett enkelt konstaterande om att jag inte vill använda honom då jag inte tycker han är tillräckligt duktig. Samtidigt är det min inviduella syn på saken, jag vet folk som tycker att han lämnar för KORTA tår. Så, alla ser vi det olika. Jag ser fram emot den dagen då jag har såpass stort kunnande att jag kan vara säker på vad som är bra och dåligt.
Självklart vet jag att det finns många här på buke, men folk som utför tjänster mot betalning åt andra (ex. hovslagare) måste kunan tåla att deras tjänster diskuteras, ratas och hyllas tex. på internet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det ska bli fruktansvärt intressant att se vad ET säger! :) När man kollat upp det har man ju förmodligen ännu mera stoft att prata med hovslagaren om.

Hovslagarfreningens forum, det låter bra! :)

Tack! :bow:

Nu är inte min engelska toppen, och jag ska läsa igenom det nogrannare när jag kommer hem, men om nu detta är medfött vad kan det ge för problem och måste det ens ge några problem? Läste att det gick att ändra på men ändå. Som sagt, ska lära igenom nogrannare. :D

Kan vara medfött, men jag skulle tro att det oftast helt eller delvis orsakas av hovvård/skoning. Jobba på så får du fråga sen.
PL

Finns en käck bok om hovar på engelska som heter "No foot No horse" avGail Williams och Martin Deacon.
Lättläst med tydliga bilder.
Idenna bok finns ett kapitel som heter "Poor feet and bad backs" Om just sambandet mellan långa tår/understuckna trakter och ryggproblem.

citat "The relationship between bad backs and bad feet has long been mooted.
After all,any problems in the back will create abnormal locomotor patterns,wich will affect the way the feet are placed on the ground and will eventually lead to hoof-capsule distortion and improper balance.Conversely,imbalances in the feet will cause abnormal
locomotor patterns wich,eventually,will lead to problems in the topline."

Hänger ni med?
Ryggproblem kan uppstå pga obalans i hovarna , hovproblem kan bli resultatet av ryggproblem.. hönat o ägget .. ;)

Finns mkt bra att läsa i boken,tex hur ögat kan lura en när man bedömer hovar, bilder på hovar "före och efter",hur viktigt det är med samarbete mellan veterinär,hovslagare och tex olika alternativbeh som kiropraktik,osteopati för att få bra resultat på svåra fall.

Enbart verkning hjälper inte hästar som gått med långvariga problem,den kan behöva annan hjälp oxå..

Rekommenderas till vetgiriga hästägare mfl ;) :idea:

Senast ändrad:

Lilla Skutt skrev:
Finns en käck bok om hovar på engelska som heter "No foot No horse" avGail Williams och Martin Deacon.
Lättläst med tydliga bilder........Rekommenderas till vetgiriga hästägare mfl ;) :idea:
Var finns den att köpa :d ?

//kristel, vars hovslagare får sår i öronen :o ...

Tack!
Boken kommer om ca 10 dagar :d .
//kristel, som genast ser sig liggandes på soldäck försjunken i bra litteratur :banana:

kristel skrev:
Tack!
Boken kommer om ca 10 dagar :d .
//kristel, som genast ser sig liggandes på soldäck försjunken i bra litteratur :banana:
Hoppas du gillar boken! Jag tycker den ä käck! :bump:

Ha det gott! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
964
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: Ava22
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar