Hovbilder, lite åsikter tack?

Sv: Hovbilder, lite åsikter tack?

Det är omöjligt att säga, du kan inte gå på bilder på en nyskodd häst o fråga om det är bra!?!? :eek:

1 Måste veta hästens bakgrund, skador osv!?!
2 Se hästen röra sig, alla har eget rörelse mönster.
3 Se hästen inan skoningen.
4 Bilder kan ljuga....

Det man kan se är att det ser ok ut.. om du inte litar på din hovslagare är det ju lite lustigt.. varför anlita honom!?! :o :confused:

Vad jag tycker är anmärkningsvärt av vad man kan se på bilderna är att vänster framstråle är så dåligt utvecklad medans de övriga är ok men detta tyder snarast på att hästen inte använder vf ok inte på trångskoning.
PL

Jag usel på skoningar, men jag har vart med en hel del och stått vid sidan under jobbet på klinik... Alla skor ju efter sina kunskaper och erfarenheter. Men jag hade tyvärr aldrig velat haft traktarmar så långa och oriktade. Han kommer med största sannorlikhet trampa av sig framdojjorna. Det här med vilka sömhål har jag igen aning om... Om han har problem med att han växer ojämt, kan man inte verka och plasta motsatt sida och ha skor som riktas bättre? Som sagt, bara en tanke, och inget jag har kunskap om. Det är alltid kul och bolla tankar. Själv har min oskodd sedan föl men ska slänga på framskor nu. Långa utepromenader sliter hemskt och skor är ett bra skydd...

Boj skrev:
Detta är inte synpunkter och svar på inlägget, men istället för att lägga upp bilder direkt i forumet länka istället. Alla har inte bredband, vilket gör att en sådan tråd med dessa jättebilder ta en evinnerlig tid att ladda ner. :smirk:

ska tänka på det till nästa gång. :o

Nu blir jag intresserad, vilken utbildning/kunnande besitter du för att fördöma skoningen så? Intressant! Kan inte så mkt om hovar själv så.. :crazy: Vad tycker du borde göras och hur?

Rude skrev:
Ok, din häst behöver verkas lite annorlunda än vad som är gjort, att den "välter" beror på att ut o insida i förhållande inte är riktigt, är hästen utåttåad beror det oftast på att trakten på utsidan är något för hög (rena skelettskador o annat ej inräknat), hästar som är känsliga för verkningen brukar i ett fall som detta uppvisa en briljering, dvs dom simmar torrsimm med benen når dom går.
Det är mycket viktigt att din hovis låter dig gå med hästen så att han ser hur hästen sätter hovarna och kan justera sin verkning efter det.
Ang. utflytning av hov, den sidan av hoven som är längst tenderar normalt att flyta ut, det beror på att hoven vid nedsättning vrids och den kortare sidan hamnar mer under hästens ben och den långa mer utanför. I sin tur gör det att den korta sidan får en ökad belastning med in tilltagande snedväxning av hoven som följd, sen är cirkusen igång.
Om man får vara så dum att man rekommenderar någonting, verka hästen med kortare intervall, innan skorna sätts på så gå med hästen och kolla att hovarna landar"dött" alltså helt plant utan vridningar eller liknande. Med tiden kommer felaktigheter i steg orsakade av sneda hovar att försvinna, allt går inte att göra på en gång efterssom hästen kommer att sträva emot förändringar. Om du gått i högklackat en hel dag känns det konstigt med badtofflor....

Precis! Min häst "simmar" med bakbenen! Och ja, han belastar yttersidan av bakhovarna rätt rejält, vrider hela hoven när han sätter ner den. Inte vackert att se. Tack för tipsen! Är lite problematiskt med min hovslagare då han är jäkligt butter och sur, går inte att prata med så bra så tänkte försöka med en annan som är mer trevlig och pratsam nästa gång.. men som jag vet skor ungefär likadant som min nuvarande. :crazy:
Vill du se en helhetsbild på hästen hur han står normalt? (har bara sidbild)

-lån-

Vill bara säga att det ultimata för mig vore att hästen gick barfota, men det går helt enkelt inte. Han har väldigt mjukt hovmaterial, trots att han sedan han var unghäst gått barfota bak, vilket leder till hålväggar även om han bara går i hagen. Har försökt ha honom barfota en sommar men det fungerade inte, kan ju givetvis ha varit hovis (som jag hade då) som var kass men han har alltså väldigt mjuka hovar. Dessutom blev han väldigt öm, det ökade bara istället för att trappas ned och då gick han lugnt i en invänjningsperiod utan skorna, han fick bara ondare och ondare. Och här på Åland finns det inte sådär skitmånga hovslagare att välja mellan (som är något att ha).

Vad tycker ni att jag ska göra åt hovarna, försöka med barfota igen eller leta efter en ny hovslagare?

Montéryttare skrev:
Det är omöjligt att säga, du kan inte gå på bilder på en nyskodd häst o fråga om det är bra!?!? :eek:

1 Måste veta hästens bakgrund, skador osv!?!
2 Se hästen röra sig, alla har eget rörelse mönster.
3 Se hästen inan skoningen.
4 Bilder kan ljuga....

Det man kan se är att det ser ok ut.. om du inte litar på din hovslagare är det ju lite lustigt.. varför anlita honom!?! :o :confused:

Som sagt vlle jag egentligen inte veta hur han tacklat hästens problem, utan mer hur han skometod är och det kan man ju endast se direkt efte skoning. Hade jag velat veta hur han tacklat hästens inviduella hovar hade jag satt in bilder från tidigare också. Det är väl också rätt självklart att jag inte kommer göra som alla här säger, utan bara tycker om att få åsikter? Att få ett litet hum om något jag inte kan så mkt om. Folk här kan komma med tankar som jag sedan kan diskutera med hovslagaren och tänka igen, det är intressant tycker jag, även om man inte kan göra en fullgod bedömning av några bilder.

Hade jag fått välja hade jag tagit hästen till en duktig hovslagare som jag verkligen VET att kan sina saker, men hur gott tror du det är med sådana här på Åland? Finns faktiskt inte en enda jag litar på men likafullt måste hästen skos.. :(

Han har faktiskt aldrig trampat av sig någon sko sedan jag började använda den här hovslagaren. :crazy:

Lord Owen skrev:
Som sagt vlle jag egentligen inte veta hur han tacklat hästens problem, utan mer hur han skometod är och det kan man ju endast se direkt efte skoning. Hade jag velat veta hur han tacklat hästens inviduella hovar hade jag satt in bilder från tidigare också. Det är väl också rätt självklart att jag inte kommer göra som alla här säger, utan bara tycker om att få åsikter? Att få ett litet hum om något jag inte kan så mkt om. Folk här kan komma med tankar som jag sedan kan diskutera med hovslagaren och tänka igen, det är intressant tycker jag, även om man inte kan göra en fullgod bedömning av några bilder.

Hade jag fått välja hade jag tagit hästen till en duktig hovslagare som jag verkligen VET att kan sina saker, men hur gott tror du det är med sådana här på Åland? Finns faktiskt inte en enda jag litar på men likafullt måste hästen skos.. :(

Heheee.. Jadu, Åland är inte lätt :D Brukar vara där o tävla.

Montéryttare skrev:
Heheee.. Jadu, Åland är inte lätt :D Brukar vara där o tävla.

Ja, det är förbaskat svårt. :crazy: Finns EN utbildad hovslagare här och han är rent ut sagt kass, det ser till om. jag. Sedan finns det en som är utbildad i Finland, han har jag, och sedan finns det två som kommer från Sverige varannan månad som tydligen ska vara utbildade och den ena är så fullbokad så han tar inga fler men den andra ska jag testa nästa gång. Sedan finns det ett tiotal som kallar sig hovslagare men som bara far runt bygden och sabbar hästarnas hovar.. självlärda amatörer som inte borde ha med hovar att göra. :crazy: Så vad ska man göra, kan ju inte gärna köra över hästen till Sverige för varje skoning och blir för dyrt att ta hit någon enkom för min häst också.

Lord Owen skrev:
Han står bredbent på fram för att hålla balansen för att han fått lugnande.. Han står inte så normalt. Jag ska ta kort på benen när han står normalt också.

Ja, du sa det.

Tittade igenom det hela, vad andra skrivit. Tänk att så mycket känslor kan röras upp när det gäller hovar. ;)

Hälsning Maja

Visst skulle det vara skoj att se en större bild:)

Ang. din fråga om du skall byta hovis,,, det tror jag inte ska vara nödvändigt, prova i stället att se om det inte går att få igång dialogen.
En del är ju lite känsliga när man ber dom göra något, men då kan du ju prova lite psykologi, fråga o när han svarar kan du säga " jaha du menar att du skall och vi skall etc etc" då talar du inte om för honom hur han skall sköta sitt jobb utan får det att verka som hans förslag...
Sen skall man i rättvisans namn aldrig säga om jobbet är bra eller dåligt efter att ha sett en uppsättning bilder, det kan ha sett mycket värre ut innan han började, det kanske behövs en eller två verkningar till innan hovarna ser ut som hovisen vill, allt går ju inte att göra med en verkning.
Så även om jag skulle vilja ändra lite så kan det vara så att det vill din hovis också, men han har inte kommit dit han vill än.
Och självklart vill jag inte säga att jag ligger inne med alla svar, jag bara kan försöka ge tips utifrån min egen erfarenhet.

Migo, om "Pinge" är den jag tror, är han en mycket framstående figur inom svenskt hovslageri och vet vad han talar om!!!!

Stopek, ja är det inte fantastiskt att så fort det finns en bild på en hov någonstans så skall det sågas rejält, gärna av helgutbildade gurusar :devil:

Stopek skrev:
Ja, du sa det.

Tittade igenom det hela, vad andra skrivit. Tänk att så mycket känslor kan röras upp när det gäller hovar. ;)

Hälsning Maja

Haha, ja, nästan som när man skriver något om pessoa bett eller sadlar för börjes. :p

Här är en stor bild, så här ställer han sig nästan alltid om han får ställa upp själv, dock inte så mkt med bakbenen under sig som på denna bild man frambenen står han alltid sådär med.
ewafafaffa.jpg

Vad tycker du är en lämplig lösning för en häst som inte "kan" gå barfota? Tycker du då att man ska försöka i alla fall eller fortsätta med skor som verkar fungera hyfsat? Hur gör man egentligen med en häst som får hålväggar och röta när den går barfota?
Jag ska försöka prata med honom nästa gång men ska som sagt testa en annan honslagare tror jag nästa gång men vi får se. :D Jag vet att man inte kan se hur han tacklat den här hästens inviduella hovproblem på bilderna men jag är mer intresserad (just nu) av hur hans skometod är. Tack för alla tips, det är bra att ha ideer att kunna bolla med. :bow: I övrigt, så det där "simmandet" med bakbenen kan vara något som beror på felaktig skoning?

Kom just på att jag aldrig träffat på någon hovis som vill se hästen röra sig innan han skor. :mad: Men från och med nu tror jag faktiskt att jag måste propsa på det.

Jag tycker att det ser ut som att det ligger skuggor kring den högra strålen, och att den därav ser bredare ut.

Det är lite mörka bilder, trots att jag ljusade upp dem, så det är mkt möjligt.

Snygg häst :)
Han står lite som om han har ont i ryggen :confused:

Du måste ge lugnande vid skoning, kanske är ryggen som spökar o inte någon tidigare traumatisk händelse :confused:

Briljeringen kan vara orsakad av felaktig verkning, javisst, men den kan orsakas av andra saker också, eller ett eventuellt ryggproblem kan orsakas av felaktig benställning som i sin tur beror på felaktigt utförd verkning, men det som är säkert är att om du får hästen helt korekt i hovarna så kan man utesluta det i sökningen efter andra problem, givetvis och tyvärr med fördröjning, som sagt hästen kommer att motsätta sig förändringar utan måste "lära om" lite i sitt sätt att gå.
Obs, jag påstår inte att det "bara är att verka hästen riktigt en gång för alla o sen är alla problem lösta" men om hovsättningen är riktig blir det lättare att få ordning på resten, och tvärt om, är hovsättning o steg galet hjälper det inte något vidare med kiropraktorer o massage.
Blir som att äta verktabletter för att bota att man har en sten i skon.

Blir som att äta verktabletter för att bota att man har en sten i skon.

Va! Hjälper inte det? :eek: :angel: :D

Liknande trådar

Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
964
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: Ava22
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar