Hovbilder, lite åsikter tack?

Sv: Hovbilder, lite åsikter tack?

*fniss*

Dessutom ska det till en hovlagare för att stava värktabletter som vErktabletter :rofl:

Fördel med yrket, de flesta "kunderna" kan ju inte läsa :devil: :confused: :devil: :confused: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

Det är naturligtvis svårt att säga vad som varit felet för din häst om han inte klarat av att vara barfota. Många problem som röta, sprickor och hålväggar kommer av att hoven varit för lång eller i obalans.

Sedan är jag inne lite på Rudes linje att du kanske inte behöver byta hovslagare utan kan försöka inleda en dialog istället. Jag förstår det som att han är enda som bor på ön och som är något att ha, det är väl värt att värna om?!
Sedan att han inte gjort precis allt perfekt, det går säkert att prata om det så att han kan tänka på det och bli bättre, förhoppningsvis.

Det här med hästar som briljerar är också nytt :banana:
Men fy nu skall vi inte märka ord, vi vill ha erfarna hovslagare här som motvikt mot nätexperter som iofs kanske har tittat på hovar hela sitt vuxna liv :devil:
PL

Han har förmodligen ont i ryggen ja, skrev en annan tråd på hästvård om detta. Han har gått med fel sadel (brygga, och för trång) i flera år. :crazy: Det kommer en Equiterapeut och kollar honom om någon vecka. Ska även fara till kiropraktor själv på måndag för att utesluta mig själv.

Alltså, ryggproblem är högst troligt och jag har precis börja fila till det problemet. :D
Förresten, kan du förtydliga vad på bilden det är som utstrålar ryggot? Bara av rent intresse. Kan tillägga att ryggen såg ut som en hångbro (han sääänkte länden) med gamla bomsadeln. Mkt bättre nu med bomlös dock.

Jag ska försöka prata med hovslagaren, i alla fall kräva att han tittar när hästan rör sig. Men en liten 17 åring (jag) har rätt svårt tror jag att orka med en hovslagare som är så butter som min. Men jag ska försöka. :)

Benställningen är relativt typisk för hästar med ont i ländryggen, vilket dom brukar få om sadeln passar illa....
I många fall ser man det ännu tydligare om man lyfter frambenen (förslagsvis ett i taget :p ) och håller LÄÄÄÄNGE, efter en stund brukar hästen söka sig ännu mer under sig o till slut inta "bergsgeten"..
Jag misstänker att problemen vid skoning kan ha ett samband med ryggen, o får du ordning på både hovar o rygg blir ju hovisens jobb lättare o han blir kanske gladare :)

Jag tycker visst att du skall prata med din hovslagare, han kanske är butter o grinig men om du bekriver dina problem med hästen och leder den så han ser själv och efter det frågar om han kan hjälpa dig rätta till det hela går det säkert bra!

Efterssom du skall ta dit en äckelterapeft så kan du alltid "skylla" förslagen på den, då blir det ju inte du personligen som ber om en förändring i hovisens arbetssätt.

Lycka till

Kan bara erkänna att huvet inte var igång, biljardera heter det ju, rätt skall vara rätt :angel:

:idea:
Du kanske menade de nylanserade barfotapillren..VERKTABLETTEN.

Ges till hästen var 6-8 vecka så slipper hovis kröka rygg :bow:

:rofl:

Meningen var inte att märka ord.. ;)

Bara en liten rolig ordlek från min sida...Inget illa ment. :bow:

Peter o Älgen :) :) :) man måste ha kul också :) :) :)

He,he
Jag tyckte verktabletten var en bra ide... :angel: :D
Smidigt att spara ryggen, bara att skriva ut ett recept :banana:

Se upp för rötan som kan finnas i de hovarna.. Fårorna vid strålen ska egentligen vara nästan obefintliga. Nu är jag ingen expert men jag tyckte min hästs hovar var helt ok tills omgivningen påpekade det :crazy:

Den ser inte utåtTÅAD ut fram, snarare att den vrider ut hela framknäna, exteriörfel, även mindre kommer ofta från felaktig belastning pga diverse orsaker..

Skoningen tänker jag inte kommentera, det finns andra som är mycket duktigare på sånt. Fixa hellre till muskulaturen på hästen pedantiskt så han slipper stå snett och vint ;)

Är på väg med muskel och kotbiten. ;)
Som sagt står han lite vint fram eftersom han på bilderna är i drogernas land. :angel:

Det där med strålfårorna har du fått om bakfoten, en välutvecklad stråle i en bra hov har tydliga o vida strålfåror. I en trånghov trängs fårorna ihop men kan ändå vara djupa.
PL

peter_lundin skrev:
Det där med strålfårorna har du fått om bakfoten, en välutvecklad stråle i en bra hov har tydliga o vida strålfåror. I en trånghov trängs fårorna ihop men kan ändå vara djupa.
PL

Och hur såg min hästs strålar ut? Lutade de åt något av ovanstående? :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
964
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: Ava22
·
Hästvård Jag behöver hjälp: Hästen min fick en rejäl låsning i hagen och fastnade med höger bakben rakt ut i luften. Den försökte komma ur...
Svar
11
· Visningar
3 106
Träning Hej! För ungefär 2 veckor sedan köpte jag ett 5 år gammalt sto som i stora drag är väldigt mycket av ett projekt. Hon har inga muskler...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar