Förhindra att snubbla?

Sv: Förhindra att snubbla?

Många fjordingar är ganska markbundna i sina gångarter, vet inte om det kan ha något med saken att göra.
Hade en fjording som liten, och hon var också en riktig snubbelfot.

*kl*

jag har en fjording som var snubblig när jag köpte henne.

Det försvann direkt när hon blev skodd med tillräckligt korta intervaller.

Så mitt råd till TS är att sko om oftare, så kommer problemet bara att vara ett minne snart:)

Så bara för att de är bygda så så ska de inte kunna gå normalt på benen?
Sönder avlade då eller??
Om den teorin stämmer så skulle ju tunga hundar snubbla mer också.

Jag tycker nog fjordingar snubblar mer än tex nordsvenskar. Men det är det jag vill veta. Har själv stort kallblod nu som inte snubblar alls. Men ok han kanske är byggd annorlunda.
Mycket funderingar blir det.:D

hahaha.. tyckte den meningen var skitkuuuul... :rofl:
jag rider en nordis som snubblar hela tiden..
rider ofta, ofta rakt ut i skogen.. alltså inte på skogsvägar eller liknande.. både han och jag tycker det är roligare...
Men snubblar lika mycket för det.. (men han snubblar knappt ute i själva skogen)
Tror det kan bero på att han "lullar" runt i sin egen värld och inte tänker så mycket på vad han gör med fötterna..
Går ju bra när vi rider dressyr och jag kontrollerar varje steg och "begär" aktivitet från hans siida..
Men har även ridit ett fälttävlandssto som tävlade (nu kan jag inget om ft, så det kke inte finns dessa klasserna) typ 1-stjärna eller 2 stjärnor..
hon gick ju mycket i terräng, men var så sju in i h*lvetes snubblig... riktigt äckligt ibland...

nee... tror att man till viss del kan träna bort det, men kke är så att man hela tiden aktiverar hjärnan på dom, så kollar dom lite bättra kke...(?)
Nu blev dte bara svammel från min sida... men men
Lycka till och du kommer över rädslan.. tro mig

Ja precis.:rofl:Det är lite det jag vill höra.
Olika människor tycker olika.
Själv red jag ett tyskt halvblod för ett tag sen ,som det kändes som hon skulle stupa ,hon kändes som hon skulle snubbla och gå ner på knä men höll sig uppe hela tiden. Var nog otroligt framtung bara.

Men om man läser tråden så verkar det vara modellen på häst som gör att de snubblar eller inte. Alltså inte mer eller mindre i någon speciell ras.Och det tycker jag är bra . :)

Min fjordis snubblar också en del, inte jättemkt men ibland. Han tror jag snubblar när han inte får ngt att tänka på. Man måste "aktivera" honom rätt rejält.. Lät som ett jättebra tips och bara ut i skogen och "lulla" runt. Ska jag nog testa :D

Min travare kunde snubbla på plan asfalt när hon kom från banan!!
Hon är lite snubblig än idag, men det gick att träna bort en del. Tror vi varit nära att gå omkull ett hundratal gånger innan hon fick ordning på fötterna.

Jag hade en travare som snubblade mycket. Var väldigt jobbigt för vägarna måste vara nästintill plana om man skulle galoppera eller trava utan att han snubblade.
Sedan hade jag ett fullblod som foderhäst och han snubblade ofta i skritten men så fort man travade eller galopperade snubblade han aldrig för då blev han mer uppmärksam.

Min åsikt om snubbliga hästar;
Det är inte ett rasproblem.

Det är
- Hovvårdsproblem (för långa hovslagarintervall) och det går att åtgärda
- Träningsproblem (oskolad) och det går att åtgärda
- Uppmärksamhetsproblem (trötthet, ointresse) och det går att åtgärda

Alltså ett människoproblem:angel:

Hejsan allihopa! Här sitter jag, med benet i gips... och skulle behöva lite tips och råd.:( I tisdags så tog jag och sadlade och tränsade min fjording, tänkte rida en liten sväng på grusvägarna kring där jag bor. När jag hade travat, skrittat och galopperat ca 2-3 km så hade jag märkt att min lille fjording snubblade lite då och då (vilket han gör ganska ofta, speciellt då det har gått ett tag sedan han skoddes förra gången). Han var lite tittig då jag red förbi en gård och när jag hade ridit förbi den så tänkte jag att han skulle få galoppera en bit för att göra av med lite energi. Så jag fattade galopp, han hann bara ta ett par språng innan katastrofen var ett faktum. Jag såg att han snubblade, han gick ner på knäna och slog mulen i marken (Nej! Var det enda jag tänkte). Det gick så snabbt, plötsligt välte han över på sidan, jag hann inte reagera innan jag fick hela hans tyngd över mitt vänstra ben. Jag skrek till och han var snabbt uppe på benen. Vilken smärta! Jag skrek och jag kände att tårarna började komma. Stackars hästen blev så rädd att han snabbt skrittade därifrån. Jag lyckades till slut kravla mig fram till ett hus ca 150 meter bort (idiotiskt av mig att glömma mobilen just den dagen). Där hjälpte några människor mig att ring till mina föräldrar. Pappa körde hem mig i bilen och mamma fick leda hem hästen (som endast hade några skrubbsår på mulen och benen efter olyckan). Iaf så bar det av till akuten för att röntga benet. Det visade sig att jag hade en treplansfraktur i fotleden, vilket betyder att tre ben i vristen hade sprickor i sig. Jag blev gipsad så nu får jag nog ha gips i minst 4 veckor framöver. Stackars pållen kommer inte blir mycket riden men jag får ju pyssla om honom och rykta osv, förhoppningsvis så kan min syster longera och rida honom ibland.
Nu till mina frågor.
Det verkar som om fjordingar ofta snubblar, varför? Vad ska man göra åt det?
Jag har hört flera som har gått omkull med sina hästar, hur ska man göra för att förhindra det? Och om det ändå händer, finns det nåt sätt att skydda sig från att komma under hästen?
Jag menar, om det har hänt en gång, vad hindrar det då från att inte hända igen?
Nej, jag är inte rädd för att rida, jag skulle gärna vilja sitta upp direkt om jag kunde. Jag är inte rädd för att skritta och trava lite lugnt. Men.... jag är rädd för att galoppera så där igen. Jag hade givetvis kontroll, men tänk om han snubblar igen? Jag menar han har snubblat förut... Jag vågar faktiskt erkänna att jag är rädd för att komma under en häst som går omkull, det är inte hästen jag är rädd för! Absolut inte, det var ju inte hans fel. Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att förhindra detta? Är det någon mer här som har varit med om detta, kan ni berätta lite kanske? Kommer jag verkligen kunna rida som förut utan att vara rädd för att det ska hända igen....?:crazy:

Precis så där höll min foderhäst på! Han snubblade sig fram i livet som jag brukade säga. Men jag började träna mycket med bommar i olika tempon och gångarter. Sedan märkte jag även att när jag red honom i form och samlat höll han bättre koll på sina fossingar. Jag har själv gått omkull ca 5 gg på samma sätt som dig, dock 4 gg på travaren :crazy: Men aldrig har det hänt något på honom.

En gång gick däremot omkull med en ridskolehäst på en hopptävling. Jag gillar pigga, lite heta hästar och denna häst var 155 hög, biffig, kallblodstyp med mycket motor!! Hinder höjden låg väl på 90 cm tror jag... Efter första hindret var det en snävsväng till hinder nr 2, en maffig oxer som inhopp till kombination. Min lilla häst (som för övrigt var totalt hård i munnen) svängde übersnävt och snubblade till och gjorde en kullerbytta. Jag hade tur och landade previs bredvid, dock klämde jag ena handen. Men när hästen reste sig upp upptäckte jag att jag fastnat med foten i stigbygeln. Hästen fick givetvis panik när han upptäckte att något släpade sig efter honom så han stack i väg i full galopp, sparkande och bockande med mig efter sig. Efter några hårda smällar på mitt ben och huvud lossnade äntligen foten samtidigt som jag smällde in i väggen... Mycket mörbultad och virrig kunde jag ställa mig upp med hjälp av 2 personer. Jag bröt tummen och var förövrigt helt blå, röd och grön. Men mitt självförtroende tog den värsta smällen... Efter det var jag något försiktig i min ridning, men tiden läker ju de flesta såren... :)

Jag tror liksom en del andra redan har skrivit,
ta ut hovis oftare och var lite tuff framme vid tån så att överrullningen blir kortare. Samt att rida mycket på långa tyglar över stock och sten så att hästen lär sig var den har sina tossingar.
Det är bra för tankeverksamheten och att den oxå blir starkare i kroppen. Lite snubbel i början kanske men försök att vara iskall och vänta på att hästen ska börja tänka själv på hur den ska lösa uppgiften. ( alltså ta sig fram över kuperad terräng)
Det är kul och hästar brukar gilla det!!

/ J.

Min new forest är också snubblig av sig och det har hänt en gång att han har gått ner på knäna, som tur var kom han upp utan att ramla men han blödde från knäna, vi var på en asfaltsväg.. :crazy: Det hände också en gång för bara någon vecka sedan när min lillebror red, fast jag tror inte att han riktigt gick ner på knäna (jag red framför och såg inte) utan mer snubblade till ovanligt mkt, så min lillebror (som har ganska lite ridvana) ramlade av.
Det kan ju ha med hästtypen att göra, han är av den äldre new forest-typen och därmed kraftigt byggd.. Men vad jag har märkt så har det i hans fall att göra med det du nämnde; när det var ett tag sedan man skötte om hans hovar (han är oskodd, så det är inte just skoningsintervaller i hans fall), och det verkar också som att det mest händer när han är trött.
Sedan kan det ju ha att göra med att vi emellanåt har varit dåliga på att hålla igång honom så att han har varit omusklad, + att han har en del problem med sin kropp.

Mitt fjordsto snubblar också väldigt mycket, en gång skrittade jag med lång tyglar i gräskanten och rätt som det är så bara hon snubblade till och ramlade ner på sidan, tur att det var på gräset för mitt ben och knä blev klämt.
Det "roliga" är att på vissa ställen där hon inte kan skritta utan att snubbla kan man galoppera utan några som helst problem!

Likadant var det med en annan fjording jag hade på foder för några år sedan, jag skrttade på en fin grusväg och han bara rmlade ner på knä.
Han gick omkull en gång i paddocken när jag galopperade i en sväng, och en gång när vi hoppade ramlade han ner på knä med alla fyra benen, precis efter hindret och plöjde framåt flera meter tills staketet stoppade oss.
Men den sistnämna hästen blev snubblig efter att han fick skor.

Min gamla Tanja blev snubblig på äldre dagar. Det var jätteviktigt att rida ihop henne ordentligt så att hon inte blev framtung.
Överlag tror jag att det är där problemet ligger hos dom kallblod som är snubbliga. Dom får gå i en ofördelaktig form så att dom inte kan omfördela vikten och därmed blir framtunga.

Min nuvarande fjording är som en älg. Man kan rida honom igenom vilka snår som helst utan att han tappar balansen. Han har ett sanslöst terrängsinne.

Intressant tråd det här måste jag säga.

Jag har själv ett halvblod och är byggd så att hon är rätt framtung. Hon kan snubbla överallt. Där det är jämt (ridbana) eller ute i skogen. Jag skulle aldrig (som en del här föreslår) våga låta min häst gå på långa tyglar och bara gå rätt ut i skogen. För det hade varit lika med att hästen kommer snubbla (rejält, troligtvis också gå ner på knä) och även skada sig.

Min häst är välriden och snubblar sällan när det tas fram bommar. Hennes problem tror jag är att hon helt enkelt inte bryr sig ifall hon slår i ngn liten sten eller liknande. Hon bara "stövlar på" ändå:crazy:

Vi har dessutom gått omkull så som du skrev 2 el 3 gånger. Lite otäckt men jag hoppas hon blir bättre.

Olika hovslagare eller olika tid efter skoning har inte hjälpt, hon är lika snubblig ändå.

Hej;

Hoppas att ditt ben ar battre nu.

Jag haller med det som vissa andra sager har, ta ut hovslagaren lite oftare, och kanske korta lite i tan sa att overrullningen blir lattare.

Men jag tror att grundproblemet (som vissa andra ocksa har papekat) ligger i skolningen hos dig och din hast. Och visst kan det vara sa att fjordingar snubblar oftare an andra hastar, men det beror pa att de ofta latt blir framtunga, de lagger for mycket vikt pa sina framben och lattar i baken, istallet for att bli tung och stabil i bakhovarna och latt och ledigt kunna rora frambenen.

Jag tror att det skulle kunna hjalpa dig att rida i skogen, over stock och sten, men det kommer inte heller att losa ditt grundproblem. Det enda som kan losa det ar skolning och ater skolning. Om du tycker att det ar trakigt att sitta och trana pa en ridbana, forsok hitta en platt i skogen som du kan anvanda att skola din hast. Jag gjorde det ofta med min kuse. Red dressyr over stock och sten, oppnor, slutor, piaff, galoppombyten. Hur underbart som helst!

Det ar viktigt att du ger din hast tid att lara sig koordinera sina fotter och sin kropp och att bygga muskler i rygg och bakdel sa att hon orkar bara upp sig sjalv.

Det forsta att tanka pa ar att hon maste kannas latt i framdelen. Latt att styra och stanna och ga igang. Nar du rider pa kort tygel sa ska hon kannas otroligt latt och kanslig i handen. Nar det funkar sa ar skolorna bra, oppnor losgor, gymnastiserar, starker och hjalper hasten att boja i bakknana och flytta tyngdpunkten bakat. Slutorna hjalper till nar din hast ar stark nog att boja bakknana lite mer, och flytta tyngdpunkten lite mer bakat.

Ha talamod, det tar tid, men grundskolningen ar lika viktig for alla hastar, vad du an vill gora, dressyr, hoppning, lulla runt i skogen, om du har ett fullblod, halvblod, fjording eller shettis spelar ingen roll. Alla hastar behover lara sig att bara en ryttare pa ratt satt, for att undvika skador eller olyckor som din.

Ta hand om foten din, och hoppas att du far lite hjalp av mina erfarenheter:)

Tack för alla svaren. Jag får ta bort gipset om 2 veckor, sen är jag snart uppe i sadeln igen.:)

Hände precis samma sak med mej fast jag inte kom under hästen utan brevid. Fast min häst är ingen fjording utan en islandshäst. Vi gick om kull och då gick han ner på knäna sen nosen och välte över. men jag han och flytta mig som tur var. Men man kan ju testa o longera över bommar så hästen hittar sin egen balans och sen efter några gånger kan man sitta upp.

Ja det är hemskt att gå omkull, gjorde de själv för ett par månader sen, fick då också hästen över mitt vänstra ben. Krossade foten på 2 ställen, satt också gipsad. I 6 veckor =/ Blev därefter lite smårädd för att rida ute i hala vintern...

Undrar om det har något att göra med kroppshydda?
Snubblar tjockisar mer? Otränade?

När jag fick min häst vägde han 75kg för mycket. han snubblade som en dåre kan jag ju be och få tala om. En gång gick han ner på knä och skrapade upp armbågen på en sten, lite skärrad ryttare satt på :crazy:
sen han gick ner de kilona, och lagt på mer på bakdelen snubblar han inte alls längre. Flrutom nu när han just blivit av med skorna, men det hör inte till saken.
Vi har tränat massor på att gå i skogen, i ojämn terräng, mycket cavaletti, och uppmärksamheten har vi också övat mycket på.

Så visst kan det ha med vikten att göra, plus att han var rätt framtung när jag köpte honom. Oftast snubblar ju hästar när de är trötta och inte håller ordning på sina ben.

Jag tror som någon skrev att fjordingar är lite framtunga, och massiva, vilket gör att de kanske lägger mer vikt på framdelen är vad de borde. De har ju ändå en rätt stor och tung kropp att bära upp.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama