Sv: Webbdesigners!!
Precis som nidron är jag är inte webbdesigner jag heller (även om jag faktiskt tror det finns webbdesigners här på buke, även om de inte hänger regelbundet på dator-forumet). Jobbar deltid som webbutvecklare, men det blir ju en del design ändå.
Hur blev ni webbdesigners?
Är självlärd när det kommer till just webbdesign, men har läst en hel del programmering.
Vad har ni för utbildning?
Jag har en nästan färdig civilingenjörsutbildning i elektroteknik i bagaget, men den har i princip inget med webbutveckling/-design att göra.
Vilken linje på gymnasiet gick ni?
Naturvetenskapligt-elektrotekniskt + ridsportsgymnasium....
Är arbetet svårt/jobbigt?
Det beror ju helt på
vad man gör och för vilken kund... Man kan säkert glassa runt utan att anstränga sig allt för hårt, men vill man bli väldigt duktig är det ett hårt jobb att hålla sig uppdaterad med ny teknik eftersom det ofta händer mycket på många fronter. Ska man
bara designa och inte bygga något själv är det nog lättare rent kompetensmässigt, men då har man å andra sidan ohyggligt mycket och hård konkurrens.
Lön?
En marknadsmässig lön för en webbprogrammerare ligger nog runt 17-35 000 beroende på var i landet, vilken firma man jobbar på och exakt vad man gör. En ren designer har nog svårare att få jobb, men är man riktigt, riktigt duktig kan man nog pressa upp lönen en hel del, men det tar ju lite tid att marknadsföra sig och under den tiden kan det nog vara lite knalt med både jobb och lön.
Är lite nyfiket på det. Måste man ha läst Eng B och Matte B?
För att klara av jobbet/lära sig vad som krävs: inte om man klarar läsa engelska relativt obehindrat.
För att komma in på en webdesigner-/webprogrammeringsutbildning som är värd något på marknaden: ja, med största sannolikhet måste du då läst båda de kurserna.