Warsteiner

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fiorano

Trådstartare
Utan att göra reklam för honom så får man väl ändå säga att han har ett otroligt förmånligt pris denna säsong. Har suttit och roat mig med att kollat avkommor på bluppen och han verkar vara en otroligt bra typförbättrare eftersom han betäckt ston med mycket gammal stam.

Undrar om det finns några Warsteineravkommor här på forumet. Hade varit kul att se bilder på dom och även höra hur psyket har varit. I en annan tråd diskuterades hans psyke väldigt mycket och det nämndes att han har få tävlande avkommor. Enligt bluppen har han 81 tävlande avkommor i dressyr (Briar har 84), så det är inte så helt tokigt i jämförelse.

Om ni skulle använda honom vad hade ni velat ha för sto?

Sv: Warsteiner

Han har ju bla gett Weinstephaner som går GP med Mads H.

Även Wallenstein och Walkman går ju GP.

Han har väl haft lite mindre ston i ett par år och jag tycker att det är ett hedervärt initiativ av en hingsthållare.Måste ju vara bättre att få lite fler ston de år som är kvar än att han blir helt bortglömd.

Sen är han ju faktiskt A-premierad.

Har också suttit och kollat på honom frågan är varför han får så lite ston, kan de vara för att han är lite ute? Och om man betäcker för att sälja tror jag kanske inte fölen är så eftertraktade?

Vi har en Warsteiner avkomma på jobbet. Mycket trevlig liten sak :D. Han är liten men hans mor har bara lämnat litet. Har ett mycket trevligt temprament men även det är en sak som är genomgående för stoets avkommor. Han är ganska burkig i typen men hans mamma är väldigt kompakt, gångarterna är betydligt bättre hos honom än hos modern. Att tempramentet diskuterats tycker jag inte alls är konstigt då jag träffat flera hästar med Weltmayer påbra som varit mycket tuffa. Jag skulle INTE lägga något med Weltmyer i på ett "hårt" sto. Kan tänka mej att ett sto som är betydligt ädlare än vårat skulle passa bättre. måste även tillägga att våran lilla hoppar riktigt bra.

Här är en liten film på våran som nu är 4a år http://www.youtube.com/watch?v=RNNeT65LBEQ

Inte mycket till bild men iaf.... han är 2år här
davinci-3r_45161799.jpg

Det är många hingstar i det här landet som får alldeles för lite ston, och många som helt oförtjänat får många...

Jag har bara sett trevliga avkommor till honom. Stora, rörliga fuxar som hoppat helt okej, inte svårridna på något sätt.

Har haft en Warsteiner avkomma undan mitt ponnysto. Såldes som fölunge och är i dagsläget runt 160(jag är 175). Toppentrevligt temprament men det hade även hennes mor.
6369_159306231000_750946000_3718071_7866998_n.jpg

Jag hade kunnat använda honom (igen) om jag hade haft dressyrsto.
Mamma funderar på det till sitt sto som har blandad stam.

Utan att göra reklam för honom så får man väl ändå säga att han har ett otroligt förmånligt pris denna säsong. Har suttit och roat mig med att kollat avkommor på bluppen och han verkar vara en otroligt bra typförbättrare eftersom han betäckt ston med mycket gammal stam.

Undrar om det finns några Warsteineravkommor här på forumet. Hade varit kul att se bilder på dom och även höra hur psyket har varit. I en annan tråd diskuterades hans psyke väldigt mycket och det nämndes att han har få tävlande avkommor. Enligt bluppen har han 81 tävlande avkommor i dressyr (Briar har 84), så det är inte så helt tokigt i jämförelse.

Om ni skulle använda honom vad hade ni velat ha för sto?

Jag har hört att Warsteiner har gett många avkommor med fel på. Men rykten går ju så man vet ju inte riktigt hur mycke man ska tro på dom. Kan ju va så att folk "tror" att det är därför han är så billig. Vad vet jag :)

Har ridit en del Warsteiner avkommor och de flesta har varit rätt skarpa i skallen, de har dock ofta sett rätt ok ut och rört sig/hoppat bra men inte haft den bästa skallen.

Jag har faktiskt tittat lite på honom vid ett par tillfällen när jag gått i betäckartankar, till 2 st olika ston.

Sto nr ett var ett litet Cardentosto (154cm), och i slutändan valde jag en annan hingst med lite mer massa till henne

Sto nr 2 var ett litet fullblodssto, som jag beslutade mig för att sälja istället för att betäcka, annars var Warsteiner en mkt het kandidat till henne.

Min förra tränare (innan jag flyttade) har fött upp 2 st Warsteineravkommor (varav en med GP-seger i bagaget), båda två mkt trevliga och lätthanterade individer.

Jag har hört att Warsteiner har gett många avkommor med fel på. Men rykten går ju så man vet ju inte riktigt hur mycke man ska tro på dom. Kan ju va så att folk "tror" att det är därför han är så billig. Vad vet jag :)

Även om det bara är rykten undrar jag vad det är för typ av fel du hört att han nedärver?

Att han är billig tror jag helt enkelt bara är en helt ekonomisk fråga. Förra året fick han bara 4 ston och kan han få 10-20 st i år tjänar hingstägaren bra på det. Warsteiner tävlas ju inte utan används bara till avel. Jag tycker att det är väldigt innovativt av hingstägaren att göra så här. Bra också för de som letar billig hingst och nu inte behöver använda C eller V hingst utan här har möjlighet att använda en A-hingst för mindre pengar:).

Jag har ett sto e. Warsteiner (ue Elfenspuk).
En normalbegåvad häst med bra rörelser och helt okej hoppteknik.
Rätt lite tävlad (110 nån gång, typ en dressyr/ft start), och aldrig visad på tester tyvärr.

I psyket är hon väl lite som hon är. Väldigt samarbetsvillig, positiv och trevlig på alla sätt men också rätt nervig. Lite "Hjälp en sten som jag bara sett tusen gånger" sådär. ;)

Har ingen bra bild just nu men kan försöka få fram någon senare.

Det är många hingstar i det här landet som får alldeles för lite ston, och många som helt oförtjänat får många...

Jag har bara sett trevliga avkommor till honom. Stora, rörliga fuxar som hoppat helt okej, inte svårridna på något sätt.

Jag blir lite nyfiken, finns det någon hingst öht som du tycker kan lämna skarpt/svårridet?

Jag har ett väldigt trevlig sto efter honom som ska betäckas i år. Det är en väldigt snäll och lätthanterlig dam av det ädlare slaget men ändå med bra storlek, hon är lite över 170.
Lucettesida2.jpg

Även om det bara är rykten undrar jag vad det är för typ av fel du hört att han nedärver?

Att han är billig tror jag helt enkelt bara är en helt ekonomisk fråga. Förra året fick han bara 4 ston och kan han få 10-20 st i år tjänar hingstägaren bra på det. Warsteiner tävlas ju inte utan används bara till avel. Jag tycker att det är väldigt innovativt av hingstägaren att göra så här. Bra också för de som letar billig hingst och nu inte behöver använda C eller V hingst utan här har möjlighet att använda en A-hingst för mindre pengar:).[/QU

Madfödda hjärtfel och farlamningar trångt mellan diskarna i ryggraden. Men felen kan ju lika bra komma från stona men man börjar ju undra när det hände 2 unghästar samma år med samma bekymmer.

Jag blir lite nyfiken, finns det någon hingst öht som du tycker kan lämna skarpt/svårridet?

Japp, tittar man på tyskarna så Cashman och Stakkato. ;) Men inte skarpt utan mera svårridet. Här i Sverige har jag inte sett tillräckligt många avkommor till hingstar för att man ska kunna göra en rättvis bedömning. Få hingstar får ens avkommor så det går att göra något rättvist av det. Det är dessutom sällan man ser många avkommor till många hingstar som haft samma förutsättningar. Många här är tyvärr hanterade och inridna av folk som inte vet vad de gör och det kan man inte klandra hingstarna för. Jag skulle kunna vara så hård att jag kanske tycker att hälften som hanterar och rider in unghästar inte har en aning om vad de gör.

Jag tycker genomgående det är jättesvårt att klandra en fadershingst för hur en avkomma är. Det beror minst lika mycket på möderne, hantering och utbildning, jag skulle väl säga mer. Just därför tycker jag ofta att trådar som handlar om hingstars nedärvning av temperament är helt meningslösa, någon har sett en avkomma, någon har sett två osv. Jag har visserligen inte sett många e Warsteiner eftersom jag här i landet mest har med hoppning att göra, men de jag har sett har betett sig som helt normala hästar i tävlings- och träningsmiljöer!

Senast ändrad:

För att förtydliga svaret med Cashman så är det alltså en hingst som jag själv ridit och jobbat med sedan han var 6 år, idag är han 22. Jag har säkerligen ridit ett 50-tal avkommor under åren plus sett lika många till. Han får inga dumma avkommor men de kan ofta bocka och se spöken, och det normala unghästar gör när de är 4 gör hans avkommor när de är 6. Trots det har han mer än 30 avkommor i svår hoppning och ett hoppindex på 148 i Tyskland.

Stakkato har jag eg själv bara ridit ett gäng par avkommor till samt sett ett större gäng, men det som ändå gör att jag säger att han kan lämna svårridet är att hannoveranerförbundets avelsledare i många diskussioner om den lilla hoppjärkan går ut med att de ofta kräver sin ryttare!

Vad bra skrivet om hingstars nedärvning av temp. Jag tycker att diskussionen ibland spårar ur när man talar om svåra hästar, skarpa, känsliga, ja allt. Hingsten klandras för saker de inte kan hjälpa...

Ang Warsteiner i övrigt kan jag bara säga att de avkommor jag träffat har varit jättetrevliga, stora, snygga, rört sig bra, även kunnat hoppa, och mycket trevliga att rida. Lättlärda och intresserade av att jobba.

Jag överväger starkt att använda honom till mitt sto. Hon är liten, men jag hoppas att han kan få upp storlek på avkomman några centimeter iallafall.

Ja, framförallt så innebär svårriden sak för mig och kanske en helt annan sak för dig. Samma sak med skarp. Är den stirrig och rädd och svår pga det, eller är den stenhård, och envis och svårpåverkad?

Man hör så ofta folk säga " han lämnar skarpt" och jag har ingen aning vad de menar med det...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka