Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört litegrann om skolan, men inte mycket alls! Har dom en hemsida kanske?
Tänkte också höra om någon vet om det finns andra alternativ än gymnasieutbildningar, t.ex när man är äldre? ..
Tack för alla svar, hoppas verkligen att jag kommer in! Verkar vara en jättemysig skola och jag tänkte börja med hästaskötarutbildningen för att sedan kanske avancera till hippologprogramet
KL.
Kapar denna tråden lite eftersom jag är otroligt sugen på att också söka, hoppas det är okej
Jag har i huvudsak två frågor;
- Måste man ha islandshästvana? Jag såg att man måste ha hästvana på minst ett år (vilket jag har, och fler år därtill), däremot har jag bara ridit islänning typ en gång i mitt liv och det var väldigt längesen. Jag är dock (och har varit det väldigt länge) sugen på att börja med islandshästar för det ser väldigt roligt ut! Dessutom trivs jag bättre på hästar av mindre modell, haha
- Är det svårt att bli antagen? Jag förstår om det kan vara svårt att svara på för det ser säkert olika ut varje gång, men brukar det liksom vara "högt tryck"?
Hoppas någon vet och vill ta sig tid att svara!
Tror inte det är så svårt att komma in på hästskötare, vet dock inte om man måste ha just islandshästvana eller hästvana överlag.
Men det kan ju vara till en fördel att man ridit lite islandshästar innan ändå, så att man vet lite vad det handlar om.
Hippolog har högre nivå, då krävs det att man har jobbat/praktiserat minst ett halvår. Och man ska ha ganska mycket erfarenhet. Hippologen har antagningsprov, då ska man rida i ridhus, på ovalbana och visa häst vid hand, kunna rida fyra gångarter och man ska ha provat på pass.
Ingen utav utbildningarna har det varit så "högt tryck" på senaste. Just nu är det två st på hästskötarutbildningen inriktning island, och två st på hippologen på första året, 5st andra året.
Tack för ett så snabbt svar!
Ja, det kanske är lite naivt att söka in när man inte ridit islandshästar innan. Skulle det, enligt dig, vara omöjligt eller väldigt svårt att klara av utbildningen om man bara ridit engelskt?
Jag tycker som sagt att det verkar väldigt roligt! Har länge velat pröva men tyvärr finns det inget stall i närheten med den möjligheten. Jag vill ju dessutom gärna gå någon form av hästskötarutbildning och dem finns det ju inte så många av eftergymnasialt..
Man kanske får marknadsföra sig som någon som gillar nya utmaningar? Blev ju "medkusk" på en häst utan att ens ha rört vid en töm och är fortfarande kvar där 1½ år senare, haha! Kan inte tänka mig att det skadar att söka dock, men kanske ska man skicka iväg ett litet mail innan och fråga om det gäller hästvana i överlag eller just islandshästvana..
Jag har en unghäst att låna ut om ngn behöver till ngn utbildning. Teitur från Bergeå gård. E Feykir från knutshyttan U Yr från Bäsna.
Han är född 09. Lite hanterad. verkad ,vaccinerad och avmaskad enligt konstens alla regler=)
Nja, jag vet faktiskt inte. Har inte sett hästskötarna rida så mycket, det teoretiska spelar nog inte så stor roll.. vet att de har några lektioner med de som går inriktning trav. Men har du ridit mycket innan så tror jag inte att det är några större problem.
Kan kanske vara bra att läsa på ex. tävlings reglementen och lite sånt så att du "hänger med i matchen" -finns på SIFs hemsida. (icelandichorse.se)
Efter hästskötarutbildningen på wången så blir du (om jag inte minns fel) Ridledare, Ungdomsledare, Dommarsekriterare och Hästskötare såklart. dock vet jag att det i praktiken inte finns någon marknad för "bara" hästskötare, -möjligtvis "små jobb" som är dåligt betalt. Men vet att man kan få jobb som Ridledare på mindre ridskolor el. turridnings firmor ex. Sen kan man ju läsa vidare till ex. B-instruktör efter (vet inte exakt vad det är för krav, men ett är iaf att man ska vara Ridledare) ..
Okej Jag får ta och fundera lite, men det blir nog att jag tar och skickar iväg en ansökan!
Förresten, om du har koll på detta; det där med kostnaderna. Hur finansierar man dem? Är det ett merkostnadslån man måste ta då? Och går det förresten att få tag på boende i närheten som inte är på skolan?
Ja, skicka iväg en ansökan
Jag vet faktiskt inte hur de som gått hästskötar har finasierat, .. jag får från CSN, men hippolog är högskola och hästskötar folkhögskola? Hör med skolan! tror det är Maria Mattson som du ska kontakta, hon som har hand om vuxenutbildningarna. (http://wangen.se/kontakta-oss/administration/)
Hästskötarna brukar få bo på skolan i "stugorna", väldigt fina stugor
Men annars finns det boende i byn. Kolla isåfall med ex. "Krokoms bostäder"