Wachtel vs Vizsla

Trissa

Trådstartare
Eftersom jag lovat sambon en jakthund i framtiden tänkte jag det var dags att börja läsa på.... ;) Han har tidigare haft wachtel, och pratar varmt om den. Jag såg att flera uppfödare hade både wachtel och vorsteh, och kom därmed in på rasklubbens hemsida...och hittade ungersk vizsla. Tänk att det fanns vackra jakthundar! ;)

Som jag uppfattar det är vizslan lite förigare, lite mer tillgiven och med mer will to please än wachteln? Vad skiljer sig rent jaktligt, undrar jag då? Och hur många hundar av vardera rasen finns det ungefär i Sverige?

Sv: Wachtel vs Vizsla

Vizslan är väldigt ovanlig i Sverige, du kan få vänta länge på en valp och det är en klar nackdel eftersom de flesta valpar dessutom inte håller så väldans hög jaktklass. Det är bara att titta in på SKK:s hunddata och titta hur många som har jaktmeriter....
En bra wachtel är betydligt lättare att hitta.

En wachtel är mer allround i mina ögon. Här (nordöstra Skåne) så används de mycket som kortdrivare på stora godsjakter, funkar utmärkt. De är stötande och kan med rätt träning gå under bössan precis som en spaniel. Eftersök är också en populär inriktning för wachteln då den ofta är spårnoga.

Vizslan har nog lite mer will-to-please, men jag har å andra sidan en tjej i en av mina kurser som har 3 wachtlar som hon tävlar agility med, så man kan lätt ta fram det.

Jag kan väl tycka att vizslan är vacker, men ut jaktsynpunkt så är den en stående fågelhund, ingen allroundhund som wachteln.

//E

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 873
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Har redan postat denna tråd på ett hundforum men jag har inte blivit så mycket klokare, det har blivit ännu svårare:eek: Efter flera...
Svar
6
· Visningar
4 066
Senast: lady_vip
·
B
Övr. Hund Jag håller på att fundera över mitt kommande rasval (som inte ska ske förrän min nuvarande hund gått hädan eller blivit gammal och klok)...
2
Svar
27
· Visningar
4 291
Senast: skrocken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar