W-sadel....

F

Fabbe

Har läst igenom nästan alla trådar ang w-sadel och jag fattar fortfarande inget.....Funderar på att köpa en w-sadel till min häst, vbl, 150 cm hög, liten i storleken. Själv så är jag 160 cm. Har även varit inne på hööks och börjes sida och kollat på deras sadlar. Skall bara rida ut i skogen, så det blir ju ingen tävling el. så...

Hur är det med storleken? och vad skiljer det från dom vanlig sadlarna. vilka sadlar är bäst och vad skall man passa sig för.....

Tacksam för svar

Sv: W-sadel....

En trail eller allroundsadel (är i princip likadana) är skönast att rida i under skogsturer och liknande. De är i regel heller inte så tunga. Sitsens 16" motsvarar 17-18 i engelsk. Om du har en häst som är kort i ryggen bör du nog kika lite på de rundskurna sadlarna och om den inte är så grov så är semiquarterbommen den lite smalare inom western. Var noga med att kolla så att du har en rak bom om du har en rak rygg och en skålad bom om du har en lite svankig rygg.
En fälla kan vara att sadeln ligger bra utan padd, men blir alldeles för trång med padd. Prova därför även alltid med padden du tänkt använda. Även om en sadel ligger bra kan en padd som inte passar till göra att allt blir fel.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka