Vuxna nybörjare?

Sv: Vuxna nybörjare?

Galopp just för att sagt i annan tråd att det är den bästa gångarten.

många av dom bilderna är tagna lite bakifrån, svårt att se hur hästen egentligen rör sig då. tycker jag iaf.

jaha okej nja jag kan inte riktigt bestämma mej för vilken som e bäst haha han e så olika från gång till gång nu när han e ung.
den bilden på min avatar e ju inte tagen bakifrån.

men ärligt vill du verkligen veta? eller "leker" du med mej?

Läste om den triangel märkta valacken, i en annan tråd, men vill inte skriva i den och ”förstöra” den tråden så jag skriver här i min egen tråd istället!
Jo det fick mig att fundera! En av de hästar som jag har haft lyckan att rida, är just triangel märkt!
Ägaren hade fått köpa honom biligt, sedan gick han drygt ett halv år i hage utan att ridas, efter det så började hon rida honom lite försiktigt och när det gick bra så fick han ingå i hennes tur ridning flock!
Han har nu gått som tur ridnings häst i över 5 år och aldrig visat någon hälta (enligt ägaren)

Så när jag läste den där tråden om att sälja en triangel märkt valack, så fick det mig att börja fundera….:idea:
Kunde det möjligen ha varit något för mig? Kanske inte just den hästen, men en liknade?
Eftersom jag inte ännu ar ”mogen” för att ha en egen, så är det inga problem att låta den vila och gå i hage, medan jag lär mig rida bättre.
under tiden, lär vi ju känna varandra också!:love:

Jag har sett att det finns ett Islands häst stall i närheten som erbjuder lös drift, för 600:-/månad, där kunde jag ju inackordera honom.
Eller hos henne, som jag skrev om tidigare, (Shetlands ponny ägaren) där jag får ha en islänning helt gratis (förutom foder och sånt naturligtvis)
Jag kommer aldrig någonsin att tävla, så det handlar bara om att lulla runt i skogen, för min del! Så det vill jag ju att han ska tåla, när den dagen kommer… :banana:

Varför jag funderar på detta är inte bara på grund av priset, även om jag måste erkänna att det har en vis betydelse det också…utan också får att det är en möjlighet att ge en sådan häst ett bra hem för resten av hans liv! (han kommer att bli innerligt älskad DET kan jag lova till 100%, jag har inte skrivit mitt livs historia här och tänker inte göra det heller, men lite kort så har min längtan efter att få rida, fått upp mig ur en rollstol, så jag är bered att offra mycket för en häst!)
Nu undrar jag, eftersom jag inte vet så mycket än…är detta en bra idé eller bör jag glömma den helt:confused:

Gullan86 skrev:
jaha okej nja jag kan inte riktigt bestämma mej för vilken som e bäst haha han e så olika från gång till gång nu när han e ung.
den bilden på min avatar e ju inte tagen bakifrån.

men ärligt vill du verkligen veta? eller "leker" du med mej?

låt mig se.
annars skulle jag ju inte fråga, elr hur ?

"Jag lånar inte ut min man till vemsomhelst,Fast jag har medryttare, men det är för att jag inte har tiden.

:eek: :eek: :eek: :eek:

Sorry kunde inte låta bli :D :D

Rolle på Österlen, som inte blir utlånad..:cool:
Islandshästar på Lösdrift

Nu har jag en sån där dum nybörjar fråga igen….:o
Som jag har sagt så ligger mitt ev. inköp av en egen, långt fram i tiden, men kan inte hjälpa att jag tänker på det mer eller mindre hela tiden…;)
En av de saker jag funderar över, det är hur många timmar/vecka som hästen måste ridas?
Antar att det inte räcker med att rida låt oss säga, fredag, lördag, söndag, och sedan gå i hage hela veckan?
Hade varit bra att veta ungefär hur mycket de måste ridas för att må bra?

En annan dum fråga! Finns det någon skillnad mellan färgerna, förutom utseendet förstås?
Vad jag menar är till exempel om det kan vara skillnad på temperament, hårlag, storlek och så vidare?

Bjäbban skrev:
Nu har jag en sån där dum nybörjar fråga igen….:o
Som jag har sagt så ligger mitt ev. inköp av en egen, långt fram i tiden, men kan inte hjälpa att jag tänker på det mer eller mindre hela tiden…;)
En av de saker jag funderar över, det är hur många timmar/vecka som hästen måste ridas?
Antar att det inte räcker med att rida låt oss säga, fredag, lördag, söndag, och sedan gå i hage hela veckan?
Hade varit bra att veta ungefär hur mycket de måste ridas för att må bra?

En annan dum fråga! Finns det någon skillnad mellan färgerna, förutom utseendet förstås?
Vad jag menar är till exempel om det kan vara skillnad på temperament, hårlag, storlek och så vidare?

Ang. hur ofta hästen behöver gå beror helt på vad du köper för häst.
Våran skulle nog inte kunna bli riden tre dagar i veckan för då skulle han vara ett monster efter att han stått.
Men däremot dom verksamhetshästarna vi har kan det hända att dom bara går lektioner och det är tis-ons sen så står dom resten om inte någon privarryttare hyr för att rida ut tillsammans med sina barn eller något.
Så det beror helt på vad du skaffar dig för häst liksom.

Inget av det du räknar skulle jag kunna dra en kontakt till färgerna.
Allt som sägs, t.ex. att "De där Blonda (Silverfärgade) är riktigt korkade" m.m. är nog mest påhitt.

Tack för svaret Michis!
Eftersom jag ingen har köpt och det blir inte heller inom det närmsta jag måste lära mig mer först!
Så vet jag självklart inte vad det blir för häst.
Drömmen :love: är en liten (har svårt att komma upp om de är för höga…) kraftig, vikbärande (är tung, ja:o ) stabil, snäll och orädd valack.
Ålder och färg har ingen betydelse, ja åldern har det förstås, han får inte vara för ung och busig, inte heller lastgammal 10-15 eller så skulle jag tro var rätt lagom. (??)
Inte heller härstamningen, jag kommer aldrig någonsin att tävla!
Det kommer bara att bli skogs lullande för min del, men det räcker mer än väl för mig! (ev. så skaffar jag en medryttare, som är duktigare än jag på att rida, och som kan rida honom ett par gånger i veckan, vi får se hur det blir med det, ska nog ha häst först...:D )

Eftersom jag inte har värken stall eller hage, bor inne i ”byn” så måste jag inackordera honom, det stallet kommer att väljas med omsorg, har redan funderat på det, och tror jag har hittat stallet!
Ligger inte så långt från mig, så jag kan åka dit varje dag, de har islandshästar och stora fina hagar med kuperad terräng!
Problemet är att jag inte vet om de tar emot inackorderingar, har inte frågat tycker det är lite för tidigt…ska börja rida där till våren, (hoppas jag) och då faller det sig mer naturligt att kolla upp detta…

Han kommer att bli mycket älskad :love: och jag kommer ha honom som kompis resten av livet…
Tror ni någon skulle sälja till mig? Läser annonser, men det värkar som om alla bara säljs till rutinerade ryttare eller också står det ej till nybörjare, rätt ofta tävlingsämne…har inte sett någon än där det har stått ”bra nybörjar häst” :cry:

Som du pratar så här kan du få köpa alla mina hästar :D o jag är livrädd att sälja mina hästar. Rädd för att de ska säljas vidare, råka illa ut o alla mardrömsschener jag kan komma på :crazy:

Men jag har bara ett sto jag ska sälja om ca ett år, hon är liten o ganska nätt. Finns på bild på sidan 11 på tråden "Information om hingstar......" rödskäcken o det är ju inte alls vad du tänkt dej.

Balderum skrev:
Som du pratar så här kan du få köpa alla mina hästar :D o jag är livrädd att sälja mina hästar. Rädd för att de ska säljas vidare, råka illa ut o alla mardrömsschener jag kan komma på :crazy:

Men jag har bara ett sto jag ska sälja om ca ett år, hon är liten o ganska nätt. Finns på bild på sidan 11 på tråden "Information om hingstar......" rödskäcken o det är ju inte alls vad du tänkt dej.

ÅH! Gulle dej :love:
Klart jag kan tänka mig ett sto också, att jag i första hand tänkte valack, är ju mer för att föl kan jag inte tänka mig, har liksom inte de kunskaperna...:crazy:
Men liten och nätt, det går inte, jag jobbar jättehårt på vikten, har gått ner 10 kg sedan jag började rida i aug. och mer ska det så klart bli!:banana:
Men någon "smalis" kommer jag aldrig att kunna bli! :o

Jag är väl ingen smalis heller, försöker hålla mej under 75 kg o det är ju svårt ju äldre man blir.

Lycka till!

Funderar på det här med 4 och 5 gångare som det oftast står i annonser…:confused:
Är det pass som skiljer dom åt eller?
4 gångare är det tölt? (förutom de vanliga tre som alla hästar har)
5 gånger har de förutom tölt, även passgång?
Eller är det tvärtom:confused:

;) Jo, är det 4-g så ska de ha de vanliga tre plus tölt.

Är det 5-g så ska de ha de vanliga tre plus tölt och flygande pass.

Ibland kan en del hästar ha allt i en enda röra, men det lär du upptäcka med tiden. :D

Köp helst en häst med fyra rena gångarter från början.

Blir mer och mer entusiastisk över dessa underbara hästar!:love:
Fick uppleva en skogsritt i går på två timmar med mycket tölt!
Så helt otroligt fantastiskt!:bump:

Så nu ska jag köpa mig en egen hjälm tänkte jag, känner att det är dags at satsa på det nu!
Tips, på en bra?
Hur är det med säkerhets väst? Bör jag köpa en sådan också?
Väst har jag ännu inte haft, hjälm får jag låna på ”mitt stall”.
Något annat i utrustnings väg som kan vara bra att inhandla?
Har försökt hitta bra skor, men trots ivrigt letande inte sett något som ser bra ut…får väl se om jag hittar det i hästsport butiken när jag ska köpa hjälm. (har bara letat i ”vanliga” sko butiker)

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 411
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka