Vuxna nybörjare?

Sv: Vuxna nybörjare?

Å! Tack Åse!
Blir lite orolig när jag kollar annonser....
Men som sagt, tänker vänta något år, om inte det dyker upp något aldelse av sig själv (någon erbjuder mig en häst som skulle passa mig perfekt,:love: man vet ju aldrig!)
Tror också, att när våren kommer, så kommer jag att kunna rida mer än en gång i veckan #hoppas#
Det är nämligen ett par proplem nu, som jag jobbar på!

Kul att du hittat islandhästarna :) Jag återupptog min ridning som vuxen och sen blev det faktiskt hästköp ganska snabbt av div olika anledningar. Det viktiga är att inte bara fokusera på ridningen, utan också att försöka lära sig så mycket som möjligt om hästar, foder, behov i stort osv. Att stalla på en anläggning med duktigt folk är t ex en stor trygghet.

Kan verkligen rekommendera ridskola eller kurser för din egen ridnings skull - man har stor hjälp av en duktig instruktör. Dessutom får du prova många olika hästar, vilket är nyttigt och roligt om/ när det blir dags för en egen.

Behovet av duktiga instruktörer kommer inte att upphöra i och med underskrift av ett köpekontrakt heller, snarare tvärt om ... ;)

Att dela en häst tror jag blir svårt, det är bättre att själv vara ägare och bestämma över hästen.

Gullan86 skrev:
nej ja har märkt det me folk verkar så snikna på nåt sätt med sina islänningar...typ de är så dyra så de vill inte riskera att de kan bli "förstörda" dumt skrivier kanske men det verkar nästan så...

Jga tror mest att anledningen till att många inte har medryttare är för att man faktiskt kanske har tiden och viljan själv ?
Jag skulle själv aldrig ens kunna tänka på att ha medryttare på min pålle om det inte var väldigt väldigt nödvändigt (räcker med att syster och mamma måste rida på honom), nej den dagen jag skaffar egen häst, är det bara min!
Tycker det är jättejobbigt att se andra rida på "mina" hästar.

Hej!
Jag har ridit islandshäst under ca 2 år på ridskola + det senaste 1½ året ridit en isis som jag nu har köpt. Jag är inte så jätte kunnig på hästar men sunda förnuftet räcker faktiskt ganska långt sedan så har jag honom där det finns vana hästmänniskor ifall det är nått, så har jag back up. Sen har ju jag köpt honom för att ha som skogsmulle inte tävling så gångarterna var ej det viktigaste för mig utan att vi kompar bra sen är det ju bara att träna för att bli så bra som vi kan :-)
Det gäller ju att du köper en häst som passar som tur/ ridskolehäst om du ska försöka låna ut till sånt + veta att vissa som rider inte kanske vet ett dugg .

Ha det alla

Som någon sa i en annan tråd.

"Jag lånar inte ut min man till vemsomhelst, alltså lånar jag inte heller ut min häst"

Tyckte den var bra :rofl: :rofl: :rofl:
Fast jag har medryttare, men det är för att jag inte har tiden..

Michis skrev:
Jga tror mest att anledningen till att många inte har medryttare är för att man faktiskt kanske har tiden och viljan själv ?
Jag skulle själv aldrig ens kunna tänka på att ha medryttare på min pålle om det inte var väldigt väldigt nödvändigt (räcker med att syster och mamma måste rida på honom), nej den dagen jag skaffar egen häst, är det bara min!
Tycker det är jättejobbigt att se andra rida på "mina" hästar.

ja exakt det är ju så att folk inte vill "dela med sig" varför tycker du tex att det är jobbigt att se andra rida din häst? jag tror rädslan ligger där lite att tänk om den människan rider på nåt annat sätt än mej och förstör det jag byggt upp m.m.

Det är inte det att jag tror att dom förstör, det vet jag att dom inte gör på den korta tiden dom rider.

Däremot hatar jag att se andra rida på mina älsklingar för att jag vet hur man ska rida dom och vet hur bra dom kan gå och så, och att sen behöva se sina älsklingar springa runt i grisepass på bogarna, trava på bogarna eller spänd som tusingen, det är det som är jobbigt.
Speciellt på en av dom då jag vet att han är så otroligt fin, han gick SM i femgång och T2 i somras med mig på ryggen.

Tänk om någon skulle sätta sig på din häst, börja dra i munnen på den för att dom tror att det är så man gör, hästen spänner sig mer och mer och springer runt på bogarna ?!
Det är anledningen till att jag tycker det är jobbigt.

Sen är det ju liksom mina älsklingar, mina mina mina...
Lite ego måste man ju få vara också ;)

Michis skrev:
Det är inte det att jag tror att dom förstör, det vet jag att dom inte gör på den korta tiden dom rider.

Däremot hatar jag att se andra rida på mina älsklingar för att jag vet hur man ska rida dom och vet hur bra dom kan gå och så, och att sen behöva se sina älsklingar springa runt i grisepass på bogarna, trava på bogarna eller spänd som tusingen, det är det som är jobbigt.
Speciellt på en av dom då jag vet att han är så otroligt fin, han gick SM i femgång och T2 i somras med mig på ryggen.

Tänk om någon skulle sätta sig på din häst, börja dra i munnen på den för att dom tror att det är så man gör, hästen spänner sig mer och mer och springer runt på bogarna ?!
Det är anledningen till att jag tycker det är jobbigt.

Sen är det ju liksom mina älsklingar, mina mina mina...
Lite ego måste man ju få vara också ;)

haha ja men det var ju exakt den anledningen jag sa ju...även om de inte HINNER förstöra så förstör de flör tillfället...och rider inte som du lixom...
jag skulle aldrig ha en medryttare som var nybörjare till min unghäst aldrig i livet men en mer rutinerad skulle nog få rida honom (när han e utbildad) nån dag i veckan om jag visste hur den red.
jag tycker det är otroligt osmart att låta nån annan rida ens unghäst jag tycker det är viktigt att uppväxten och utbildningen går rätt till och tror att unghästen lätt blir förrvirrad me 2 olika människor som gör helt olika. nej tusan...

men om han va äldre så påverkas han ju inte lika mkt så kanske.

Dom påverkas lika mycket vilken ålder dom än är i.
sen att det kanske sätter djupare spår i unga hästar är det nog inget tvivel om.
Men det du sa, va att jag va rädd för att dom skulle förstöra hästen, men det gör dom inte på att bara rida den en gång i veckan.
Jag rider en annan häst 3dgr/vecka och ägarna 3dgr/vecka, och där kan man däremot säga att han är lite "lost" i sin situation.
Kan förklara mer i en annan tråd då jag behöver lite råd i den sitsen jag är i nu.

Bilder på din häst då Gullan ?
Så man kan se hur den rör sig ? Galoppen var bäst va ?
gärna galoppbilder så man ser hur den rör sig i galoppen skulle vara roligt att se. i en annan tråd kanske så man inte förstör den här...

Till trådskaparen; Lycka till med ridningen och du hittar snart något att rida mer på ;)
När man väl kommer igång med raggisarna går det inte sluta ;)

Nu har jag tagit ett litet steg till!!:idea:
Jag har blivit medlem i en förening!

Michis skrev:
ooh ;)
vilken då ? :D

Ofeigur!
Vet inte om det ger mig som total nybörjare något...men har i vart fall skickat in medlems avgiften för nästa år!

Tja, du får en tidning - Islandshästen som utkommer med ca 9 nummer per år. Och Ofeigurs klubbtidning. (båda med saluannonser :angel: ...) Och koll på lokala evenemang där du kan lära känna folk. Vill du tar de säkert gärna emot ideell kraft på tävlingar etc.

ang skrev:
Tja, du får en tidning - Islandshästen som utkommer med ca 9 nummer per år. Och Ofeigurs klubbtidning. (båda med saluannonser :angel: ...) Och koll på lokala evenemang där du kan lära känna folk. Vill du tar de säkert gärna emot ideell kraft på tävlingar etc.

Precis! Det är därför jag har betalt medlems avgiften!:D

Ofeigur har en fin tidning o bra aktiviteter, det ska finnas aktiviteter även för dem utan hästar hoppas jag. Ha de så kul nu!

Välkommen!

Jodå det finns aktiviteter på gång lite överallt. Framför allt ska vi försöka ta tag i aktiviteter för fritidsryttarna som står för c:a 80% av medlemsantalet ;)
Du har väl varit inne på vår hemsida och tittat
Ófeigur

och vårt forum
Ófeigurs forum

Gå gärna in och öka aktiviteten lite ;)

Hälsar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Michis skrev:
Dom påverkas lika mycket vilken ålder dom än är i.
sen att det kanske sätter djupare spår i unga hästar är det nog inget tvivel om.
Men det du sa, va att jag va rädd för att dom skulle förstöra hästen, men det gör dom inte på att bara rida den en gång i veckan.
Jag rider en annan häst 3dgr/vecka och ägarna 3dgr/vecka, och där kan man däremot säga att han är lite "lost" i sin situation.
Kan förklara mer i en annan tråd då jag behöver lite råd i den sitsen jag är i nu.

Bilder på din häst då Gullan ?
Så man kan se hur den rör sig ? Galoppen var bäst va ?
gärna galoppbilder så man ser hur den rör sig i galoppen skulle vara roligt att se. i en annan tråd kanske så man inte förstör den här...

alltså jag fattade ingetnting av det sista du skrev?
vad heter din tråd då?

skulle vara roligt att få se mer galoppbilder på din häst.
såna som man ser galoppen i ordentligt...
roligt att se bara, tycker om att se hästar under ryttare :)

trodde du var ironisk när du skrev det bara haha...varför vill du se bilder på min pålle ingen verkar ju vilja det...bara gnäll när jag lägger upp dom=(.

hur vill just du att dom ska vara tagna då? vad är fel med dom jag visat? varför just galopp?

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 411
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka