"Vuxenhöjd" på unghäst?

kopparberg

Trådstartare
Hur kan man någorlunda bedöma vilken storlek unghästen kommer att få när den är vuxen?
Är det enda man kan göra att titta på föräldrarnas storlek, eller finns det andra tumregler?

Har hört att om man vill ha en häst som minst blir 165 cm som vuxen, då bör den vara över ponnymåttet som 1-åring. Är det så?

Ni som avlar, ni kan sådant gissar jag?

Sv: "Vuxenhöjd" på unghäst?

hmm finns ett tattarmått. Mät från armbågsspets ner till kotan och mät från armbågsspets ner till marken. Lägg ihop resultatet och du får en fingervisning. Detta ska man göra då hästen är runt året.
Huruvida det stämmer vet jag ej då jag inte fört någon statistik och det är lääängesen jag brydde mig om att mäta.

Gira :banana:

När hästen är runt ett år så växer den minst (ibland inte mer) 10 cm. Så den måste absolut vara över ponnymåttet - den bör vara 155 cm hög om du vill att den ska bli 165. Så har mina unghästar växt i alla fall. Jag hade en åring som var 160 precis när han var 1 år. Jag trodde att han skulle bli enorm men han blev precis 170.

Ja, mellan 15-20 cm efter ettårsdagen har jag hört är ganska normalt på dom flesta halvblod åtminstånde.

Några av mina (10 st) var som 1-åringar: 1.43 - 1.52, de blev 1.60 - 1.74. Mödrarna var 1.50 - 1.62 / fäderna 1.64 - 1.70+

"Tattarmåttet" tar man vid 1½ år, och det finns två sätt att mäta. På mina stämde det bäst genom att mäta armbågsspets till kotspets x 2.

Det sägs också att 1-åringar uppnått 90% av mkh, men då skulle isf mina varit lägre som vuxna! Visserligen beror mkt på växtfas vid mätningarna och senare, man får ta resultaten med en 'nypa salt'!

Ett "hum" ger det ju ändå..;)

Bia

Kolla upp vad som finns bakom mödernet är mitt tips.

Jag köpte ju mitt Landlordsto som föl och hoppades hon skulle bli ganska stor, jag är ju 1,76. Landlord är ju runt 1,70 och hennes mamma var 1.65.

Hon var en sån häst som såg färdig ut hela tiden. Både som 1-åring och 2-åring var hon supersnygg! Men ganska liten.

Jag kollade upp hennes möderne och det visade sig att från mormor och 4 led bakåt var alla ston runt 1,50-1,55! Alltså något som slog igenom på henne. På 3-årstestet så var hon bara 1,56! Jag tror hon blev knappt 1,60.

Så kolla upp stammen i flera led om du inte har en massa syskon att gå på. Fast där visar ju Saint Amour att det kan skilja ändå...

Svårt det där!

Är det inte svårt att få fram om ston "bakom" mamman? Om de inte är kändisar eller hur man säger.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Tuvstarr
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 191
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 246
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 934
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?