Jag har haft stora akneproblem i tonåren. Har fortsatt ha akne resten av livet, men de stora bölderna försvann när jag gick hos hudläkare som 18-20åring.Känner att jag behöver få skriva av mig. Har lidit av akne sen tonåren och är nu 36 och aknen är kvar.... Känner mig just nu bara så ledsen och uppgiven.
Har provat många olika produkter och behandlingar bla roaccutan men inget hjälper. Min hy är dessutom otroligt oljig vilket gör det svårt med att få sminket att sitta och se bra ut.
En sak som jag dock kommit fram till efter många försök och misstag är att alla produkter som riktar sig till fet / blandhy och aknehy gör det bara värre. Milda produkter för känslig hy är bäst.
Ju äldre jag blir desto värre blir finnarna. Även om jag nu får dem endast runt mens är de stora och djupa, som bölder nästan och tar lång tid att läka.
Finns det här på buke någon som lider av samma problem och har någon några tips på behandlingar som skulle kunna hjälpa? Känner mig smått desperat för tillfället. Är bara så trött på att aldrig vara fin i hyn.
Har en massa gropar i hyn efter dessa år av problem så fin hy kommer jag aldrig att få men just nu vore jag nöjd bara jag slapp få fler!
Kommer att boka tid till en hudläkare men befarar att det går som förut. Knappt har jag kommit in förrän jag är ute med ett recept på antibiotika eller roaccutan. Finns det verkligen inga andra än dessa standardbehandligar?
P-piller funkar ganska bra men hormoner passar mig inte. Med en sort blev jag deprimerad och grät hela tiden, med en annan blev jag arg, sur och krånglig. Utan p- piller är humöret endast upp och ner innan mens annars är jag någorlunda normal.![]()
Vet inte vad jag hoppas på med denna tråden för det känns som att det verkligen inte finns nån hjälp men behövde väl mest bara skriva av mig.
Det är många år sen (jag är 47 i år), men fick då behandling under 2 års tid av honom. Dels antibiotika och dessutom A-vitaminer samt någon av B-vitaminerna (tror det var B6). Fick dessutom någon uttorkande lösning att använda en gång om dagen samt en fet salva att smörja på hyn med efteråt. De åren höll jag också upp med choklad, nötter, citrusfrukter i stort sett helt.
Jag tror att det som hjälpte allra bäst faktiskt var antibiotikan (kapslar, men minns ej märke) och att han resonerade som så att sådan akne inte botas med en kur á 3 månader som man sen tar bort. Jag åt detta i två års tid, men lite upp och ner i dosering.
Jag har också en del ärr, men de störde mig mer när jag var yngre. Jag får fortfarande finnar, i ansikte och på rygg, men de är inte alls lika stora och blir aldrig sådana där bölder som jag hade tidigare.
Gå till en riktigt bra hudläkare är mitt råd!