Vrickning i hovled !!

krullidutt

Trådstartare
Var på klinik i tisdags och fick diagnos att min dam har vrickat sig i hovleden. Någon som har erfarenhet av sådan hälta.
För ca 2 veckor sedan började hon bli tjurig i övergångar mellan skritt och trav, inte varenda gång utan bara ibland...Misstänkte att hon tjurade mot sadlen och sadlade om varenda gång hon makerade och då släppte det. Hon gjorde så 4-5 gånger men bara 1 gång per ridtur oftast första travbiten.
Red ut barbacka för att kolla hur hon reagerade utan sadel och när jag jobbade henne lite mer så blev hon tjurig första biten men sedan släppte det, hon satte dock inte under sig höger bak ordentligt i skänkelvikning.
Ringde ut sadelprovaren och hon kom och kollade hur sadlen låg men där var inget att invända på.....
Klämde igenom hela pållen och upptäckte att hon var öm i höger bakknä. Shit tänkte jag .... hon har inflamation i bakknät.
Ringde kliniken och fick tid på tisdagen.
På måndagen makerade hon helt plöstligt fram när jag tog ut på morgonen men det släppte efter något steg i hagen, ja ja tänkte jag jag inbillade mig väl bara att det var fram...
På tisdag morgon (samma dag som vi ska til vet) när jag skulle ta ut henne var hon superhalt !!!:crazy: Tyckte då att det var båda fram.
Jag misstänkte genast att hon hade fång !!! Hjälp !!
Tur att vi ändå ska up. In med kraken i boxen igen och räkna sekunderna tills vi ska iväg (tid på em).
Kommer dit och vet säger att det är en låg hälta, kan tillägga att jag lusläst varenda sjukbok för häst de här dagarna innan hitkomst och tyckt att hon har det mesta cysta, lösbenbit, you name it...
De släcker ner hovleden och pållan makerar bara lite lite.
DEt visar inget på röngten heller, tack och lov.
Vet kunde inte till hundra säga vad det satt men hon misstänkte starkt en vrickning höger fram i hovleden. Jag som åkte dit för höger bak till och börja med. Som hon var klockren i vid böjprov.
Någon som har varit med om någon sådan här vrickning ?
Trodde att har de vrickat sig börjar de halta eller bli svullna iallafall men uppenbarligen kan de ta ett tag innan de börjar göra det. Tänker på att hon visat missnöje men ändå inte varit halt eller varm i benet de senaste 2 veckorna innan.
Jahapp då var det boxvila i 2 veckor sedan försiktig skrittpromenad 1 vecka sedan återkoll. Puh, håll tummarna.
 
Sv: Vrickning i hovled !!

Hej
Vi har en d-ponny som förra sommaren var konvalecent på grund av en ledbandsskada i hovleden. Han visade inga direkta symptom innan vi åkte till klinik. Anledningen till att vi åkte in var att vår tränare tyckte att han såg lite "ojämn" ut och hon tyckte att vi skulle kolla upp honom. På kliniken kunde de inte göra så mycket mer än att konstatera att han visade hälta vid böjprov, de röntgade och undersökte med ultraljud men kunde inte se vad som var fel. Det finns tydligen en mängd små senor där!

Han fick till att börja med vila i två veckor, och äta något antiinflamatoriskt, men visade fortfarande hälta. Vi beslutade då att låta honom vila hela sommaren, 6 veckor, och sen satte vi igång honom ytterst försiktigt. Han var fräsch i ca 2 månader men sen kom tyvärr ojämnheten tillbaka. Det märktes att han hade ont då han blev seg och lite sur men det syntes ingen hälta. Den syns bara vid böjprov.

Den här gången åkte vi aldrig till klinik utan lät honom ta det ytterst lungt i ca 4 veckor, korta skrittpromenader. Vi köpte även Back on Track lindor som han nu står med dagligen.

Efter ca 4 veckor visade han ingen reaktion då vi böjde honom, vi började då sätta i gång honom väldigt långsamt.Han har sedan i vinter varit i gång, (peppar, peppar!!) och vi hoppas att han ska fortsätta så.

Hoppas att det går bra med din häst!
 
Sv: Vrickning i hovled !!

Min vet sa också att det är svårt att sätta exakt diagnos....
Pållan går också med back on track.
Hoppas det hjälper.
Tack för svaret !!:)
 
Sv: Vrickning i hovled !!

Hej!Min häst hoppade över staketet förra året. Typiskt nog en vecka innan 4 års champ... Hon fick stå i boxen i 4 månader, och sedan ledas 30 min per dag i ca 1,5 månader... Det tog en jäkla tid vill jag lova.... Men nu är hon frisk som en nötkärna igen, och vi är tillbaka på tävlingsbanan :crazy:
Tur i oturen, inga bestående men...
Dock fick hon ha ringskor under tiden hon var skadad samt 2 skoningar efter att hon var frisk.
Oj, glömde skriva att det givetvis var hovleden det handlade om.. De hade svårt att säga exakt vad det var direkt, utan de fick fram att det var detta genom att utesluta allt annat.. massa röntgen och u-ljud m.m. innan de kunde utesluta "allvarligare" saker.
 
Sv: Vrickning i hovled !!

Min pålle hovledvrickade sig på vf förra året, pga att han fick in en sten mellan sula och hov (har ringskor+sula i fram pga strålbenshälta). Stenen satt fast i strålen, så den var lite bökig att få bort, droppade lite blod efteråt oxå.:(
Hoven blev varm och hade lite puls efteråt, haltade lite.
Både hovis och vet trodde att han hade fått en hovböld, så skon plockades av - ingen hovböld utan hovledsvrickning, ev kotledsvrickning oxå:(
Fick äta Butta i 10 dagar ca, gå i sjukhage 2-3 veckor, ha stödbandage på. Hade även zincalimbandage +stödbandage.
Fick sedan lymfangit på samma ben någon vecka efteråt, men det är en annan historia!;)
Blev frisk efter vrickningen OCH lymfangiten och kunde åka till sommarbetet något försenat.
 
Sv: Vrickning i hovled !!

oj...verkar som att jag lyckades med den värsta varinaten av vrickning :confused: Hon stod allt som allt ca 6 månader utan att få gå ut i hagen!
 
Sv: Vrickning i hovled !!

Har varit inne på klinik i dag på grund av problem i hovleder! Innan vi var in visade han inget och sedan lite hälta. Var halt en gång, fick vila då vi trodde det var en tillfällig skada. Blev bra och började gå igen men höll inte så länge.

Efter släckning i hovled som gjorde att han gick bra så sattes kortison och tuppkam. Återbesök efter två veckor så hade han även utvecklat hälta i andra frambenet. Även det behandlades med kortison o tuppkam.

Tredje återbesök i dag, fortfarande haltandes. Rekommendationen blev hagvistelse i liten hage ca 2 månader, skoning med korta tår och något högre i trakten för bättre överrullning, avställning från all träning i minst 6 månader, sen ev. igångsättning. Liten förändring finns i båda lederna dessvärre... Än är inte pärsen slut...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Senast: animalasia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 259
Senast: Ida94
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 703
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 669
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp