Vrickning i hasen?

Legolaz

Trådstartare
Min ponny på 22 år har troligvis fått nån sorts vrickning i hasen efter att hon satte sig på rumpan och nästan gick omkull för nån vecka sen.
någon som varit med om vrickning i hasen? :confused:

Första dagen man tydligt såg att hon var oren var igår morse när stall ägaren tog ut henne men utanför stallet gick hon på som vanligt igen.
Idag när jag kom till stallet på morgonen berätta stall ägaren detta och veterinären kom ut nån timme senare.
jag hade lite på känn att nåt va lite tokigt i bakdelen men kunde inte vara helt säker(inbillning tänkte jag eftersom ingen annan såg nåt) men idag såg jag att hon var oren på vänsterbak så tog kontakt med vet direkt.

Jag sprang med henne på raktspår sen longera jag och då hade hon 2 graders hälta på vänsterbak. Men hon pinna på som vanligt med öronen framåt och var pigg. Hon är annars en bekväm häst som inte gör mer än nödvändigt.
Sen blev det böjprov och då hade hon 3 graders hälta på vänsterbak.
Är det mycket? hästen sprang igång i trav på en gång och jag behövde inte mana på henne. och med öronen framåt. man märker inget på hennes allmäntillstånd, hon busar i hagen på kvällarna(eller ja fram tills igår kväll) och går på som vanligt men skjuter inte riktig på med vänsterbak.

Nu är det 3 veckors box vila (liten sjukhage va ok) sen skritta i 4 dagar(10 min/dag) sen en kort longering för att se så hon är ren annars blir det att åka iväg och röntga benet. annars skritt i 3 veckor.
Hon får butta som hon ska ha i 7 dagar.
Finns det nåt jag kan ge för att magen ska hålla sig bra?Magtarm från kraft tex? hon har fått butta två gånger innan och aldrig varit några problem.
och är det bra att ge henne lite halm i "hagen" så hon har nåt att syssla med? tyvärr är hon på gränsen till fet förtillfället så fri tillgång på hö kan hon inte få just nu.
Det gör ont i hjärtat att se min älskade häst stå i en liten fyrkant och knappt kunna röra sig nånstans :( :cry::cry:

Sv: Vrickning i hasen?

hon är förresten inte varm eller svullen eller något liknande i hasen.
4 veckor sen "olyckshändelsen" och jag som har ridit som "vanligt", sen vila hon tre dagar i rad, red lite första dagen sen skritta vi dagen därpå sen var hon halt dagen efter det.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 598
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka