Vrickad häst (eller snarare kota på häst)...

K

kingb

Min häst vrickade till sig i måndags och blev varm, svullen, ca 3 grader halt samt hade kraftig puls strax därefter. Pratade med jourveterinär som tyckte att jag skulle nöja mig med att kyla och linda stadigt över natten och återkomma på tisdagen.

På tisdag morgon var hästen inte svullen eller varm, hade ingen puls och var betydligt mindre halt (knappt 2 grader ungefär). Igår kväll var den ca 1 grad halt, inte varm, svullen och hade ingen puls. Hästen står på boxvila tills vidare.

Och nu till problemet: jag blir så förvirrad av olika besked från veterinärerna! Jag har pratat med tre distriktare (på samma station), två kliniker och en privat veterinärstation i närheten (anledningen till detta var att kolla om det fanns möjlighet att komma in och röntga/ultraljuda om det skulle behövas). Och de säger alla olika - två av distriktarna tyckte att man kunde vänta och se vad som händer eftersom det redan har blivit så mycket bättre, den tredje tyckte att det var boxvila två veckor sedan sjukhage i en månad innan man kan börja skritta. Privatkliniken tyckte att man behövde röntga/ultraljuda akut (på deras klinik förstås), medan de två andra klinikerna tyckte att man kan strunta i att göra det om det verkar bli snabbt bättre.

Vad har ni gjort med vrickningar - är det så lång konvalescens som distriktaren säger även om det vekar släppa så fort? Detta är min första erfarenhet av denna typ av skada:D (har dock råkat ut för nästan alla andra olyckor känns det som...), så det kan vara intressant att höra hur ni andra har tagit itu med liknande krämpor.

Sv: Vrickad häst (eller snarare kota på häst)...

att rekomendera boxvila och sjukhage så länge utan att ha kollat upp vad de är för något tycker ja är lite knepigt...

vrickningar kan ju bli väldigt jobbiga o ta lång tid eller så kan dom gå över på några dagar..är ju så olika.
senor och ligament och sånt kan ju ta skada om de är en ordentlig vrickning..

tycker de är bäst att beställa en tid på kliniken och ha hästen i en lite mindre hage så den inte kan rejsa och blir de bättre under tiden man väntar så är de ju bara att avbeställa tiden.

Det var precis vad jag tänkte också, men distriktaren jag pratade med imorse tyckte ju att även om det verkar gå över fort, så är det sjukhage som gäller lääänge. Tror att det lutar åt att Ultunas nya röntgen/ultraljudsutrustade buss får komma och titta i nästa vecka.

De har ingen rgt eller ultraljud ännu. Iaf inte när de var hos mig och pållen för någon vecka sedan.:(

Fast jag pratade med dem igår och det har de visst, bara det att de ännu inte har installerat mjukvaran för att TA FRAM bilderna direkt i bilen.

Ok. De hade det inte när de var hos mig och pållen för 13 dagar sedan. Men endoskopi hade de iaf.
En annan häst i stallet (inte min) hade ev senskada då. Skulle då ev åka in till Ultuna för rgt och ultraljud.

Hej!
I Januari vrickade vår häst sig akut med samma symptom som din förutom att den 3-gradiga hältan förblev 3-gradig. Veterinären kontaktades och kom ut samma dag. Hon ordinerade boxvila med benlindor och skrittpromenad på plant, hårt osviktande underlag i 2 veckor när inget förändrats efter dessa 2 veckor tog hon upp oss till Djursjukhuset för ultraljud, röntgen och nedsläckning av olika delar. Syntes inget på ultraljud eller röntgen men smärtan lokaliserades och behandlades. Är fortfarande på behandling idag, nu bara 1-gradigt halt och vilar i sjukhage.

Det stämmer med de rekomendationer vi fick från olika håll (inkl hältexpert på ATG) att vila m promenad efter akut vrickning ett par veckor för att se om det förbättras för att därefter undersöka grundligare för att se om vrickningen bara blev en vrickning eller ledde till ligamentskador eller kanske rent av berodde på något annat man behöver behandla.

Ta ut hovslagare också om du inte redan gjort det. Vanligaste anledningen till akut hälta brukar vara hovböld, stämmer ju inte riktigt med den puls du beskriver men kan vara värt att kolla upp. Ibland ligger bölden ju så djupt att lekmanna ögat inte kan se.

All lycka till dig! Håller mina tummar! Mvh Anna

Igår var hon inte halt alls längre, så när jag pratade med Ultuna imorse så tyckte de att det var lite overkill att åka in till dem eller att de kom ut till mig i det här läget. Så nu provar vi med fortsatt boxvila över helgen med små promenader, sedan större sjukhage nästa vecka och lätt igångsättning i skritt om hon inte är halt vid longering (jag har inte longerat ännu, eftersom jag inte ville att hon skulle belasta sig i trav innan det verkar lite stabilare).

Vet tror inte riktigt på hovböld eller fraktur/fissur i hoven eftersom svullnaden var så lokal på bakre delen av kotan (inget nedanför kotan).

Så nu är det väl bara att vänta och se hur det utvecklar sig, om hon blir stabilt ohalt eller om något blossar upp - isf är det givetvis kliniken som gäller.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 946
Senast: Jamtland
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka