Vovve kräks!

Sv: Vovve kräks!

Hon har varit ute och kissat nu och druckit vatten. Hon har slutat att pipa också men det verkar som hon har ont i baken för hon har svårt att huka sig ner i kissställning och hon kan inte ta sig upp i soffan själv samt att hon går som en gammal tant.
 
Sv: Vovve kräks!

Jag skulle absolut åka in med henne.
Bättre en gång för mycket än en förlite.
Jag skulle nog börja misstänka livmoderinflamation.
Våran gameltik fick det för många år se.
Och symtomen låte ganska lika.
Detta hände åxo i samband med löp.

Hoppas vovvsan kryar på sig
 
Sv: Vovve kräks!

Tack Smillan! OM det skulle vara livmoderinflammation vad gör de åt det?

Hon har varit uppe och druckit endel skulle försöka få i henne lite fil nu men den vägrar hon äta. Veterinären prata något om IDkost (tror jag det hette) vad är det? Glömde ju fråga honom så klart.
 
Sv: Vovve kräks!

Om det är en livmoderinflamation, så opereras livmodern bort.


Hur farlig är den operationen? Är det lönt på en så pass gammal dam som var och varannan dag ser ut som hon håller på att falla av pinn? HUr fungerar det efteråt med konvalecensen? Usch är så ledsen och orolig.

febern har gått upp och veterinären tycker jag ska ringa igen om den inte gått ner till under 39 grader i kväll. Tänk om hon dör lilla hjärtat vad ska jag göra då?
 
Sv: Vovve kräks!

En operation innebär ju alltid risker, hur man än vänder och vrider på det och det är endast veterinären som kan svara på hur goda prognoser just din hund har om det är så att det nu är livmodern som spökar.

Hoppas det är någonting annat och att allt går bra.

*Kramar om Mysaan*
 
Sv: Vovve kräks!

OKej! Nu ska jag väl iofs inte måla upp det värsta scenariet men ändå.

Är det vanligt vid livmodersinflammation att de går och trycker in svansen mot underlivet?
 
Sv: Vovve kräks!

Nej, det är inte ett typiskt symptom på någonting. Jag tycker att du ska ringa till din veterinär och säga att du vill ha en tid för undersökning. Om de inte vill ge dig det så tycker jag att du ska vända dig till någon annan veterinär eller djursjukhus. Det låter inte som om du ska vänta mycket längre.
 
Sv: Vovve kräks!

Nu har hon 40 graders feber och jag har ringt alla veterinären inom inte allt för långt håll med samma resultat.

Numret kan inte nås för närvarande vad god försök senare!


Jag blir tokig ska jag behöva ringa och åka 15-20 mil?

Kan svara på den frågan själva att ja om det krävs så gör jag det.
 
Sv: Vovve kräks!

De typiska symtomen är att de dricker mycket och verkar ha ont i bakdelen och är ömma i buken, men många livmoderinflammationer har vaga symtom.
Är hon mitt i ett löp är det dock mindre troligt då de oftast får det ca 3 veckor efter löpet pga hormonsvängningarna.
Det luktar inte konstigt av flytningarna? När hon har feber och är allmänpåverkad tycker jag det är mycket konstigt att vet säger åt dig att avvakta, finns det inget djursjukhus i närheten du kan kontakta?
Om inte annat skulle det väl kännas lugnare för dig om de tog in henne för observation så du får sova ordentligt?
Att hon trycker in svansen kan ju tyda på att hon har ont i buken.
Det är typiskt för livmoderinflammation att hunden inte vill hoppa upp på saker eller gå i trappor, en bekant hade en hund med pyo som hade detta som enda symtom.
Jag skulle definitivt åkt in med hunden och röntgat buken iaf (om de inte har ultraljud.

Är hunden vid dålig hälsa i övrigt får man ju fundera på om man vill operera eller inte, det är ju alltid en risk att söva hunden. Du får rådgöra med veterinären.
Hoppas det ordnar sig!

Edit: Oj, fyrtio grader! Rekommenderar verkligen att du åker till närmsta jouröppna djursjukhus även om det är långt. Om det är livmoderinflammation och livmodern spricker får hon bukhinneinflammation vilket kan leda till döden (ursäkta om jag är dramatisk, men det ÄR allvarligt).
Håller tummarna!
 
Sv: Vovve kräks!

Tycker du ska ringa tills du får tag på någon och åka snabbast möjligast!

Detta låter inte alls bra :crazy:

a042.gif
a042.gif
 
Sv: Vovve kräks!

Gråter mest hela tiden. Letar efter fler möjliga veterinären att åka till. Vi bor ju så dumt så det är långt. Närmaste akutsjukhus vad jag vet nu är strömsholm och dte är 30 mil. TRor inte hon klarar en sådan lång resa.

Jag är skiträdd vill verkligen inte förlora henne
 
Sv: Vovve kräks!

Nu vet jag ju inte var i Småland du bor, men har inte Jönköping jour?
Håller en tumme för att hon blir bra!
 
Sv: Vovve kräks!

Har nästan 20 mil dit. Blir närmare till Linköping men jag lyckas inte hitta något nummer till någon jouröppen klinik.
 
Sv: Vovve kräks!

Tack! KOm fram till veterinären som tyckte vi skulle avvakta tills i morgonbitti. INget superakut enligt denna veterinär heller.
 
Sv: Vovve kräks!

Ringde i dag på morgonen till vår distriktsveterinärstation. Fick tala med chefen och när jga berättat alla symptom så sa han att jag genast måste ringa linköping. Han misstänker livmodersinflammation.

Så det var bara att ringa dit. Där vara de lite underliga för då måste de kolla om de kunde hjälpa oss. :confused: Jag menar himmel jag ringde ju ett djursjukhus. Hur som helst så kunde de hjälpa oss och nu är sambon på väg upp med henne.

Så här sitter jag och är superorolig givetvis.
 
Sv: Vovve kräks!

Sitter nu och väntar på att få höra något. Sambon borde varit uppe i en dryg timme i alla fall och oron börjar sprida sig i kroppen. Rastlösheten är hemsk.
 
Sv: Vovve kräks!

Uppdatering från sjukhuset.

Nanna är nu lagd på dropp och husse är på väg hem. Hon är ultraljudad och röntgad och på ulet hittade de några svarta fläckar i buken. Ingen livmoderinflammation men de misstänker att fläckarna kommer av en brusten livmoder. Tycker att de borde sett om livmodern brustit på ulet men men.

Det ska tas endel blodprover nu också och sedan får vi väl vänta tills i morgon när vi får mer besked.

Om det inte skulle vara brusten llivmoder vad kan det vara då? Omdet är brusten livmoder hur farligt är det? Opereras givetvis va?
 
Sv: Vovve kräks!

Vad skönt att hon är under vård nu iaf! Hur gammal är hon?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 322
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min hund kräktes rejält natten mellan sön-måndag. Sedan har det varit lugnt fram tills idag. Frukosten fick han behålla men han kräktes...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa I tisdags kräktes min hund ganska många gånger under dagen, några få gånger i onsdags och i torsdags kom det upp ett par gånger på...
Svar
3
· Visningar
1 303
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 217
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp