Vorstehbilder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare _karlsson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 460
Sv: Vorstehbilder

Mycket riktigt finns rasen i tre varianter - korthårig, strävhårig och långhårig. Inte "släthårig".

Nej det kan inte födas olika hårlag i samma kull. Alla vorstehraser är olika raser, kort- och strävhåren är ju nära besläktade men långhåren är knappt släkt med de andra två konstigt nog.

Som sagt ovan - strävhåren finns i mycket varierande pälskvalité. Allt ifrån riktiga lurvtottar till "pälslösa" - som min. ;)

Är man utställningsintresserad är det ett mycket säkrare kort att skaffa korthår, för strävhåren kan se ut lite si och så i pälsarna.:)

Min hund är inte särskilt rastypisk (har ej ställt ut ännu, ska göra det till våren, trots att vi lär få nedslag på pälsen) då han förutom saknaden av päls också är ovanligt stor och grov motför vad de brukar (ska) vara... Enbart nackdelar naturligtvis eftersom han ska hålla som aktiv jakthund, fast å andra sidan ska han aldrig i avel ändå för han har HD C tyvärr... :crazy:

Nä men en Vorsteh tråd! :) Va skoj! Är uppvuxen med Kh. Vorsteh.

Han kanske inte var så skäggig som man ofta förknippar strävhåren med men nog tycker jag det syns att han är strävhår allt.

Hur går han jaktligt?

Okej, kul! :)

Ja visst syns det att han är strävhår... Trots avsaknad av skägg (lite fjun finns men det syns bara IRL på nära håll haha) är det exteriöra skillnader mellan hårlagen... olika huvud bland annat. ;)

Jaktligt sett tror jag han kommer att bli bra, men årets dåliga fågelår har satt käppar i hjulen - dålig föryngring och gammelfågeln är svår. Endel stötar och ett par stånd har det blivit, tyvärr ingen jaktbar situation då skott kunnat avlossats ännu. Vi har tränat endel på rapphöns i sommar också, och det har givit lite krydda åt det hela.
Den här hunden är oerhört omogen och valpig fortfarande, så under jakten söker han medan det luktar fågel... går man på fattiga marker ägnar han sig åt det mesta som INTE har med jakt att göra... han kan börja bada, gräva gropar, bära pinnar och kampa med träd mitt i allt.:angel: Men det är en mognadsfråga. När han väl söker gör han det mycket metodiskt och bra, han går hyfsat trångt (sällan utom synhåll) och håller kontakten bra. Ibland har jag tvivlat och tänkt "blir det här verkligen någonsin en jakthund" när han svamlat på ;) men jag släpper tvivlet när jag ser honom i arbete... Vid en fågelkontakt så tänder han och visar vad han är avlad för! Det är fantastiskt. :love:
Så jag tror han kommer att bli en pärla i skogen så småningom, när man får tillräckligt många fågelkontakter och han inser vad han ska göra.;) (nu ser det ut som "jag springer här för att det känns bra, vad jag egentligen letar efter vet jag inte")

Så vi kämpar på...

Hej
Härligt att se en vorsteh-tråd. Har en liten vorsteh flicka här hemma som är 10v. Helt underbart, oftast, hon går under smeknamnet pirayan :laugh:

Lägger upp lite bilder så snart jag kommit underfull med hur man gör :)

Varifrån kommer din herre?

Härligt :laugh: vill hemskt gärna se bilder på lillskiten. Vilket hårlag, och varifrån kommer din?

Min är en Nilssons-hund, Nilssons Geira heter han.

Min kommer från finland, Charleswoods kennel. Var och hämtade henne för två veckor sedan. Både jag och sambon var lite inne på strävhårig men det vart en korthårig liten flicka :love:

Hon har väldigt fin stamtavla så det ser bra ut förbåde utställningar och jakt. Roligt roligt.:laugh:

Testar och ser om det fungerar...

Loka ute i stugan nu i söndags
img_3754.jpg

Inte så lugn alltid ;)
img_3781.jpg

Så detta är min söta ängel (med dolda horn ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Hon är helt underbar, men envis. Hade just en halvtimmes "diskussion" om klotången var en leksak eller inte :crazy:. Lyckades nog med mycket tålamod få henne att inse att den ej skulle jagas, tur att jag är lite envisare än madam :p

Gud så fin! :love:

Fin färg också! Jag tycker det är fint när de har skarpa färgkontraster.

Envisa, säger du det. *tittar på han som ligger under bordet* :angel:

;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 008
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 034
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 263
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka