Vönja av fölet HELT

Rotterö

Trådstartare
Nu börjar det bli dax att skilja sto och föl helt.
Han 10 mån den 25/3
Om jag inte har möjlighet att flytta sto eller föl. Jag måste ha de kvar hemma till sommarbetet.
Hur är bäst att göra?
Han går i geneom tråden.
Jag har en väg utanför som är mycke trafik på.
Hur skulle ni göra Ge mig bra tipps.
Jag har tre hästar någon av dom blir ensam . Hon är lätt att ha ensam . ge mig tipps så är ni snälla :bow: :idea:

Är den tredje en valack?

Jag skulle isf låta stoet stå inne (för säkerhets skull) och fölet går ut med kompisen halva dagen och växla sedan.. kanske det bara behövs några dagar på så sätt för att vänja honom vid att vara utan mjölkbaren!

Hej
Ja den tredje är en vallack. Men problemet är att fölis är så frälst i mamma så han går igenom tråden.
De är skillda åt hela natten det funkar bra. Vi rider nästan varje dag ,då står han inne i boxen. Då är han lite brötig . Stegrar och försöker ta sig ut . Men det är presis när vi rider ut och när vi kommer tillbaka.
Hade jag inte haft en stor väg utanför .Jag vill inte att han springer ut på vägen. Jag tyckte det hade varit bra att dela på dom innan betet. Då ska jag betäcka henne igen.
Jag ska prova med ditt förslag :banana:

Men det kan väl inte vara så omöjligt att hitta nån som kan ta emot ditt föl som kompris till sitt eget?

Jag hade ett föl i höstas som också gick igenom allt vad staket man hade.
Därför hade jag fölet inne med en sällskapshäst och stoet (som har större respekt för stängsel!) ute.
Bägge gapade och skrek och fölet var - som du skrev - brötigt, men det kommer ju ingenvart i boxen.

Och de är inte dummare än att de lugnar sig efter ett tag. Efter några dagar var det över och ingen hade kommit till skada.

Nu har jag ju iof moderna, släta boxar, där det inte går att fastna eller göra sig illa om man är ett litet tokigt föl. Men jag skulle i alla fall inte våga riskera att fölet tar sig ut på vägen!

Mitt stall är nybyggt förra året.
Det är byggt i trä. Ingen fara, han kan inte skada sig.
En sak han lägger över hovarna boxfronten. Han står på bakbenen. men det gör han bara i bland.

Men ska han stå inne i flera dagar då ??
Det är väl syn ,han behöver springa av sig.
Hon bryr sig inte så mycket nu. Bara på morgonen då hon har spända tuttar. Jag har dragit ner på maten också.
Kanske Det låter bra

Det kanske inte är så svårt att hitta någon. men han åker på hingst bete 1 maj. Onödig att flytta runt honom.
Vi ska prova här hemma först.

nu kanske jag är lite jobbig, men MÅSTE du vänja av helt?

De kan väl fortsätta gå i varsin box men samma hage tills han ska på betet?

Hon kommer att sina i mjölk ändå och det kommer definitivt vara lättare för honom att skiljas från modern om han inte kan se henne på andra sidan stängslet.

Dessutom blir fölet tryggare i sig själv ju längre han kan gå med mamma

Kanske dum fråga

Varför har du inte gjort det tidigare????? :o

Klart de behöver springa av sig, men går det inte så går det inte.
Du får ta ut honom på promenader. :idea:
Fast det där att han lägger benen över boxfronten lät ju inte så käckt. Har du öppna boxar? Då kan han ju häga sig över väggen.

Sedan kan jag hålla med ett inlägg här ovan - varför måsta du tvinga fram an avvänjning? Om de ändå ska vara ihop fram tills betet kan du väl bara se hur naturen själv har sin gång. Kan ju hända att stoet själv tröttnar ...

Annars skulle jag avvänja straxt innan de ska iväg på betet.
Minska kraftfodret rejält för stoet och ha lill-killen inne, så kommer avvänjningen att gå kalas!

varför skulle jag. Ha de skillda åt hela vintern.
De ska gå ihop till hösten igen då han är kastrerad :confused:

Jag tror att jag väntar tills betet. Om inte han klättrar på henne förmycke vid brunst.
Han skulle ju vara lite självständig vid visning 7 maj.
Det är så jag tänkt
tack
Mina boxar är normala , inte öppna. Galler äverallt. Hel mellan vägg . Men det är mellan tak och vägg han kan lägga benen eller över box fronten. Han blir så stor när han står på bakbenen. Nytt stall cittyboxen

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover