Volymvikter på olika fodermedel!

Natasja

Trådstartare
Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en aktuell volymviktstabell för foder!
Jag lägger in några som jag har koll på, i bokstavsordning, nästa fyller på genom att kopiera tabellen och skriver in sina värden! Man bör ha vägt minst 10 liter, för att få ett bra snitt.

Foder, kg/liter

Betfor strimlad, 0,3 kg/liter
Betfor pellets, 0,65 kg/liter
Edel Avel, 0,7 kg/liter
Edel Häst Topp, 0,65 kg/liter
Edel Lucern, 0,7 kg/ liter
Havre, 0,5-0,8 kg/liter, beroende på sort, år, rensning mm
Kornkross 0,5 kg/liter, kan skilja en hel del beroende på hur den är krossad
Krafft Groov 90, 0,6 kg/liter
Krafft Miner Röd 0,8 kg/liter 80 gram/dl
Krafft Pluss Blå-Röd, 0,7 kg/liter
Krafft Sport, 0,6 kg/liter
Vetekli, 0,3 kg/liter
 
Sv: Volymvikter på olika fodermedel!

Jag tycker det är bättre att man investerar i en egen hushållsvåg för en hundring eller två, så att man själv kan kontrollera varje nytt foderparti...
 
Sv: Volymvikter på olika fodermedel!

Jag tycker det är bättre att man investerar i en egen hushållsvåg för en hundring eller två, så att man själv kan kontrollera varje nytt foderparti...

Jag håller med dig, men eftersom många här på forumet verkar ganska omedvetna om vad fodermedel väger så ville jag mest göra folk medvetna genom denna tråd!
 
Sv: Volymvikter på olika fodermedel!

Och eftersom det kan variera väldigt mellan olika foderpartier så tycker jag att det är bättre att man upplyser om DET och att det faktiskt inte kostar så himla mycket att skaffa sig en egen våg... :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 485
Senast: juvelen
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Nytt år men kanske samma gamla foderstat? ;) Jag har iaf ändrat lite i Herr Hästs foderstat då det blev en jäkla massa kraftfoder i...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 793
Senast: Gesska
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 737
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp