Volymvikter på olika fodermedel!

Natasja

Trådstartare
Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en aktuell volymviktstabell för foder!
Jag lägger in några som jag har koll på, i bokstavsordning, nästa fyller på genom att kopiera tabellen och skriver in sina värden! Man bör ha vägt minst 10 liter, för att få ett bra snitt.

Foder, kg/liter

Betfor strimlad, 0,3 kg/liter
Betfor pellets, 0,65 kg/liter
Edel Avel, 0,7 kg/liter
Edel Häst Topp, 0,65 kg/liter
Edel Lucern, 0,7 kg/ liter
Havre, 0,5-0,8 kg/liter, beroende på sort, år, rensning mm
Kornkross 0,5 kg/liter, kan skilja en hel del beroende på hur den är krossad
Krafft Groov 90, 0,6 kg/liter
Krafft Miner Röd 0,8 kg/liter 80 gram/dl
Krafft Pluss Blå-Röd, 0,7 kg/liter
Krafft Sport, 0,6 kg/liter
Vetekli, 0,3 kg/liter

Sv: Volymvikter på olika fodermedel!

Jag tycker det är bättre att man investerar i en egen hushållsvåg för en hundring eller två, så att man själv kan kontrollera varje nytt foderparti...

Jag tycker det är bättre att man investerar i en egen hushållsvåg för en hundring eller två, så att man själv kan kontrollera varje nytt foderparti...

Jag håller med dig, men eftersom många här på forumet verkar ganska omedvetna om vad fodermedel väger så ville jag mest göra folk medvetna genom denna tråd!

Och eftersom det kan variera väldigt mellan olika foderpartier så tycker jag att det är bättre att man upplyser om DET och att det faktiskt inte kostar så himla mycket att skaffa sig en egen våg... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 606
Senast: Elin_B
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Tuvisen
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt