"voltseg häst"

L

laura94

försökte komma på den lämpligaste rubriken till mitt problem, men undrar ifall de finns någon som kan hjälpa mig med att hitta olika tekniker som man kan använda sig av för att göra hästen mer sammarbetsvillig när man rider i inhängnad (har endast hunnit med paddock) och har då märkt att han inte alls är lika allert som i skogen då han är väääldigt framåt och positiv, har inte haft honom så länge så vet inte vad han har för erfarenheter när det kommer till paddock men antar att han mest har blivit riden i skogen för att han verkar tycka att det är väldigt tråkigt att arbeta och är kanske lite trotsig och lat av sig :angel:

Sv: "voltseg häst"

Övergångar o övergångar o övergångar av allehanda slag, det får iaf min häst oerhört följsam o uppmärksam. Variera ridvägarna. Variera tempo. Hästen ska aldrig vara säker på vad som händer härnäst utan måste ha fokus på dig.

Min häst kom till mig med lite rykte om sig att vara lat, men jag tror snarare att hon är otroligt smart och lättuttråkad. Din kanske är lika - det gäller att variera så att hästen tycker att arbetet är stimulerande o intressant annars suckar den och väntar på att det ska ta slut bara.

Ja du kan ju testa i alla fall :idea:

de va smart sagt det där med att hästen aldrig ska vara säker på vad som händer härnäst, men har försökt med övergångar och det händer väldigt ofta att när jag fattar galopp så tvärstannar han, vet inte ifall det beror på att han testar, ont har han inte det har vi kollat upp men då kan jag bli galen när det inte funkar och vissa säger att han är för utbildad och att han bara lyssnar på småhjälper och det är inte mycket styrka jag använder när jag skänklar så det tror jag inte riktigt på, tror inte han är mycket utbildad utan bara väldigt lättlärd.

de va smart sagt det där med att hästen aldrig ska vara säker på vad som händer härnäst, men har försökt med övergångar och det händer väldigt ofta att när jag fattar galopp så tvärstannar han, vet inte ifall det beror på att han testar, ont har han inte det har vi kollat upp men då kan jag bli galen när det inte funkar och vissa säger att han är för utbildad och att han bara lyssnar på småhjälper och det är inte mycket styrka jag använder när jag skänklar så det tror jag inte riktigt på, tror inte han är mycket utbildad utan bara väldigt lättlärd.

Oj det låter knepigt har du verkligen verkligen kollat upp honom? Det är klart misstänkt när hästen inte vill galoppera....
Galopperar han när någon annan sitter upp?

Min gör likadant. Ute i skog och mark kan han helt utan bekymmer göra galoppombyten, men på banan är det tvärstopp.
För oss är den enkla sanningen att han inte är motiverad på banan. Envishet hette vår lösning. Envishet, tålamod och motivation.

ja, vi har en tjej som kommer ut och kollar igenom honom och han markerar ingenting och det är inte så att han markerar på banan heller men som du säger att man måste se till så att han inte vet vad som händer härnäst, har inte varit så påhittig heller så får prova med övergångar

ja, han kan visa upp sina talanger ute men han är väldigt envis och tålamod är inte min starka sida så då får vi försöka bygga upp våra svagheter tillsammans

är det en häst med krut så ta några småskutt på ridbanan då och då så det inte alltid är samma typ av arbete, sen kan det vara tacksamt att ha ett litet kryss uppställt även vid dressyr-arbete, blir det då för segt så ta ett skutt eller två som avbrott i träningen, brukar göra susen;)

annars kan du ju t.ex rida igång ute i skogen, gå in på banan och rida 10-20 min, och sedan varva ned ute i skog och mark igen, de flesta hästar jag stött på som "somnar" i ridhuset har oftast varit sega just för att på ridbanan händer inte mycket oväntat, allting ser alltid likadant ut och man värmer alltid upp och ned på samma sätt. För lite omväxling helt enkelt:)

Lycka till

tack för tipset, tar åt mig av allt som skrivs, har tänkt efter nu och då skulle man kunna pigga upp han lite i skogen sen in på banan och jobba och även där kunna avbryta från arbetet med tex. ett skutt och sen ut i skogen igen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?