VM-tråden

Spännande att det gick så snabbt. Alla andra ändringar tar ju tid. Låång tid.

Känns ju lite sådär, faktiskt..

Frågan är om man inte skall sälja sin ft och göra något annat för att försöka komma tillbaka till denna sport känns bara olustig med allt snack och osämja och knivhugg i ryggen :(

Ja hoppsporten känns extremt lockande just nu.

Ja och det är ju tråkigt att jag köpte en ft häst från England, men inser samtidigt att det nog aldrig kommer att bli som på den gamla goda tiden där man stöttade varandra och var glad för andras framgång och stöttade andras beslut

Tror aldrig att man skulle putta ur Ginny Leng ur landslaget när hon valde att låta bli att rida sin Master Craftsman pga den låg två veckor efter i träning och istället valde att rida den betydligt sämre Griffin i VM i Stockholm.

Men det är ju klart det är ju annorlunda idag...

Jag är helt förstummad över nollstödet Dag fått av övriga aktiva. Om han fått något så är det så dolt att det inte går att hitta. Pinsamt!

Jag tror absolut att han har stöd, personligen så anser jag att det säkert är ett beslut som han funderat noggrant över tror absolut inte att det är ett beslut taget i luften

Fast spekulationer som i denna tråd gör ju att sporten blir mer knivhugg i ryggen än stöttning. O oftast verkar det vara läktarfolket som håller på, inte de aktiva. De aktiva rider och tränar, läktarfolket snackar skit. Så är det i alla sporter.

O varför förutsätter man hela tiden att alla är emot alla? Varför skulle inte Dag ha stöd?

Fast spekulationer som i denna tråd gör ju att sporten blir mer knivhugg i ryggen än stöttning. O oftast verkar det vara läktarfolket som håller på, inte de aktiva. De aktiva rider och tränar, läktarfolket snackar skit. Så är det i alla sporter.

O varför förutsätter man hela tiden att alla är emot alla? Varför skulle inte Dag ha stöd?
Vad är för och främst definitionen på läktarfolk?

Att folk inte reagerar och agerar utåt på vad förbundskaptenen själv skrev på Facebook häromdagen om bland annat Dag är iallafall i min värld helt genomläskigt och bekräftar återigen för mig det sjuka tillståndet som svensk fälttävlan befinner sig i.

Här är vad han skrev:

Hej! Jag är inte aktiv på FB men har blivit uppmanad att läsa den här "diskussionen" och känner mig nödd att komma med några klargöranden. 1. Nomineringar: Anna Nilsson har sedan 2010 på två försök genomfört 1 st CCI3* med 22,8 tidsfel i terrängen. Ellen Svennerstål har i sin karriär genomfört 1 st CCI3* med totalt 93 straff. Enligt min bedömning är de här ekipagen ännu ej redo att representera Sverige i CCI4* på ett VM. 2. Anna Hilton är ej med i landslagstruppen och har ej uppburit något som helst stöd från förbundet under min tid. Hon fick resebidrag till precampen före Malmö med vetskapen om att hon var nr 7 på VM listan. Anna tackar med kort betänketid ja till reservplatsen. 3. Mina uttagningar baseras ej på om man är med i landslag eller ej. Alla uttagningar görs av mig personligen och ingen annan. Jag har säkert gjort och kommer göra många fel, men jag står för det. 4. Dag Albert: är med i landslagets utmanartruppen. Alla landslagsryttare har förpliktelser enligt ett specifikt "landslagsavtal". Han uppbär ekonomiskt stöd för träning, tävling och transport, vilket redan betalats ut i år. Upplägget inför VM klargjordes i januari -14. Efter Luhmuhlen tävlingarna klargjorde jag att dag var en av de 6 i VM truppen. Några veckor senare meddelar Dag att han ej tänker komma till den obligatoriska (enligt plan från januari), träningslägret och tävlingen i Malmö. Jag meddelar då Dag att det ej är ok och att han då ej kan vara med i VM truppen. Efter Aachentävlingarna och sjukdom hos hästar tvingas jag att ändra ursprungsplanen och erbjuder åter Dag en plats i VM truppen, nu utan krav på träning och tävling i Malmö. Efter någon dags betänketid tackar han ja. Jag besökte Dag den 14 augusti, strax innan jag lämnar hans gård uttrycker han tvivel om VM deltagande. Jag ber honom fundera över kvällen för återkoppling under fredagen då definite anmälan(600 euro/häst) ska göras. Personal på förbundets kansli och jag personligen söker förgäves Dag samt lämnar meddelande. Måndag morgon den 18e har jag ett mail där Dag tackar nej till VM deltagande. 5. Vid större tävlingar och mästerskap, samt kontroller inför mästerskap, är jag ej både FK och landslagsveterinär. Vid EM 2013 var Tanja Pehkonen veterinär och vid VM kommer Lisa Lidbeck vara veterinär, ja det är min fru! Detta informerade jag ryttarna om vid mitt tillträde och inga protester kom upp. Kan för övrigt nämna att Berndt Strömberg som ledde Sverige till EM guld i lag 1983 också var veterinär. 6. Enligt vissa av er är kritiken mot mig bland ryttarna stor, flera av er nämner också att jag ej kan kommunicera. Det är svårt för mig att kommentera detta då kritiken ej nått fram till mig. Men jag svarar gärna på kritik via telefon, mail eller när vi träffas!! Slutligen vill jag säga, och det kommer från hjärtat, att jag är mycket glad och stolt över den VM trupp som ska till Normandie. Jag tycker också det är väldigt tråkigt att det i vår lilla sport ska tjafsas i negativt och nedsättande tonläge på sociala medier. Vi känner ju, nästan, alla varandra och träffas ofta! Vi har väl alla samma mål! Jag ser framemot era tankar och ideer som kan föra svensk fälttävlan framåt!!

Fast jag vet att det där inte stämmer.

Och vad gäller skitsnack och dålig stämning är det sånt som går i cykler, det är väl inte värre nu än det var före/runt/efter OS i Sydney...? :idea:

Vad gäller OS i Sydney så vet jag iaf flera aktiva som inte pratade med varandra/ville sitta vid samma matbord 5 - 6 år senare.
Människor kan vara fåniga och långsinta och tramsiga oavsett hur duktiga de är på att rida.

Vad gäller OS i Sydney så vet jag iaf flera aktiva som inte pratade med varandra/ville sitta vid samma matbord 5 - 6 år senare.
Människor kan vara fåniga och långsinta och tramsiga oavsett hur duktiga de är på att rida.

Ja inte bara sitta vid samma bord, dom reste sig upp och gick när hen kom och skulle sätta sig!!! Och Olympier var dom allihopa!!

[QUOTE="Hippocampus De hästar som är skadade/sjuka nu lär väl komma tillbaka nästa år, beroende på hur stor senskadan är för den ena hästen. ![/QUOTE]
ska bli spännande. Undrar omngn av de 2kommer tillbaks?

[QUOTE="Hippocampus De hästar som är skadade/sjuka nu lär väl komma tillbaka nästa år, beroende på hur stor senskadan är för den ena hästen. !
ska bli spännande. Undrar omngn av de 2kommer tillbaks?[/QUOTE]
Det får vi nog svar på så småningom. Jag vet inget om senskadan alls och den sjuka hästen får medicin. Ingen av de är väl uträknade.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter VM i Tryon närmar sig och nu är det en dryg månad kvar tills trupperna tas ut. Ridsports Annelie Frank har tippat vilka ekipage hon tror...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 501
Senast: Hedinn
·
W
Fälttävlan Jag citerar från Ridsports hemsida: "På måndagen presenterade förbundskapten Jan Jönsson de ryttare som ingår i fälttävlans VM-trupp...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama