VM-tråden

Fast juniorer och Young rider är ingen hemlighet. Alla som kvalat med hyfsat resultat får/fick åka. Det innebär att ingen junior har den rutin som tidigare ansvarig krävt. Men det gick otroligt bra om man bedömer vad de hade med sig.
Varför skulle något vara en hemlighet? JAG tycker det är konstigt att man kan skicka unga människor, som aldrig någonsin ridit utomlands på ett EM. Nu var ju terrängbanan på junior-EM snäll så det var ju tur det. Annars kunde det gått illa.

Hur känns det att bli uppgradera från mindre irritationsmoment till skäl för bannlysning?;)
Är inte majoriteten av de svenska fälttävlansproffsen redan utlandsbaserade? Så fråga är väl snarare hur mycket av fälttävlan på hög nivå som vi har haft i landet.
Jo det är dom. Vi har ändå haft en hög nivå i landet och har väl förhållandevis det kvar, med tanke på hur få det är som rider på hög nivå.
Men jag tror och hoppas att det finns några få här som kan bli riktigt bra + några yngre utlandsbaserade människor.

Ja men man erkänner inte det! Alla har bara hört om sidan. ;)

Prova du att länka till den på FB så får du höra.
Ja jag är nog redan förlorad för längesedan så det spelar inte så stor roll haha :laugh:

Men nu fattar jag varför en annan person tog bort länken från sidan i ett inlägg jag svarade på häromdagen på facebook där förbundskaptenen trädde in med lite svar på frågor efter han blivit uppmanad att läsa "diskussionen".
.
Var ju en hel del som försvann i tråden du syftar på. ;)

Varför skulle något vara en hemlighet? JAG tycker det är konstigt att man kan skicka unga människor, som aldrig någonsin ridit utomlands på ett EM. Nu var ju terrängbanan på junior-EM snäll så det var ju tur det. Annars kunde det gått illa.

Fast jag tycker vi har haft väldigt BRA * banor här i sverige och dom flesta (alla)? juniorerna red ju även Ribban i år.

Jag hade också mina tvivel men samtidigt hade jag studerat alla i terrängen och tycker att det var bra att skicka dem. Ha lägre förväntningar bara, stötta dem som juniorer osv. Det som oroade mig mer än de unga ryttarna var att hälften av hästarna var 7 år. Så unga ryttare och 3 riktigt unga hästar var "vågligt" att skicka iväg. MEN de gjorde det med bravur! Jag tycker att deras insats var super! Med de åren vi har bakom oss där bara de med medaljchans och som haft mästerskapsrutin sedan tidigare fått åka var också till nackdel för många ryttare. Som någon skrev: Svårt att få mästerskapsrutin utan att få åka. Så lagledarens nytänk välkomnar jag!

• Gilla
Reactions: fio
Kul att ni tittat på J-EM. Är det något som kaptenen gjort rätt så är det att skicka så många juniorer. De två med unga hästar med terrängkapacitet hade inga som helst problem i terrängen! Att banan var lättare än tidigare är nog inte riktigt korrekt. Den var svår och teknisk. (Fråga gärna de tränarna som var med: Sibban och Lasse). Sedan ska ju inte teamet lastas för att kaptenen går ut och skriver att hon satsar på medalj. Det var helt orealistiskt visste vi alla. Men: efter JR-åren kommer YR-åren och de unga ekipagen har mer rutin.

Klart man inte kan få mästerskapsrutin utan att åka. Men det är inte det jag menar.

Sen har jag undrat vad förbundet gör för juniorer? Enligt uppgift fick de betala allt själva. Precis varenda öre. Hur ska familjerna har råd med det i längden? Hur ska vi kunna ha satsande människor vars föräldrar inte är rika? Hur ska sporten överleva till seniornivå och då vidare till VM som ändå denna tråden handlar om?

Klart man inte kan få mästerskapsrutin utan att åka. Men det är inte det jag menar.

Sen har jag undrat vad förbundet gör för juniorer? Enligt uppgift fick de betala allt själva. Precis varenda öre. Hur ska familjerna har råd med det i längden? Hur ska vi kunna ha satsande människor vars föräldrar inte är rika? Hur ska sporten överleva till seniornivå och då vidare till VM som ändå denna tråden handlar om?
Det är ju det jag tjatar om och om igen, det är ju ett resursslöseri utan dess like att t.ex ha ryttare utan hästar och gravidmagar på landslagsplatser när pengarna kunde använts till annat.

Vad gäller EM så delar tydligen ponny, junior och yr på en pott pengar som de två förstnämnda tydligen inte sett röken av så här långt. Pengar som i sin tur administreras och delas ut av den fd förbundskaptenen..

• Gilla
Reactions: MaD
Det är ju det jag tjatar om och om igen, det är ju ett resursslöseri utan dess like att t.ex ha ryttare utan hästar och gravidmagar på landslagsplatser när pengarna kunde använts till annat.

Vad gäller EM så delar tydligen ponny, junior och yr på en pott pengar som de två förstnämnda tydligen inte sett röken av så här långt. Pengar som i sin tur administreras och delas ut av den fd förbundskaptenen..
Men finns det andra då? Som tex? Gravidmagen var ju inte ens nominerad till VM. Jag vet bara inte vilka andra vi har. Anna Nilsson?

Ja, jag fick reda på att det kostade juniorerna 50 000 kr att deltaga på EM per ekipage inkl allt. Det är mycket pengar för en normal familj.

Gravidmagen sitter trots sin graviditet på en landslagsplats! Hon red dessutom Badminton under en tidpunkt då hon var väl medveten om att VM var uteslutet men fortfarande låtsades om inför allmänheten att hon skulle till Normandie. Man körde ju t.om ett spel för gallerierna eller vad det nu var genom att anmäla Wega till CCI3* (vm-kval) Saumur!

Finns det belägg för att det bara var "spel för gallerierna" eller kan det ha varit så att man faktiskt ville hålla alla dörrar öppna om det inte skulle gå som önskat med graviditeten?

Och vad innebär det egntligen att "sitta på en landslagsplats", men än att namnet står med på SvRFs hemsida under landslag?

Jo fast samtidigt kan man mista fostret. Det var ju oerhört tidigt i graviditeten.

Men att hon sitter på en plats kvittar väl, det betyder ju inte något egentligen? Hon tar ju ingen plats från någon annan?

Att en fd förbundskapten sitter o administrerar pengarna och har åsikter tycker jag bara är för mkt. Som om Gyllenhammar skulle fortsatt lägga sig i Volvo lixom. 50 000 .... nja. Det beror nog på hur man räknar. Tar man in förlorad arbetsinkomst jo då kanske. Sedan beror det ju på vilken väh man åkte. Oavsett vilket, inte ok att dte inte finns resebidrag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter VM i Tryon närmar sig och nu är det en dryg månad kvar tills trupperna tas ut. Ridsports Annelie Frank har tippat vilka ekipage hon tror...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 501
Senast: Hedinn
·
W
Fälttävlan Jag citerar från Ridsports hemsida: "På måndagen presenterade förbundskapten Jan Jönsson de ryttare som ingår i fälttävlans VM-trupp...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023