VM-tråden

Klart man inte kan få mästerskapsrutin utan att åka. Men det är inte det jag menar.

Sen har jag undrat vad förbundet gör för juniorer? Enligt uppgift fick de betala allt själva. Precis varenda öre. Hur ska familjerna har råd med det i längden? Hur ska vi kunna ha satsande människor vars föräldrar inte är rika? Hur ska sporten överleva till seniornivå och då vidare till VM som ändå denna tråden handlar om?
Ja du det undrar nog flera... Ribban obligatorisk tävling. Sedan preCamp helgen efter... EM resa dagen/arna efter. Planering...

Ja du det undrar nog flera... Ribban obligatorisk tävling. Sedan preCamp helgen efter... EM resa dagen/arna efter. Planering...

Klart alla vill att det ska finnas pengar! Men tyvärr har det inte varit så på många år. Skillnaden i år jämfört med andra år är att juniorföräldrarna kommit billigare undan och sluppit utlandsresor för att starta internationellt en och tvåstjärnigt. Så det finns en annan sida också. Även om man oftast inte ser den själv. Varje utlandstävling är många gånger dyrare än tex Ribban.
Så ni får tacka arrangörerna extra för det ;)

Varför skulle något vara en hemlighet? JAG tycker det är konstigt att man kan skicka unga människor, som aldrig någonsin ridit utomlands på ett EM. Nu var ju terrängbanan på junior-EM snäll så det var ju tur det. Annars kunde det gått illa.
Enligt rutinerade bb på plats var den inte snäll. Men välbyggd.

Finns det belägg för att det bara var "spel för gallerierna" eller kan det ha varit så att man faktiskt ville hålla alla dörrar öppna om det inte skulle gå som önskat med graviditeten?

Jag gillar inte alls diskussionen om just Sara. Är man gravid, så är man. Då blir man inte uppsagd från jobbet utan det finns en reservplan om ngt går snett. Så måste vi ha de även inom sporten. Finns ju ingen anledning att krångla till det.

Däremot är det intressant att FK väljer att låta de andra två som inte har hästar stå kvar. Innebär det att platsen är vigd till dem som personer (den taktiken körde man ju med SOK-ungdomstalangsgrejen) eller är detbara formaila på papper(hemsida). FK säger ju att han tar ut oavsett om de tillhör landslaget eller ej. Så följdfrågan blir ju: - Vad innebär en landslagsplats? Vilka pengar handlar det om? Skriver man avtal, och följs detta upp? Om man bryter ett avtal vad händer då? SOK vad säger de om ryttarna som inte har hästar?

Ej nominerade men kvalade och friska vid nomineringen: Anna Nilsson och Ellen Svennerstål.

Jag antar att de står kvar där mest för att det inte finns så mycket mer "landslag" i år. Och jag tror det bara är formalia när han ändå tar ut vilka han vill. De hästar som är skadade/sjuka nu lär väl komma tillbaka nästa år, beroende på hur stor senskadan är för den ena hästen. Sen är det OS.

Hoppas laget kan kvala in nationen till OS nu om några veckor!

Jag antar att de står kvar där mest för att det inte finns så mycket mer "landslag" i år. Och jag tror det bara är formalia när han ändå tar ut vilka han vill. De hästar som är skadade/sjuka nu lär väl komma tillbaka nästa år, beroende på hur stor senskadan är för den ena hästen. Sen är det OS.

Hoppas laget kan kvala in nationen till OS nu om några veckor!

Jag tolkar också det som formaila MEN tycker det är anmärkningsvärt att inte veta. ;) Öppenhet ..

Håller också alla tummat för OS-kval. Definitivt rimligt om det inte blir backflyt.

En landslagsplats är inte ett arbete man söker till det är något man rimligen blir nominerad till på grund av tävlingsprestationer. Därmed finns inte heller någon anledning att en gravid kvinna eller den hästlösa duon ska kunna bibehålla sina landslagsplatser när andra både landslags och icke landslagsknutna ryttare för dagen och året presterar bättre. Rent krasst har ju inte unge hr. Svennerstål heller sådär mycket på sitt fat i år vad gäller prestationer annat än just den där höga placeringen i Badminton som gjorde att poängen fullkomligen rasslade in!

En landslagsplats är inte ett arbete man söker till det är något man rimligen blir nominerad till på grund av tävlingsprestationer. Därmed finns inte heller någon anledning att en gravid kvinna eller den hästlösa duon ska kunna bibehålla sina landslagsplatser när andra både landslags och icke landslagsknutna ryttare för dagen och året presterar bättre. Rent krasst har ju inte unge hr. Svennerstål heller sådär mycket på sitt fat i år vad gäller prestationer annat än just den där höga placeringen i Badminton som gjorde att poängen fullkomligen rasslade in!
Fast vi tolkar ju att vår FK inte ser landslagsplatsen på samma sätt som andra länder. Oavsett så tycker jag att det är milsskillnad på en graviditet och en långtidsskadad häst. Så länge man inte tar platsen för någon annan så kan gott den gravida vara kvar. Vad säger SOK? Har du kollat? Vet att annan ryttare som uppbär SOK-stöd och vars bästahäst är skadad har jobbigt att motivera att få behålla stödet. De yngre hästarna är inte klara.

Fast SOK-stöd handlar ju om framtiden, upp till 6 år. Och om hästen är skadad idag är nog inte så relevant, de gör väl koll vartannat till vart fjärde år, och funkar det inte får man inte fortsätta. Så har det varit innan iallafall.

Jag tolkar också det som formaila MEN tycker det är anmärkningsvärt att inte veta. ;) Öppenhet ..

Håller också alla tummat för OS-kval. Definitivt rimligt om det inte blir backflyt.
Alltså jag är inte så intresserad, hade jag varit det hade jag frågat de berörda istället för att spekulera på internet.

Fast SOK-stöd handlar ju om framtiden, upp till 6 år. Och om hästen är skadad idag är nog inte så relevant, de gör väl koll vartannat till vart fjärde år, och funkar det inte får man inte fortsätta. Så har det varit innan iallafall.
Så fungerar det upenbarligen inte idag. Din info är gammal. SOK är däremot inte jättetydliga eller extremt rättvisa. Handlar mkt om dialog.

kollade SOKs hemsida "Topp- och talangprogrammet är ett skräddarsytt stöd för aktiva inom de olympiska idrotterna som bedöms ha potentialen att kunna nå medaljkapacitet på OS på tre till sex års sikt"

"De aktiva är föremål för regelbunden uppföljning och om inte utvecklingen pekar åt rätt håll efter två till fyra år får den aktive lämna programmet."

De gör tydligen uppföljningar årligen.

Här är ft-ryttarna

Lag Fälttävlan

Så fungerar det upenbarligen inte idag. Din info är gammal. SOK är däremot inte jättetydliga eller extremt rättvisa. Handlar mkt om dialog.
Till SOK är det SvRF som nominerar ryttare. Min dialog med SOK visar att de har NOLL insikt i ridsport och fälttävlan.

Vad gäller landslags och utmanarplatser (där Dag från och med idag lyser med sin frånvaro på förbundets sida) så sitter dessa ryttare på ekonomiska bidrag från förbundet.

Niklas, Frida och Sara är alla berättigade till att sitta på "skadeplatser" i utmanartruppen så det känns rätt udda att man inte flyttar ner dem och lyfter fram de som verkligen gjort det som krävs för spetstruppsplats.

I år har vi fyra ekipage som kommit hem med MERs från CCI4* det är DE ekipagen dvs Anna Hassö/Clover, Johan Lundin/Johnny Cash, Ludde Svennerstål/Alexander och Dag Albert/Tubber Rebel som rimligen borde utgöra spetstruppen i detta nu!!

I hopp och dressyr lagen så åker dom ut på stört om dom inte har någon häst. Liksom dom tar in ryttare i truppen under året vilket dom aldrig gör i fälttävlan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter VM i Tryon närmar sig och nu är det en dryg månad kvar tills trupperna tas ut. Ridsports Annelie Frank har tippat vilka ekipage hon tror...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Gunnar
·
Tjatter Obs! Känsliga spelare lugnas med att det här inte kommer att bli ett våldsamt tema! Ja så har fyra år gått ännu en gång och vi står...
61 62 63
Svar
1 257
· Visningar
48 501
Senast: Hedinn
·
W
Fälttävlan Jag citerar från Ridsports hemsida: "På måndagen presenterade förbundskapten Jan Jönsson de ryttare som ingår i fälttävlans VM-trupp...
Svar
2
· Visningar
1 254
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna