Vitt och fräsch, eller?

Fast jag kom på en lustighet. Det ringde en tidning hem till mig som nog egentligen ville sälja prenumeration, men så skulle de göra en undersökning också. Hur planerar du att inreda ditt hem? (eh köper ngt om det skulle behövas?) Vilka färger använder du? ljusgrått eller vitt? eller svart? -? finns alternativen mörkgrått, rött och grönt? -nej, vitt eller grått eller svart. Ok... haha.

Jag håller på och totalrenoverar mitt hus. Vi har öppnat upp hela bottenplan och ja vita väggar överallt. :D

Glädjande nog har vi även rejäla fönster så ljusinsläppet blir stort. Jag älskar de stora akvariefönstrerna eller vad man ska säga men så bor jag ju också på landet. Hade nog inte varit riktigt lika positiv om jag hade grannar och gångstråk precis utanför.

Jag gillar så många olika stilar att det är helt löjligt. Överplottrigt, minimalistiskt men själv dras jag alltid till det lite lantliga stuket. Där trivs jag bäst. Shabby chick fast inte för mycket. Gillar modernt blandat med gammalt och mycket gröna växter även om jag är jättedålig på att sköta dem.

Finns bara ett fåtal hem som jag kännt att satan här vill jag inte vara men då har det berott på att det är hemskt äckligt och rörigt/ostädat. Dammlager, hårtussar mm mm överallt.

Jag trivs bäst i hem som har mycket ljus. Mörka hem med mörka väggar känner jag mig inte alls lika bekväm i.

Åh jag tycker såna här trådar är så trista, där folk ska sitta och :wtf: över andras hem.

Jag trivs hos mina vänner, oavsett hur de bor. Och skiter fullständigt i vem som tvättar deras fönster.
Jag personligen klagar inte på mina vänners hem, utan snarare rent generellt på den rådande inredningstrenden och alla stajlade lägenheter på hemnet.

Skulle inte uttrycka mig negativt om det gällde en specifik vän eller ett specifikt hem.
Antagligen skulle jag också trivas hos vännen, oavsett stil eftersom jag gillar dom jag umgås med.

Jag påverkas delvis av hur vänner och bekanta bor, även om jag självfallet kommer hem till dem för att besöka just dem, inte för att vara på bostadsvisning (vilket jag även brukar påpeka när någon ursäktar att det är lite stökigt eller så).

Jag har varit i hem som är så vita och kliniskt rena att jag känner mig som en ailien och där jag undrar om det öht är tillåtet att röra sig. Någon gång kändes det nästan som att det inte var tillåtet att sitta i soffan för att allt var så prydligt. Det är svårt för mig att slappna av då.

Är det ett småstökigt hem jag kommer till, då vågar jag åtminstone röra mig och kan därför slappna av :p Detta trots att stökighet inte är något jag vill bo i.

Själv älskar jag gigantfönster! De behöver inte vara breda, men går de från golv till tak så blir jag avundsjuk på den som bor där. Meeen jag hade inte velat ha det så om jag bodde i en bostad där folk kunde se in hur som helst.
Jag påverkas nog lite av hur vännerna bor. Men det är när man inte känner folk så väl som jag reagerar mer på inredningen. Vissa hem kan få en att slappna av på tio sekunder och liksom bara njuter av omgivningen och andra tar det en lite längre stund. Sedan tionde gången man är där så märks inte inredningen längre på samma nivå om det inte är något speciellt tycker jag.

Vi är alla olika. Själv har jag svårt att få känslan av att det kan vara ett boende för mig när jag ser såna annonser.
I höstas såg jag en med ett underbart grönt badrum och svarta köksluckor och färg på väggarna som jag gick igång totalt på:love:
Välkommen hem till mig! ;)
Det var just mitt hem du skrev om där. :up:

Jag kom förresten att tänka på ett hus jag går förbi ibland. Jättefint är det. De satte ett Jättefönster i sovrummet nyligen. Vi talar alltså nästan hela väggen och vid fotändan av sängen. Det är tyvärr svårt att missa om det är tänt i sovrummet på kvällen även om jag numer väljer att titta bort för att inte råka se någon aktivitet jag inte behöver se.. Det är en sån grej som jag tänker ser riktigt bra ut i inredningstidningar men jag är väldigt tveksam till om jag vill ha det hemma om det inte är typ sista huset på vägen eller så och då är jag inte särskilt blyg av mig.
Vi kommer ha ett stort glasskjutparti i vårt kommande sovrum. Men det vetter mot grannens mörka trädgård (där de aldrig är) och grannen kommer inte kunna se in utan att gå ut från sitt hus. Självklart med mörkläggningsgardiner istället för rullgardiner till natten

När jag själv köper föredrar jag orenoverat.
Då kan jag göra som jag vill och jag slipper betala för en stil jag inte gillar.
Dessutom blir det ju billigare, särskilt om det är väldigt fult och totalt orenoverat sen 70-talet.
En sak som jag tycker är väldigt synd är när folk målar sina trägolv vita.
Det är jättesvårt att återställa dom.

Fick vårt nuvarande hus jättebilligt eftersom det var fult och slitet både inne och ute. Ingen var intresserad för att det var fult och innebar mycket jobb.
Dessutom hade vi lite tur när det gällde tajmingen på marknaden.

Kommer troligen sälja huset för mer än dubbla inköpspriset, vilket innebär 2 milj plus om man drar av renoveringskostnader.

Jag trivs hos mina vänner eftersom jag trivs när jag umgås med dem :). Skulle någon bo i en sanitär olägenhet skulle jag förmodligen känna annorlunda, men jag har verkligen inga åsikter om hur de bör inreda för att jag ska kunna vara där utan att vantrivas.
Det var väl ungefär det jag menade :p jag skrev om det flera gånger för att få till en hygglig formulering på frågan.

Jag höll ju snattran om tidigare kompisens hem också men hem som påverkar mig är ju ganska svårt att inte notera. Det är ju vad man gör med åsikten som är det intressanta känner jag.

I mitt fall med småbarn är det ju rätt svårt att ha "avskalat och opersonligt" men det skulle alldeles säkert kunna klassas som det när barnen blir stora och inte lägger leksaker överallt :p det är viktigt för mig att hemmet är i huvudsak för barnen även om jag (och maken) får utslag av alla prylar ibland.

För mig är det stämningen som avgör om jag blir avslappnad hos någon eller inte. Det har inget med väggarnas färg eller med planlösningen att göra. Själv vill jag inte ha helt vitt. Flyttade in i en ny stor lägenhet, öppen planlösning, stora fönster och vita väggar samt parkettgolv överallt (förutom i badrummen). Det första jag gjorde var att börja tapetsera och måla väggar. Det mesta är fortfarande vitt, men fondväggarna gör sitt.

Och med mindre barn är det sjukt opraktiskt att ha vitt överallt...

Ha ha. Jag har ganska stora fönster hemma, med ett gäng golv-till-tak. Oftast är det min sambo som putsar dem. Så jobbigt är det faktiskt inte. De är utan spröjs och är fyrkantiga.
Jag brukar snarare tänka så om fina gamla verandor med massor av smårutor i fina mönster. Och när de ska målas, hua.
Jag håller med. Spröjs är hopplöst. Fint, men jobbigt.

Jag har stora glaspartier på mitt uterum som är enbart av glas och de tar faktiskt mindre än en timma att putsa om man inte är jättenoggrann.
Hellre att det blir gjort än inte alls resonerar jag. ;)
Resten av mina fönster är löjligt lätta. Det är treglas med vakuum emellan, inga spröjs och på övervåningen vänder man bara fönstret ut och in när man tvättar utsidan. Hela huset, 16 fönster är klara på mindre än en timme. :bow:

Vi kommer ha ett stort glasskjutparti i vårt kommande sovrum. Men det vetter mot grannens mörka trädgård (där de aldrig är) och grannen kommer inte kunna se in utan att gå ut från sitt hus. Självklart med mörkläggningsgardiner istället för rullgardiner till natten
Ja alltså, det är jättefint så. Jag hade verkligen kunnat tänka mig det ljusinsläppet då jag spenderar mycket tid i sovrummet. Jag trillar i säng direkt när barnen lagt sig nämligen :p Jag hade dock blivit ganska obekväm om det var ett fönster mot en väg många rör sig på. Någon slags rädsla för att bli studerad när jag ligger och läser/kollar film/whatever och ska ha mitt break utan massa störningar. Däremot ett sådant fönster mot ens egen hästhage :love:

Ja alltså, det är jättefint så. Jag hade verkligen kunnat tänka mig det ljusinsläppet då jag spenderar mycket tid i sovrummet. Jag trillar i säng direkt när barnen lagt sig nämligen :p Jag hade dock blivit ganska obekväm om det var ett fönster mot en väg många rör sig på. Någon slags rädsla för att bli studerad när jag ligger och läser/kollar film/whatever och ska ha mitt break utan massa störningar. Däremot ett sådant fönster mot ens egen hästhage :love:

Ja, alltså ut med den större gatan (vi har hörntomt) blir det totalt 4 ganska vanliga fönster (huset drygt 20m långt) varav det ena blir 30cm brett (hallen). Mot pizzerians uteservering inga alls och mot vår granne som knappt har några fönster mot oss väldigt mycket glaspartier :D Det gäller att välja rätt väggar helt enkelt

Det är så tråkigt att vissa har svårt med välstädade hem. Jag har märkt det på en del personer som kommer hem till mig, de sitter på en stol och vågar knappt röra sig. Bara för att jag vill ha det rent betyder det ju inte att jag har något emot att det blir smutsigt in emellan!
Jag tycker att det är jättesnyggt med vitt och undanplockat, men det kan bli lite väl tomt hemma hos vissa. Jag förstår inte hur man orkar ha ett vardagsrum som det ekar i bara för att man inte har några textilier. Det ska ju ändå kännas att någon bor där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka