Sv: Vitlök

Men när det gäller onödiga fodertillskott, ska hästens hälsa verkligen hänga på en tolkning?

Varför inte bara låta bli att ge?

Undersökningen gällde frystorkad vitlök. När dosen överskred 0,2 gr per kg kroppsvikt (100 gr för en 500 kg tung häst) utvecklade hästarna blodbrist och onormala blodvärden.

Vitlök innehåller ett näringssalt, Thiousulfat, som hästarna inte kan bryta ner. Hästarna får förändringar i de röda blodkropparna, de spricker och hästen kan drabbas av blodbrist och låga blodvärden. Syreupptagningen i blodet påverkas negativt genom att hemoglobin (vars viktigaste uppgift är att transportera syre och koldioxid) omvandlas till metahemoglobin, vilket sker fort, redan några minuter efter lök-intaget.

De döda blodkropparna transporteras till njurarna, vilket kan innebära att hästen drabbas av njursvikt, även mjälten påverkas negativt.

Så - Nej! Jag ger inte min häst vitlök längre!

Jag har gett min häst torkade vitlöksflarn från och till i 5 års tid, pga att han hostar. Jag ger 15 g om dagen (till ett halvblod på 600 kg) och han har faktiskt blivit bättre med hostan.
Jag ger varje dag i tre veckor, håller upp en vecka, och ger tre veckor igen.

Jag var på ATG-kliniken på Åby för ett par år sen när man häst var halt. Då tog de även ett blodprov, för någon forskning. Hade han haft anemi då förutsätter jag att de hade hört av sig till mig, och det har de inte gjort. Så jag har fortsatt att ge vitlök.

Det rekommenderade pulver dosen är 15 g per dag och då får de inte problem!! :cool:

exkat citat från American Journal of Veterinary Research
"At a daily dose of > 0.2 g/kg, horses fed garlic developed hematologic and biochemical indications of Heinz body anemia"

vilket betyder "först vid en dos på 20 g per 100 kg häst utvecklade hästarna anemi (blodbrist)"
vilket betyder att ingen försämring skedde vid lägre doser än 20 g/100 kg häst..

många hästar med luftvägssjukdomar blir bättre med vitlök, de flesta hästar slipper en del av knott och mygg om de får vitlök i fodret..
På samtliga vitlökspulver förpackningar tror jag det står 15 g som den totala givan och då är det inte farligt. :cool:

ja du skriver det "när dosen överskreds utvecklade hästen anemi".. vad kan du säga av enbart den raden..

"när människan överskrev dosen 10 tabletter alvedon/dag utveckalde människan leverförgiftning" ÅÅHHHHH ÄT INTE ALVEDON!!!!

så som du tolkar det tolkar inte jag det..

utan jag tolkar det som att dom ännu inte vet vilken dos det börjar bli giftigt så det märks.och därför behövs fler studier.

Det står ju inte att det är säkert under 0.2 bara att det är konstaterat att vid den dosen ha hästarna utvecklat anemi.
jo dom skriver att hästen utvecklar anemi först vid en dos på 20 g/100 kg häst.. vad är det som säger dig att det inte är så?

Jag har gett min häst torkade vitlöksflarn från och till i 5 års tid, pga att han hostar. Jag ger 15 g om dagen (till ett halvblod på 600 kg) och han har faktiskt blivit bättre med hostan.
Jag ger varje dag i tre veckor, håller upp en vecka, och ger tre veckor igen.

Jag var på ATG-kliniken på Åby för ett par år sen när man häst var halt. Då tog de även ett blodprov, för någon forskning. Hade han haft anemi då förutsätter jag att de hade hört av sig till mig, och det har de inte gjort. Så jag har fortsatt att ge vitlök.
håller helt med :bow:

det är ju självklart att vet skulle ha sagt något om hästen haft blodbrist/förgiftning eller njussvikt, det syns ju på blodproverna :)

Tänk vad mycket vi proppar i hästarna som inte är naturligt för dem.
Tacka vetja 1 tsk (vet inte vad det är i gram) vitlöksgranulat till shettisen varje dag. och hostan är borta!
kan hålla med om att för mycket är skadligt, men 1 tsk..

Naturligtvis ska hästar bara äta gräs och blad från marken och enbart när det växer, vintertid ska hästarna nappa på ruttet gräs som de gräver upp samt bark direkt från träden..
Mineraler får de genom att äta lera och de dricker ut vattenpölar och bäckar..

nån som fodrar sin häst naturligt?? ingen?

Men herregud, får man undra över vad det är för onaturliga saker folk proppar i sina hästar? Det är väl högst relevant på ett diskussionsforum där många är rådvilla och kanske inte vet riktigt hur hästar fungerar invärtes?

Gräs (torkat eller ensilerat), spannmål (produkter baserade på detta) är väl något av det naturliga man kan ge sin häst. Eller du anser att naturliga råvaror bara är de du själv kan krafsa upp i trädgården till din tallrik?

spannmål är inte så lämpligt ändå, iom att man inte kan ge hur mycket som helst av det, naturliga grejer att stoppa i hästen är sånt som hästen kan äta 24/7 utan att må dåligt av det..

visst hästarna får näring av det mesta vi proppar i dem, men naturligt är det inte..

jag ger gärna tillskott sålänge det finns en mening med det och hästen behöver det..

Jo, jag anser nog faktiskt att spannmål och produkter därav är naturligt för hästar att äta, om än inte i de mängder du beskriver. Hästar har i alla tider ätit de växter den funnit och mått väl (och ibland mindre väl) av.

Inte ens gräs kan de äta hur mycket som helst av utan att må dåligt. Det är inte onaturlig föda för det...

Ja, jag ger min häst vitlök. Han mår bara bra av det & får rekommenderad mängd. Så, jag ger honom alltså inte för mycket eller för lite & han äter med god aptit.

jag ger b.la hippo kraftfoder, inte käkar hästar aska naturligt ute?
Kanske har fel. Sen finns det säkert mer, kan tänka mig att hästar inte käkar betor som betforet kommer ifrån..
Även foderjäst, som många ger, är väl inte heller så naturligt, om inte hästar själva ute i det vilda brygger, och tar jästen och avdödar å sen käkar.

Våra går i o f s och rotar i det vi har bränt, så aska tror jag nog är rätt naturligt att vara intresserad av. Det gör faktiskt hundarna också. Inga mängder, men ändå.

Betfor tycker jag inte är något bra hästfoder även om det har påvisats ha postiva effekter på vissa hästar. För mycket socker.

Men det är vad jag tycker, och hur jag vill hålla häst. Andra tycker annat och ger hästarna bröd, bananer och annat. Istället för hästfoder.

Delvis KL.
Tänk vad konstiga hästar som jag har. Jag har under årenslopp fått hit ett antal hosthästar som alla blivit av med hostan här och även haft en hel del andra hästar som inte blivit förkylda eller hostiga. UTAN vitlök!!!!!!
Det finns med i studien från bl a SLU att vitlök inte har någon som helst bevisad positiv effekt på hästar med hosta eller förkylningssymptom.
Så ni som absolut vill ge vitlök till era hästar fast det kan vara farligt måste nog komma med några bättre argument än det, för att lugna er eget samvete. Det är inte vitlöken som gör hästen frisk.

den rapporten har jag missat! länka :idea:

det jag ger vitlök mest för är ändå mot knotten, en häst som får vitlök luktar vitlök och repellerar en hel del av de blodsugande rackarna..

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka