Sv: Vitlök

Länken finns i en av del gamla vitlökstrådarna.
Ett år med mycket flygfä gjorde jag ett experiment genom att smörja in en av hästarna med ren vitlök (pressad). De andra fick inget alls på sig. Hästen med vitlök stank verkligen så att ingen utom flyfäna kunde vara i närheten av honom. Så i det fallet var det helt verkningslöst på de flygmonster som finns här, lika mycket på alla hästarna. Den enda skillnaden var att han inte fick några fästingar som de andra hästarna fick. Vet inte om det gör skillnad på vitlöksdoften om den är äkta direkt från löken eller om den kommer inifrån efter att ha blivit uppäten.

Senast ändrad:

vilken av de 58 som har "vitlök" i rubriken? finns ca 1000 inlägg i dom trådarna.. om du vet vart den finns ungefär skulle jag uppsatta om du kunde hitta den istället för att jag ska läsa alla inläggen..

eller om du kan säga vad länken är döpt till.. så jag kan söka på det..

Nä det är det som är problemet..... hittade inte den själv igen. Men jag vet att jag läste det i en av dem för jag har inte direkt engagerat mig i frågan så att jag själv har läst om det på andra ställen än i trådar och länkar här.

okai.. får ta det på söndag när jag har lite mer tid :)

*kl*

min pålle får ca 10 g 3-4 dar i veckan då han hade lite hosta innan som nu har försvunnit :)

jo dom skriver att hästen utvecklar anemi först vid en dos på 20 g/100 kg häst.. vad är det som säger dig att det inte är så?
NEJ, dom skriver att vid en viss dos fick alla försökshästarna anemi!
Vidare skriver dom att ytterligare försök behövs för att komma fram till vad som skulle kunna vara en långsiktigt säker dos.
Försöksupplägget är helt enkelt sånt att man kan säga att ngn dos skulle vara säker, du tolkar rapporten totalt fel.
PL

Senast ändrad:

Om du menar att det står askhalt i analysen så vill jag bara säga att det innebär inte att fodret innehåller aska utan att man mäter hur mkt aska det blir kvar när man bränner provet.
PL

nej det gör jag inte. varför ens ge hästen något som KAN vara farligt. Spelar mig ingen roll hur mycket man måste ge för att det ska bli blodbrist, bara tanken av att vitlök ´kan ge blod brist får mig att må illa. fattar inte hur man ens kan tänka sig ge hästen något som är farligt.

*knapplån*

Jag ger mina hästar varmblod på ca 500 kg vardera 1 kryddmått ren torkad vitlök varjedag under de varm,a månaderna. De slipper fästingar och när de andra hästarna i stallet stod översvämmade med flugor och hade benen fulla med flugägg så hade mina hästar bara ett par flugor på sig, inga flugägg och inga fästingar.

Så jag kommer fortsätta ge mina hästar lite vitlök under den varma perioden. För att de slipper flugor och fästingar och då kan jag rida utan att min stora blir hysterisk på alla bromsar och flugor.

NEJ, dom skriver att vid en viss dos fick alla försökshästarna anemi!
Vidare skriver dom att ytterligare försök behövs för att komma fram till vad som skulle kunna vara en långsiktigt säker dos.
Försöksupplägget är helt enkelt sånt att man kan säga att ngn dos skulle vara säker, du tolkar rapporten totalt fel.
PL
nej, när man överskred en viss dos utvecklade dom anemi.. då hade de gått från 2 g/100 kg häst ända upp till 20 g/100 kg häst utan förändring, men över 20 g/100 kg häst utvecklade hästarna anemi..

det är rakt översatt..

sant, men man kan göra uppehåll då blodvärdena har återgått till de normala på 5 veckor..

Vidare är antalet hästar för litet för att man skallveta hur stor spridningen i känslighet är.
Detta är fortvarande bara en liten pilotstudie som visar att man kan orsaka anemi genom att ge hästar vitlök o att de självmant äter en skadlig dos.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka