vitlök??????

zazza girl

Trådstartare
vad ha vitlök för funktion???
e det bra att ge till hästar som e förkylda och ha hosta..????
kan man ge vitlöks klyftor i stället för pulver ???
:confused:

Sv: vitlök??????

Japp, vitlök är bra. Till mycket dessutom:angel: Många ger sina hästar vitlökspulver blandat i foder för att de ska slippa hosta. Naturligtvis beror det ju på vilken sorts hosta det är. Man kan ju inte direkt bota en lunginflammation med det:crazy: På vårt ena sto har det hjälpt väldigt bra. Hon hade s.k. "kallhosta" vilket innebar att hon hostade vid ansträngning innan hon blivit riktigt uppvärmd. Vitlök innehåller dessutom ett enzym som är bra för kroppens immunförsvar och stärker motståndskraften för t.ex förkylningar. Jag har bara positivt att säga om pulvret, som dessutom är en ganska billig produkt som varar länge. Huruvida hästar ställer sig till att äta hela klyftor vet jag inte, men jag kan tänka mig att en del tycker det är för starkt i munnen:eek:

min får vitölk,bra mot fästingar och annat otyg på sommaren,och bra för imunförsvaret oxå.

Man kan ge dom hela klyftor,min älskar det,men eftersom jag e lite lat får de bli pulver istället

Jag gav min vitlök just för att det skulle hålla fästingar på lite avstånd. Men det hjälpte inte ett dugg.. Inte på min häst i alla fall, men det kan kanske vara olika på olika hästar. (Förra året testade jag att kladda skillingarydsalva runt karlederna istället, och det fungerade!)

Vi ger också våra hästar vitlök i förebyggande syfte... just nu i pulverform, men ett tag så gav vi dem färsk vitlök...

Angående fästingar:
Man kan köpa sån där fästingspray som egentligen är till hundar och spraya ben och mage på hästar, funkar jättebra mot fästingar...

Jag skulle inte ge vitlök, det är dels inte naturligt för hästen att äta det, dels så ger det försämrad blodkvalité hos hästar. (ger framför allt om de får det i stora mängder, men till viss del påverkar det blodet)

owesmatte skrev:
Jag skulle inte ge vitlök, det är dels inte naturligt för hästen att äta det, dels så ger det försämrad blodkvalité hos hästar. (ger framför allt om de får det i stora mängder, men till viss del påverkar det blodet)

mm. det stod en notis om det i förr-förra numret av ridsport. jag grunnade på det en stund men det känns inte som att det är så mycket att hänga i julgranen faktiskt. En studie, på hur många hästar som äter vitlök?

Jag torkar färsk vitlök i ugnen (skär det i tunna skivor) och lägger i fodret eftersom pållarna gillar det, och jag tycker att de luktar gott när de äter det. :love: sen av ren trivsel och ohejdad vana. jag har hört att det är bra mot "mycket", vad vet jag egentligen inte, men det är trivsamt på något vis.

hej hej!

Vitlök är bra att ge hästen på sommaren, för det tar bort flugor, fästingar, myggor, knott m.m. Jag ger min häst vanlig vitlök som jag prässar ner i maten på sommaren, istället för vitlökspulver för det är bara onödigt dyrt. Min häst är en liten stor häst (152 cm i mankhöjd), jag ger han ca: 3 vitlöksklyftor om dagen på sommaren.

vitlökens egenskaper-antiseptisk, antibiotisk, antimikrobiell, maskmedel, slemlösande, svettdrivande, blodtryckssänkande, motverkar diabetes, motverkar blodproppar...

vitlök används vid luftvägsbesvär;den är både slemlösande och bakteriedödande och hjälper till att få upp slem ur lungorna.
den hjälper oxå kroppens försvar att bekämpa infektioner.

vitlök är rik på svavel, vilket sedan utsöndras genom huden. den har en blodrenande och samtidigt en insektsavvisande effekt.
vitlök bidrar till att hästen utvecklar en bra bakterieflora i tarmen och är därmed viktig både för matsmältning och immunförsvar.

vitlök är en av de bästa läkeväxterna mot infektioner. den kan användas i förebyggande syfte mot hosta, virus och även inälvsparasiter.
vitlökssaft kan användas utvärtes på skärsår, bett, insektsstick, ringorm, ohyra och fästingar

OBS. va försiktig när du ger vitlök till digivande ston. den kan "sätta smak" på modersmjölken och irritera den känsliga matsmältningsapparaten hos fölet.

DOSERING; 6-8 färska krossade vitlöksklyftor/dag
eller 15-30 gram rent vitlökspulver/dag

KÄLLA-HÄSTÄGARENS ÖRTABOK av hilary page self

Läste i Ridsport att om man ger hästar vitlök länge kan det leda till blodbrist. Har också hört att det kan vara starkt för magen?? Jag är ingen expert men mina får inte vitlök varje dag längre, bara under "riskzoner". Men jag vet inte, många ger ju dagligen och hästarna dör ju ialla fall inte av det, även om det såklart är otrevligt om det skadar hästen..

fast minns jag rätt, så va det en studie på 2 hästar som under längre tid fick kopiösa mängder vitlök....

så mycket ger ju ingen "vettig" människa.

för mycket och för litet skämmer ju som bekant ALLT:idea:

Om man ger 80 gram vitlök dagligen åt en 400 kgs häst en längre tid får man garanterat blodbrist till följd av sönderfall av röda blodkroppar. Den nedre säkra gränsen är inte klarlagd. HH

Hästens egna känslighet spelar också in. En hyresgäst hade en arab som hon började ge vitlök (torkad) ca 1-2 matskedar per dag. Hon blev klart enemisk efter ett par veckor och det försvann inte förrän efter ca 2 veckor utan vitlök. Hon trodde då att det var en tillfällighet och började ge hästen igen och hon uppvisade samma symtom efter 2 veckor. Det ska jämföras då med våra som fick samma mängd (1 arab och två varmblodstravare) som inte reagerade alls. Idag ger jag ingen vitlök för bra stallmiljö och god foderhygien räcker långt och mina här fullt friska även utan vitlöken;)

möjligt, men det är ju mkt. mer än rekomenderad dos....

jag har gett mitt sto vitlök, nästan alltid sen hon va föl. hon är idag 4 år, och är en "halshäst". så inte kan jag direkt säga att det varit bra på henne..
men, inte vet man ju, kunde ju varit ännu värre utan den... om d finns värre.. :smirk: :crazy:

dock brukar jag ta blodprov med jämna mellan rum, och inte har det synts nåt i blodet att vitlöken skulle varit skadlig. i vinter har hon fått en halv dl/dag

sedan jag hörde det om blodbristen så ger jag iallafall rådet att bara ge vitlök varannan vecka för att inte blodbrist ska uppstå..
så polaren ponny får nu bara vitlök jämna eller ojämna veckor (minns inte exakt vilken men varannan vecka bara)

låter det bra?

jag pressar typ 3 klyftor varje dag, eller började med det nyss!
Det sägs iaf vara bra för imunförsvaret, förskylningar osv ;)

det är dels inte naturligt för hästen att äta det

Som om kraft grund groov och vad det nu heter är naturligt för hästen att äta??

:smirk:

Klart att vitlöken är bra för häst likabra som den är för människan

jag ger 2 vitlöksklyftor om dagen min häst mår prima=)

Min häst får oxå vitlök varje dag,och han har fått det under alla år som jag har haft honom.
På sommarren har han "peppar peppar" inga fästingar på sig,trots att det finns gott om dem där han går på sommarbete....
Så jag säger definitivt att vitlök gör nytta.. Dessutom är det som andra sagt här,bra förebyggande mot förkylningar,hosta mm.

Jag gav alltid vitlök till min förra ponny. På henne funkade det utmärkt. Inte en enda fästing på hela sommaren! Hade därimot en foderexpert från krafft och pratade om olika fodersorter och just då kom vitlök på tal. Hon sa till oss att vitlök fungerar nästan bara om man ger den färsk (inte pulver form alltså) och för att den överhuvudtaget skall hjälpa mot hosta så skall de ha en hel vitlök om dagen! .. Det tål ju att fundera på.

Jag märkte ingen skillnad på hostan när jag gav vitlök (Hon hade ingen hosta innan och inte under tiden eller efter hon fått vitlök heller), men mot fästningar hjälpte det jätte bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: screen
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka