Sv: Vitlök, bra eller dåligt?
Såå, är nu vitlök bra eller är det dåligt? Jag har fått höra många olika svar angående den frågan, så jag vet inte vilket av dem jag ska tro på. Nu vill jag en gång för alla veta om det är bra eller dåligt, eller om det är både och och varför. Ni som skriver, skriv inte bara: Det är dåligt har jag hört. Utan svara bara ifall du vet säkert, och om du tagit reda på varför det är dåligt/bra. För & nackdelar osv.
Mvh Sandra.
Vitlökens positiva egenskaper : - är dess innehåll & funktioner det ger :
Selen, svavel (allicin), C-vitamin, B2, B6, Kalium, Kalcium, Fosfor, Järn, Magnesium, Zink.
Vitlöken är bra för hjärtat, sänker blodtrycket och kolesterolen. Är bakteridödande, virusdödande samt slemlösande. Det är det svavelaktiga ämnet allicin som ligger bakom de antibakteriella egenskaperna hos vitlök. Vitlök är även bra mot inflammationer och reumatiska problem. Är bra för bateriefloran i tarmarna då den tar död på skadliga bakterier men sparar nyttobakterierna. Vitlök är också ett insiktsmedel av rang då det har visat sig bra mot myggor och fästingar. Även förebyggande mot cancer.
OBS DETTA ÄR BASERAT PÅ MÄNNISKANS KROPP - OCH UTIFRÅN DENNA INFORMATION GES VITLÖK ÄVEN TILL HÄST.
Vitlökens negativa egenskaper : - ska enligt studie på häst vara ämnet thiousulfat (ett näringssalt) som hästen inte kan bryta ner & att den kan få blodbrist (Anemi) även vid små doser. Känsliga hästar kan få kolik.
HÄR STÅR MER OM DETTA :
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38
MIN PERSONLIGA SLUTPLÄDERING :
NEJ - GE INTE VITLÖK VARJE DAG ÅRET RUNT.
NEJ - GE INTE VITLÖK I ONÖDAN.
JA - VITLÖK ÄR NYTTIGT & BRA
OM HÄSTEN HAR ETT BEHOV AV DET:
som en
BRIST av vitlökens innehåll i hästen (förmodligen väldigt sällan)
ex. svavel &/eller selen - när bristen är reglerad så behövs det ej fortsätta ges, ev. en kur vid behov (om inget ändrats till det bättre i foderstaten - så ej bristen återkommer)
- eller annan skada/sjukdom & kroppen behöver hjälp av just vitlökens ämnen.
Ex. en kronisk sjuk "hosthäst" där alla andra åtgärder vidtagits...som ex. mycket utevistelse, ingen halm osv inget hjälper - då tror jag på att prova
- hjälper/lindrar det är det nog bra att fortsätta ge en längre period men med uppehåll (kur).....om hästen blir sämre kan man ge en kur till...men alltid hålla koll på övriga allmänntillståndet & andra eventuella förändringar som kan vara bidragande till en försämring.....om det inte gjorde någon skillnad - så behövs ej vitlök & annat kan provas.
OBS ! - Uppstår i värsta fallet, kolik eller blodbrist sluta ge !!
INDIVIDEN - fungerar olika på olika saker - en del är känsligare (ev. kolik)= kan inte äta vitlök - får hästen bra mat/värden i övrigt behövs ej vitlök. (en del människor kan inte heller äta vitlök pga mag/tarm problem - känsliga)
VITLÖK FÖR INSEKTER - fungerar också induviduellt - jag har positiva erfarenheter, då jag sprayar utvärtes (vitlök/äppelcidervinäger/vatten)
ÄR MAN MINSTA OSÄKER - GE INTE VITLÖK - det finns säkerligen alternativ till det ämne just din häst kan behöva som är mer lämpliga.
SÅ TYVÄRR - INGET ENKELT JA ELLER NEJ FINNS !!!!!!!!!!
det är upp till var & en att avgöra - men efter sunt förnuft
- ta reda på det eventuella behov hästen har.........
............behöver din häst vitlök ?????
Är den frisk & får allt den behöver....så NEJ !
Personligen har jag alltid kompletterat medicinering skada/sjukdom med örter med positiva resultat & även vitlök någon gång - 1g pga svavlet (2 kurer på 1 år...gav sen MSM 1 kur) & 1 g vid hästens enda förkylning på 14 år då han var ca. 17 år & senskadat samtidigt.... - hade visserligen säkert valt ett annat immunförsvarsstärkande idag med "kolik" varningarna som kommit fram då han inte rörde sig så mycket då.......men min häst/individ har aldrig haft kolik......
Vid ett ev. behov - väg eventuella för & nackdelar - effekt / Bieffekt
- gäller alla kosttillskott / örter / kraftfoder / mediciner...........
Då grovfodret/gräsets innehåll är viktigast - gällande vad det ger & inte ger
i vitamin & mineralväg.........där utgår man ifrån.....mår hästen ändå inte bra så måste man ta reda på anledningen först & tillför något sedan.
Det som är klurigt är att en brist kan uppstå även om du har bra analyserade värden i grov/kraft foder & bra kvoter....om det är någon obalans i kroppen....
ex. skada/sjukdom nära inpå annan skada/sjukdom eller långvarig/kronisk sjukdom - då får du analysera hästen för att ta reda på det - det kan man göra förebyggande ex. 1 gg/år.....jag har använt håranalys & andra veterinär.
Lycka till // Mi
FRÅGA:
Någon med anemi erfarenhet på häst...som kan dela med sig om detta ????
Eller andra vitlöks-erfarenheter !!!