Vitlök, bra eller dåligt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sandraR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 574
S

sandraR

Såå, är nu vitlök bra eller är det dåligt? Jag har fått höra många olika svar angående den frågan, så jag vet inte vilket av dem jag ska tro på. Nu vill jag en gång för alla veta om det är bra eller dåligt, eller om det är både och och varför. Ni som skriver, skriv inte bara: Det är dåligt har jag hört. Utan svara bara ifall du vet säkert, och om du tagit reda på varför det är dåligt/bra. För & nackdelar osv.
Mvh Sandra.

Sv: Vitlök, bra eller dåligt?

Det kan ge anemi (blodbrist) även när man ger små mängder. Det finns inte i hästens naturliga kost, och det kan ge koliksymptom. Sen får du skapa dig en egen uppfattning om det är bra eller dåligt ;)

Såå, är nu vitlök bra eller är det dåligt? Jag har fått höra många olika svar angående den frågan, så jag vet inte vilket av dem jag ska tro på. Nu vill jag en gång för alla veta om det är bra eller dåligt, eller om det är både och och varför. Ni som skriver, skriv inte bara: Det är dåligt har jag hört. Utan svara bara ifall du vet säkert, och om du tagit reda på varför det är dåligt/bra. För & nackdelar osv.
Mvh Sandra.

Vitlökens positiva egenskaper : - är dess innehåll & funktioner det ger :
Selen, svavel (allicin), C-vitamin, B2, B6, Kalium, Kalcium, Fosfor, Järn, Magnesium, Zink.
Vitlöken är bra för hjärtat, sänker blodtrycket och kolesterolen. Är bakteridödande, virusdödande samt slemlösande. Det är det svavelaktiga ämnet allicin som ligger bakom de antibakteriella egenskaperna hos vitlök. Vitlök är även bra mot inflammationer och reumatiska problem. Är bra för bateriefloran i tarmarna då den tar död på skadliga bakterier men sparar nyttobakterierna. Vitlök är också ett insiktsmedel av rang då det har visat sig bra mot myggor och fästingar. Även förebyggande mot cancer.
OBS DETTA ÄR BASERAT PÅ MÄNNISKANS KROPP - OCH UTIFRÅN DENNA INFORMATION GES VITLÖK ÄVEN TILL HÄST.

Vitlökens negativa egenskaper : - ska enligt studie på häst vara ämnet thiousulfat (ett näringssalt) som hästen inte kan bryta ner & att den kan få blodbrist (Anemi) även vid små doser. Känsliga hästar kan få kolik.
HÄR STÅR MER OM DETTA : http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

MIN PERSONLIGA SLUTPLÄDERING :

NEJ - GE INTE VITLÖK VARJE DAG ÅRET RUNT.

NEJ - GE INTE VITLÖK I ONÖDAN.

JA - VITLÖK ÄR NYTTIGT & BRA OM HÄSTEN HAR ETT BEHOV AV DET:
som en BRIST av vitlökens innehåll i hästen (förmodligen väldigt sällan)
ex. svavel &/eller selen - när bristen är reglerad så behövs det ej fortsätta ges, ev. en kur vid behov (om inget ändrats till det bättre i foderstaten - så ej bristen återkommer)
- eller annan skada/sjukdom & kroppen behöver hjälp av just vitlökens ämnen.
Ex. en kronisk sjuk "hosthäst" där alla andra åtgärder vidtagits...som ex. mycket utevistelse, ingen halm osv inget hjälper - då tror jag på att prova
- hjälper/lindrar det är det nog bra att fortsätta ge en längre period men med uppehåll (kur).....om hästen blir sämre kan man ge en kur till...men alltid hålla koll på övriga allmänntillståndet & andra eventuella förändringar som kan vara bidragande till en försämring.....om det inte gjorde någon skillnad - så behövs ej vitlök & annat kan provas.
OBS ! - Uppstår i värsta fallet, kolik eller blodbrist sluta ge !!

INDIVIDEN - fungerar olika på olika saker - en del är känsligare (ev. kolik)= kan inte äta vitlök - får hästen bra mat/värden i övrigt behövs ej vitlök. (en del människor kan inte heller äta vitlök pga mag/tarm problem - känsliga)

VITLÖK FÖR INSEKTER - fungerar också induviduellt - jag har positiva erfarenheter, då jag sprayar utvärtes (vitlök/äppelcidervinäger/vatten)

ÄR MAN MINSTA OSÄKER - GE INTE VITLÖK - det finns säkerligen alternativ till det ämne just din häst kan behöva som är mer lämpliga.

SÅ TYVÄRR - INGET ENKELT JA ELLER NEJ FINNS !!!!!!!!!!
det är upp till var & en att avgöra - men efter sunt förnuft
- ta reda på det eventuella behov hästen har.........
............behöver din häst vitlök ?????
Är den frisk & får allt den behöver....så NEJ !
Personligen har jag alltid kompletterat medicinering skada/sjukdom med örter med positiva resultat & även vitlök någon gång - 1g pga svavlet (2 kurer på 1 år...gav sen MSM 1 kur) & 1 g vid hästens enda förkylning på 14 år då han var ca. 17 år & senskadat samtidigt.... - hade visserligen säkert valt ett annat immunförsvarsstärkande idag med "kolik" varningarna som kommit fram då han inte rörde sig så mycket då.......men min häst/individ har aldrig haft kolik......

Vid ett ev. behov - väg eventuella för & nackdelar - effekt / Bieffekt
- gäller alla kosttillskott / örter / kraftfoder / mediciner...........
Då grovfodret/gräsets innehåll är viktigast - gällande vad det ger & inte ger
i vitamin & mineralväg.........där utgår man ifrån.....mår hästen ändå inte bra så måste man ta reda på anledningen först & tillför något sedan.

Det som är klurigt är att en brist kan uppstå även om du har bra analyserade värden i grov/kraft foder & bra kvoter....om det är någon obalans i kroppen....
ex. skada/sjukdom nära inpå annan skada/sjukdom eller långvarig/kronisk sjukdom - då får du analysera hästen för att ta reda på det - det kan man göra förebyggande ex. 1 gg/år.....jag har använt håranalys & andra veterinär.

Lycka till // Mi :)

FRÅGA:
Någon med anemi erfarenhet på häst...som kan dela med sig om detta ????
Eller andra vitlöks-erfarenheter !!!

Det finns en hel del artiklar och forskning som klart påvisar blodbrist hos hästar som får/fått vitlök.

Varför chansa?

Jag har inte hittat mer om det....tipsa gärna !

Har själv ingen kunskap om blodbrist & har aldrig hört någon annan heller...men just nu är det lite blodmask hos pållarna hos mig - som kan orsaka detta - så jag vill gärna veta mera.

Då vitlök sägs ta bort parasiter & vara bra för tarm bakterierna...de "onda" ej de "goda".......så känns det som jag i alla fall vill ha mer "bevis" så att säga.

Det finns det en lång rad andra saker som kan leda till blodbrist.

Detta är 2 svar från ett annat forum 2007 - då en häst tydligen hade blodbrist, men blev hemskickad utan direktiv eller medicin....vet ej hur det gick
- vet inte heller om den åt vitlök eller hade parasiter.....det nämdes inte.

Men svaren här nedan berättar lite om blodbrist i alla fall !!!!

så ni med erfarenheter - DELA MED ER!

-----------------------------------------------------------------------
Blodbrist även kallad anemi orsakas offta när hästen är/varit kraftigt parasitinfekterad eller när den har haft en kraftig blödning.
Att järnbrist skulle orsaka anemi är väldigt sällynt utan det beror oftare på kopparbrist eller någon annan störning.
Dagens kraftfoderblandningar samt mineralblandningar innhåller både koppar och järn.
Så se över mineralbehovet. Du har väl analys? Ge tillskott på koppar och även järn. C vitamin gör att kroppen tar upp järnet bättre. Och ta ett träckprov på hästen så att du vet om den är parasitinfekterad.
Ett överskott av kalcuim kan oxå vara orsaken samt en underskott av vitamin B6. så du har all anledning till att analysera ditt grovfoder om du inte redan har gort det.

Hej
Först av allt ska din veterinären berätta vilken typ av anemi din häst har för det finns en par olika och dessa orsakas av olika saker och behndlas därefter.
Det finns tex Mikrocytär anemi som kan behandlas med tex järn pm den beror på järnbrist.
Mikrocytär anemi kan bero på B12 brist vilken är vanligt tex när hästen fäller eller sätter päls.
Sen finns infektiös anemi som orskas av virus och som inte har någon behandling.

Sen finns det flera andra yper av anemier så du måste veta vilken typ du ska behandla hästen för innan du börjar expeerimentera.

följdsjukdomar på kvarka :
anasarka, kastad kvarka är de klassiska följdsjukdomarna, blodbrist, kvickdrag, struppipning hjärtmuskelinflammation kan även förekomma
http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=383&infogrp_id=9

Detta hittade jag med vid googling :

Blodbrist hos hästar kan orsakas genom kronisk blodförlust på grund av inre parasiter(mask), yttre parasiter(löss), sår, kirurgi, näsblod eller andra sjukliga tillstånd och skador. Blodbrist kan också orsakas av att benmärgen inte kan producera tillräkligt med röda blodkroppar för att hästen ska kunna motionera, träna eller tävla efter full förmåga. Det kan i sin tur bero på undernäring, stress eller brist på blodbildande näringsmedel i hästens diet. Röda blodkroppar transporterar syre från lungorna för att ge musklerna den energi de behöver för sitt arbete. Kapplöpning, hopp, dressyr och fälttävlanshästar arbetar intensivt och så hårt att kroppen kräver ett stort antal röda blodkroppar för syresättningen. Hästar som inte har optimala blodvärden kan inte heller hävda sig i den konkurrens som råder.

Parasiter i matsmältningsapparaten är den vanligaste orsaken till en mindre pågående blodförlust. Varje fullt utvecklad blodmask kan orsaka en blodförlust på 0,2 ml/dag. Det innebär en fortlöpande minskning på röda blodkroppar. Följ veterinärens råd och anvisningar för att minimera blodförluster som orsakas av dessa parasiter.
Det är viktigt att hästen får den näring som benmärgen behöver för att producera blodkroppar.
http://www.caseyfoder.se/default.asp?pid=79

Plötsligt känns det "löjligt vanligt" med blodbrist........................:crazy:
- Frågan är om vitlök är boven....då det trots allt gavs stora mängder i studien & blodbristen manipulerades fram.

Tydligen kan man stimulera benmärgen för att blodbrist inte ska uppstå, då genom att "spurta 3-400 m 2 ggr / vecka (producerar då maximalt med blodkroppar) Och att påfrestning av lång hård träning - hämmar benmärgsbildningen.http://grand-prix.se/info_pages.php?pages_id=24

Jag vill i alla fall veta mer................:)

Det finns en annan äldre trådar här som tar upp den studie som klart visar samband mellan blodbrist (anemi) hos häst och vitlök. Studien som visat detta har bara visat att vitlök kan ge detta i stora doser. Sedan har tyvärr ingen gått vidare och forskat på om vitlök kan vara ofarligt i mindre doser eller var gränsen skulle gå för nr det är blir farligt. Forskning kostar pengar och det är väl ingen som velat slanta upp pengar för det här. Så därför avråder man helt från användning av vitlök till häst.

Jag har också sett en studie som visade på att vitlök inte heller hade några positiva effekter på hästar. Tyvärr kommer jag inte håg var på nätet jag hittade den. Men sedan studien om anemi redovisades för tre år sedan så har ju en hel del slutat med vitlök till sina hästar. Jag har träffat på flera som faktisk idag erkänner att hästen är lika frisk eller friskare nu än när den gick på vitlök.

Bla denna tråden hänvisar till studien om anemi, tror att det kan finnas en till om man letar. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=656720

Det finns mig veterligen INGA studier som säger att vitlök ska vara bra för hästen. Man ska absolut inte dra parallelller med människokroppen.

Man ska heller inte dra paralleller med andra djur (fast det känns kanske mer naturligt).
För ex.vis hundar är lök alla former är livsfarligt. Det hämmar syreupptagningen i blodet, sänker prestationsförmågan och kan leda till allvarliga förgiftningar.
Källa: http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/Livsfarligakottbullar.pdf

Det finns däremot forskning som stöder att vitlök ger anemi och ökar risken för kolik. Det finns alltså ingen som helst anledning att ge sin häst vitlök, satsa hellre "vitlökspengarna" på en bra stallmiljö och ett väl anpassat foder.

Läste bara första sidan i tråden (tar resten en regning dag)
- intressant att det pratas ungefär likadant om vitlöken,
då som nu.
- i länken stod : Heinz body anemia. The potential for garlic toxicosis exists when horses are chronically fed garlic. Further study is required to determine the safe dietary dose of garlic in horses.

Även om det skulle vara intressant så tror jag nog också att det inte forskas vidare mer angående häst !!!

Masse : hittar du den studien så kan du väl lägga ut den.

Det går att "LÄRA GAMLA HUNDAR ATT SITTA" - så är det så med vitlöken

så bör alla sluta ge vitlök "pronto"................

................:o
smyger in med mitt undantag med sjuk häst ändå, & utvärtes

Men det jag igen vill påvisa är att ex. utvärtes - istället för dessa flugmedel som har både det ena å andra i sig....
säkerligen inte är nyttigare än vitlök. Vid biverkning=Avsluta

På en ex. kronisk sjuk hosthäst som allt annat ändrats & alternativet att ge medicin eller vitlök (om den fungerar på individen) skulle jag välja det senare -men avsluta om biverkning uppstår - precis som man gjort om biverkning med medicin uppstått.

Allt handlar egentligen om sunt förnuft.:idea:

FRISK HÄST = INGET BEHOV !

INTE GE VITLÖK DAGLIGEN - ÅRET RUNT !

SJUK HÄST = GE I KUR ![/RIMLIG DOS I KUR ! ÖVERDOSERA EJ !
ca 1-3 veckor som kur.....biverkningar=avsluta

Sar ...intressant att läsa om hunden... & jag vet absolut att Människor/Hästar /Hundar/Kor....fungerar olika......men som sagt det är ju dåligt med forskning gällande vad naturen har att erbjuda.....
Hunden & katten är ju köttätare....äter väl i stort sett bara gräs när det är dags att "rensa magen"....ändå ges massor av grönsaker i deras foder....helt annan tråd - jag vet.........det är en djungel där med.
Själva blodbristen & vad den medför & vad som händer inuti kroppen
gäller alla djuren........så lite lika är vi ju ändå.
Tur att vi inte är lika gällande chokladen:d....
.......men i stora mängder är inte det bra för oss heller:crazy:
-min faster har bl a anemi just nu med förstorad mjälte m m pga en ovanlig blodsjukdom, hon mår inte bra alls..........:cry:

Min personliga "tolkning" av vitlök - upprepade lite:o......!!
Fortsätt lägga in nya rön/forskning/studier - om ni "orkar"....

Jag hittade detta om allt som kan orsaka blodbrist m m :
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/B8096FAB-B0E2-41DF-814D-7D2CF61EC31B/0/Kap03_version2009.pdf

Och blev.....trött...........:crazy:
Man blir sjuk av allt.....cancer, blodbrist, brister av Vitaminer & Mineraler...
fel mat......leder till andra problem & vidare till sjukdomar..........

.....tar en paus i allt analyserande.........CARPE DIEM....

......jag går ut i solen nu & tänker på annat ett tag:idea:

Det kan ge anemi (blodbrist) även när man ger små mängder. Det finns inte i hästens naturliga kost, och det kan ge koliksymptom. Sen får du skapa dig en egen uppfattning om det är bra eller dåligt ;)

Håller med Runaway. Vi ger inte heller vitlök.

Katten är en köttätare som faktiskt har väldigt svårt att bryta ner och tillgodogöra sig vegetabilisk föda. Så långt var det rätt.
Men hunden är en allätare som människa och gris men med dragning åt kött. Det innebär att en hund kan äta och tillgodogöra sig saker som kött, ben, as och vegetabiliska ämnen vid behov som frukt och bär.
Så hunden ligger betydligt närmare människan än hästen och om hunden inte kan äta vitlök utan att riskera sitt liv. Varför skulle då en häst må bättre av det?

Kan ju vara lite att tänka på när du resonerar med dig själv. ;)

Själv använder jag inte vitlök till hästar eller hundar även om jag älskar den själv :d.

*KL*

Vitlök har jag aldrig gett mina hästar i maten. Däremot har jag faktiskt pressat vitlök och använt i såromläggning :)

Hej!

Jag menar inte att kritisera på något sätt, jag vill bara förstå hur du tänker.

Du ger inte vitlök till en frisk häst, men om hästen är sjuk (dvs redan nedsatt) är det ok att riskera en anemi ovanpå det? Och vad är en ok dos? Vi vet ju inte hur stor dos som faktiskt är farligt, för där finns ju inga studier? Hur kan man då undvika en överdosering?

/ Lavinia, som inget ger vitlök invärtes , men tidigare använt det i utvärtes myggmedel, men ok resultat i ca 1 timma efter påkladdning

Min katt blev allvarligt förgiftad av att ha ätit vanlig gul lök, vi hade hade skördat egen lök som låg i en korg på balkongen. Katten åt av det men som tur var överlevde han..
Skulle aldrig någonsin ge mina hästar vitlök, finns ingen som helst anledning!!

Ska försöka dra ett kort svar......Bättre alternativ till Medicin ! :D

.....och nu den längre varianten;) :

Bättre än att ge en syntetisk/kemisk framställd medicin ofta med fler biverkningar...som många inte vet i slutändan vad den kan "ställa till med" i kroppen i övrigt - utan fokuserar på vad den gör bra i nuläget !

Och det är bra & behövs i de akuta sjukdomsförloppet/skadan !

Men jag ser det som att kan man lindra/stoppa förloppet
innan dess med naturens hjälp.....

Naturen "bjuder" på dess medicin....men ska användas rimligt :
- I DOS / I KUR / AV RÄTT ANLEDNING

Du ger inte vitlök till en frisk häst, men om hästen är sjuk (dvs redan nedsatt) är det ok att riskera en anemi ovanpå det?

Som jag skrev ovan en frisk häst behöver inget tillskott
- men behövs det av en anledning tillföras ex.
vitlökens innehåll/egenskaper, som då gör mer nytta än skada !!
Då gör jag det - Precis så är det med medicin....fungerar det då inte av någon anledning om nu ex. blodbrist blir en biverkning så får man avsluta & prova något annat - så hade vet. gjort med medicin som gett biverkning också - då det är svårt att märka av blodbrist så får man ta hjälp av vet. att ta prov & kolla upp det.....

Anemi : kan orsakas av inre blödning, parasiter (löss/mask), magsår, brist av Folsyra B9 eller Cobalamin B12 (dessa samverkar i kroppen) tumörer, underaktivitet av sköldskörteln eller annan sjukdom med mera
vitlöken är förmodligen med i gänget
(tror att vi människor inte heller skulle må bra av att äta för mycket vitlök)

Tror att det är viktigt att utesluta/utreda alla orsaker inklusive vitlöken - sätta en diagnos & behandla problemet därefter.

Doser är ju egentligen induviduellt oftast är det satt utefter häst resp. ponny gällande vad man än ger - ca 15 g - 20 g upp till 30 g torkad vitlök för häst/dag.....vitlök & även djävulsklo & en del andra örter är medicialväxter & ska användas med försiktighet !

Man kan ju välja att ge en kompletterande ört till vitlöken som Vallört/Brunalger/Brännässla/Nypon....en eller fler eller alla fördelat i liten mängd / antal & ger en totalmängd på ca 20-30 g ört / dag, då det varierar lite på de övriga örternas mängd också.

- Detta ska naturligtvis bara ges vid ett behov inte annars.
Som brist eller sjukdom/skada i en kur.

Bra förebyggande alternativt för att hålla din häst frisk är att komplettera med Lusern som i stort sett innehåller alla vit/min som behövs för en häst då den som baljväxt "suger åt sig" dessa - då är det urlakning i jorden som kan ställa till det "bara"....& brist av något uppstå.

Hej!

Det här får du nog förklara igen.. Medicin är testad, man vet vilka biverkningar som finns och hade den varit jättefarlig hade den inte funnits kvar, så jag ser inte alls hur du tänker här. Vitlök däremot, är ju INTE testad särskilt mycket, det enda vi VET är att i stora mängder ÄR det giftigt, ingen har testat och sett vad som händer i längden...

Och vi vet inte vad som är rätt dos, eller hur, eller om det ens finns en rätt dos, till skillnad mot läkemedel där det är testat och kollat vad som ska vara rätt?

Det finns ju heller inga bevis för vitlökens "magiska" egenskaper på häst, det enda som är bevisat är ju att den är giftig??

Så jag är rädd att jag fortfarande inte förstår ditt resonemang??

Varför ge en nedsatt häst ett tillskott av något som är giftigt???

/ Lavinia, som inte begriper varför så många envisas med att tuta i sina hästar sånt de inte behöver, kan ta upp eller vet vad de gör i hästkroppen, bara för att det är "naturligt" innebär inte att det inte är giftigt.

Hej!

Det här får du nog förklara igen.. Medicin är testad, man vet vilka biverkningar som finns och hade den varit jättefarlig hade den inte funnits kvar, så jag ser inte alls hur du tänker här.

Testat med oftast väldigt många biverkningar - olika om/hur man drabbas - olika om/hur den hjälper - induviduellt - en medicin passar inte heller alla - även om det är många !
Är inte emot medicinen i sig egentligen, då den har naturen i sitt ursprung - men tror att många sjukdomar kan lindras/stoppas innan med hjälp av det naturen erbjuder idag !

Vitlök däremot, är ju INTE testad särskilt mycket, det enda vi VET är att i stora mängder ÄR det giftigt, ingen har testat och sett vad som händer i längden...

Medveten om det - skrev innan att den ska användas med försiktighet - om man anser sig behöva den - DET FINNS ALTERNATIV TILL VITLÖKEN - många hästägare använder den p g a lättillgängligheten & att den finns "till häst"....den ska inte användas så - Då tror jag personligen att den absolut kan göra nytta - i begränsad mängd under uppsikt på hästen - som en naturlig medicin. Men glöm inte att den används betydligt längre än vanlig medicin.

Och vi vet inte vad som är rätt dos, eller hur, eller om det ens finns en rätt dos, till skillnad mot läkemedel där det är testat och kollat vad som ska vara rätt?

Doser inom mediciner är också induviduella & kan behöva regleras med mer eller mindre beroende på effekt - eller bytas ut om biverkning tillkommer eller att effekten uteblir - likväl som naturens örter !!!

Det finns ju heller inga bevis för vitlökens "magiska" egenskaper på häst, det enda som är bevisat är ju att den är giftig??

Jag hittar ingenting om detta giftiga konstanterande i rimlig mängd - bara i överdosering - inget är bra vid överdosering (undantag om det behövs regleras en stor brist - gäller både inom natur & medicin) det "magiska" är ju upp till var & en att tro på.....du kan bli frisk på placebo eller solljuset eller positivt tänkande också.......!!!!

Så jag är rädd att jag fortfarande inte förstår ditt resonemang??

Hoppas det klarnar en aning nu........:)
....lästips nedan - speciellt första delen om vit/min.....

Varför ge en nedsatt häst ett tillskott av något som är giftigt???

Som sagt - det är inte ens säkert att hästen drabbas av blodbrist....-men förhoppningsvis blir den frisk/starkare av vitlöken - däremot ska man väga in -om den till ex. har blodmask i höga värden samtidigt så kan man söka efter andra örter som har likvärdiga egenskaper.....- vilket jag tror att många kommer att göra idag med detta "i bakfickan" ang. vitlöken.

/ Lavinia, som inte begriper varför så många envisas med att tuta i sina hästar sånt de inte behöver, kan ta upp eller vet vad de gör i hästkroppen, bara för att det är "naturligt" innebär inte att det inte är giftigt.

Håller med dig om att "naturligt" kan vara giftigt - OCH DET ÄR DET - massor av giftiga växter & djur finns det - därför ska man ta reda på så mycket som möjligt om örten innan man ger.....OCH INTE GE I ONÖDAN !!!

ÖRTER ÄR JU NATURLIGA VITAMINER & MINERALER !!!

...INGET ANNAT - VISSA HAR EN IHOPSÄTTNING SOM GÖR ATT DEN KAN

HJÄLPA BÄTTRE MOT JUST EN SPECIELL SORTS ÅKOMMA/SJUKDOM/SKADA

OCH SÄMRE MOT EN ANNAN......tyvärr finns inga lätta svar/lösningar..........

LÄSTIPS.....rätt hyfsad artikel som har med det mesta jag tror på :

http://www.khepri.se/artiklar/hast-i-vast.pdf

http://www.khepri.se/artiklar/naturlig_hasth-th.pdf

Hej!

Det jag mest reagerar på att faktiskt att vi idag inte vet VAR gränsen går för överdosering av vitlök, vi kan bara gissa. Det finns inte tillräckligt med forskning inom området och då väljer jag hellre att vara "safe" än "sorry". Framför allt på hästar som redan är nedsatta.

Som du själv säjer, det finns massor av andra tillskott man kan ge, varför ska man då ge något som inte är bevisat bra för något (på hästar)? Något som dessutom kan vara skadligt.

När det gäller mina djur är det alltid säkerhet som gäller i första hand, finns det en risk för giftighet och man inte vet var den gränsen går, ja då får inte mina djur äta det. Vad jag tutar i mej själv är en helt annan sak, men jag skulle inte stoppa i mej själv något som är giftigt i större mängd- jag litar helt enkelt inte på att att såna ämnen är säkra.

/ Lavinia, som inte ger vitlök förrän hon sett vilken dos som är rimlig mängd.

Det är bevisat att vitlök i större mängd förstör dom röda blodkropparna hos
hästen. Dessa går inte att bygga upp igen. Jag kan inte förstå att det ens
är tillåtet att sälja dessa vitlökspreparat till häst. Även om man ger det i små
doser så begriper jag inte varför? Det borde vara förbjudet att sälja dessa
tillskott enl min mening.

Jag skummade referaten om fång och sommareksem i artikeln du länkade. Tyvärr var det mest dravel faktiskt. Ingen av sjukdomarna har med mineralbrist att göra. Det verkade som det var hushållningssällskapets tidning det stod i? Konstigt!HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Kristall10
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 849
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka