Sv: Vitlök, bra eller dåligt?
Jo de röda blodkropparna nybildas hela tiden o värdena blir ok när man slutar med vitlöken.
PL
Jo de röda blodkropparna nybildas hela tiden o värdena blir ok när man slutar med vitlöken.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skummade referaten om fång och sommareksem i artikeln du länkade. Tyvärr var det mest dravel faktiskt. Ingen av sjukdomarna har med mineralbrist att göra. Det verkade som det var hushållningssällskapets tidning det stod i? Konstigt!HH
Bättre än att ge en syntetisk/kemisk framställd medicin ofta med fler biverkningar...som många inte vet i slutändan vad den kan "ställa till med" i kroppen i övrigt - utan fokuserar på vad den gör bra i nuläget !.
Vitlökens positiva egenskaper : - är dess innehåll & funktioner det ger :
Selen, svavel (allicin), C-vitamin, B2, B6, Kalium, Kalcium, Fosfor, Järn, Magnesium, Zink.
Vitlöken är bra för hjärtat, sänker blodtrycket och kolesterolen. Är bakteridödande, virusdödande samt slemlösande. Det är det svavelaktiga ämnet allicin som ligger bakom de antibakteriella egenskaperna hos vitlök. Vitlök är även bra mot inflammationer och reumatiska problem. Är bra för bateriefloran i tarmarna då den tar död på skadliga bakterier men sparar nyttobakterierna. Vitlök är också ett insiktsmedel av rang då det har visat sig bra mot myggor och fästingar. Även förebyggande mot cancer.
OBS DETTA ÄR BASERAT PÅ MÄNNISKANS KROPP - OCH UTIFRÅN DENNA INFORMATION GES VITLÖK ÄVEN TILL HÄST.
Vitlökens negativa egenskaper : - ska enligt studie på häst vara ämnet thiousulfat (ett näringssalt) som hästen inte kan bryta ner & att den kan få blodbrist (Anemi) även vid små doser. Känsliga hästar kan få kolik.
HÄR STÅR MER OM DETTA : http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38
Jag anser att du hamnar i en "fälla" då du konstant förordar "naturlig" medicin framför "konstgjord". Många mediciner är baserade på "naturliga" preparat och de är framförallt kontrollerade ifråga om biverkningar, något som många naturmedel inte är.
Jag förstår inte hur du överhuvudtaget kan förorda vitlök och då på en sjuk häst efter att ha läst artikeln du refererade till. ALLA de ev. positiva fördelarna av vitlök är baserade på hur de fungerar på människan som har en helt annan uppbyggnad än en häst. De negativa konsekvenserna är framforskade på häst så där VET vi att de existerar.
Näe egentligen inte - som jag tidigare även sagt !!!!!Det finns alltså ingen som helst anledning att ge en häst vitlök!
...nog fler än jag som undrar varför du anser att det är dravel....![]()