Vitlök, bra eller dåligt?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare sandraR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 574
Sv: Vitlök, bra eller dåligt?

Ok, i den artikeln som jag läste så stod det inte så. Men det är illa nog att
fodra hästar med något som har den effekten även om det skall vara i stora
mängder.

Jag skummade referaten om fång och sommareksem i artikeln du länkade. Tyvärr var det mest dravel faktiskt. Ingen av sjukdomarna har med mineralbrist att göra. Det verkade som det var hushållningssällskapets tidning det stod i? Konstigt!HH

...nog fler än jag som undrar varför du anser att det är dravel....:confused:

I stort sett alla sjukdomar uppkommer från obalanser/fel i kroppen
gällande allt som finns i kroppens celler / uppbyggnad = Alla kroppens näringsämnen....allt från proteiner till mineraler o s v

Allt hör ju ihop !!!!!!

Ett exempel av hur många som helst :
Förebygga benskörhet - Kalciuminnehållande produkter såsom mjölk- och mejerivaror, fet fisk och gröna bladgrönsaker behöver vi något av varje dag. För att klara ett normalt kalciumupptag måste kroppen ha tillgång till D-vitamin, som man får framförallt genom att vistas ute i solljus eller genom att äta D-vitaminrik mat. Ett annat bra sätt är att hålla en normal vikt, att inte bli för mager. Det ökar risken för frakturer.

Artros - av bl a för hård träning/belastning eller övervikt
I brosket råder det normalt homeostas, dvs nybildning och
nedbrytning av broskmatrixmolekyler är i balans. Vid ledsjukdomen
artros är denna balans störd [17]. Mer brosk bryts ner än vad som nybildas, brosket blir försvagat, och motståndskraften mot de yttre faktorer som verkar negativt på brosket försämras.
Sammanfattningsvis finns det både djur- och humanstudier
som talar för att brosk har en adaptiv förmåga och att motion
ger ett ökat proteoglykaninnehåll och därmed också ett
starkare brosk som har förutsättningar för en bättre stötupptagningsförmåga

Klurigt med Artros...med det hör ju ihop med brosk.....................
Jag skulle förebygga med lagom träning/belastning & rätt kost både gällande innehållet av näringsämnen & för att inte det blir övervikt !

...finns många mag/tarmsjukdomar - där tas näringsämnena upp - hela kroppen drabbas av det.......som kan leda till än det ena än det andra..

Utvärtes - virus/bakterier
Om vi ser sjukdomsförloppet från bakteriernas synvinkel,
tar de sig in i hästen via mun eller nos.
De hamnar så småningom i svalget där de har förmåga att sätta sig fast
på celler i framförallt halsmandlarna (tonsillerna) liksom halsflussbakterierna gör hos människa. När kvarkastreptokockerna väl har etablerat sig där, tar de sig in i vävnaden och förs med lymfan till lymfknutor i käkområdet.
När bakterierna hamnat där lyckas de motstå kroppens försvarsmekanismer, växa i antal genom att dela sig och bilda olika bakteriegifter som förstör vävnaden och bölder bildas i de aktuella lymfknutorna.

En frisk häst som har en bra grund i kroppen av mineraler/antioxidanter/vitaminer o s v....drabbas knappast så hårt...eller kanske inte alls om den utsätts för smitta - de ska kroppens försvarsmekanismer kunna klara av...
...jag tror att det är otroligt/läskigt vanligt med obalanser i kroppen
gällande alla oss djur !!!!

Vitlök innehåller ett enzym som hästen inte har förmåga att bryta ner, detta har man kommit fram till via forskning,

Jag har själv givit mina hästar vitlök tidigare, främst för att det sades vara bra för eksem. Jag ger inte vitlök numera, det har inte förändrat symtom bilden på eksemet men däremot märker jag att dessa hästar är mycket piggare än tidigare. Blodprov togs en sommar på en häst som fick vitlök, värdena var väldigt låga på gränsen till anemi. Vitlöken togs bort och nya prover tog ca 5 veckor senare då värdena uppnått normal nivå.

Nej det förekom ingen infektion hos individen, endast blodvärdena var låga och allt annat var ok.

Väl medveten om ämnet thiousulfat (ett näringssalt) som de ej kan bryta ner & kan orsaka förgiftning/anemi....har skrivit om det & även länkat till artikel/studien !

Nu försökte du pga eksem....eksem är komplicerat & har olika orsaker - du vet kanske anledningen till dina eksem & om du gör det så kanske du kommit till rätta med det ???

Då speciellt svidknott kan utgöra en eksemfaktor - så är det vitlökens svavel som ska vara funktionen - är det andra saker som är orsak så är det andra lösningar som ska hittas - det finns inga enkla svar/lösningar.

Hur mycket gav du & hur länge....svara bara om du vill !!!!
Bra gjort att kolla upp blodvärdena !!!

I ditt fall hade jag gjort en håranalys nu, för att hinna komplettera din häst näringsmässigt innan värsta perioden & skulle det vara bl a svavlet som saknas brist/eller lågt så kan du ge MSM istället, då du nu vet att vitlöken inte fungerade för er......

Då som många gör/gjort, ger vitlöken som komplement till hästens foder - utan orsak/anledning - det är det som jag försöker förmedla - ge ej om behov ej finns !
Och bara 1-3 v OM behov finns....blodbrist risken är då förmodligen väldigt liten, till & med obefintlig tror jag - Men det finns som sagt oftast andra örter/kosttillskott att välja med denna vetskap.

- Men kort - om hästen är sjuk & vitlök hjälper på en kur....& blodvärderna hunnit blivit lägre, då har säkert vitlökens innehåll med sina
vitaminer & mineraler & antioxidanter & antibakteriella egenskaper
gjort sitt/nytta & blodvärdet återställs efterhand av kroppen själv
under tiden som hästen sakta tränas upp igen efter sin skada/sjukdom !!!!!

...ang. blodvärdet - om det blivit lägre enligt ovan - troligtvis inte så långt att anemi uppstår på en kur- skulle så vara fallet så var den hästen redan drabbad av något ex. parasiter eller B12 brist av någon anledning & visste man det innan skulle aldrig vitlöken används överhuvudtaget !!!
Visste man det inte & använder det ändå,
- så har man tagit en för stor risk = inte bra !!!

Men då inte många är beredda att lägga ned tid & pengar på att förebygga
- det är då problemen/riskerna uppstår !!!!

Så som jag även skrivit tidigare - LÄGG NED VITLÖKENS ANVÄNDANDE !
först & främst i varadagen....& försök hitta alternativ till medicialt
användande i stället för vitlöken......TA DET SÄKRA FÖRE DET OSÄKRA !!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=656720

Passar på att lägga in länk om medicin & biverkning :
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2003/Lakemedelsbiverkningar-hos-djur-rapporterade-under-2001-och-2002/

Jag anser att du hamnar i en "fälla" då du konstant förordar "naturlig" medicin framför "konstgjord". Många mediciner är baserade på "naturliga" preparat och de är framförallt kontrollerade ifråga om biverkningar, något som många naturmedel inte är.
Bättre än att ge en syntetisk/kemisk framställd medicin ofta med fler biverkningar...som många inte vet i slutändan vad den kan "ställa till med" i kroppen i övrigt - utan fokuserar på vad den gör bra i nuläget !.

Jag förstår inte hur du överhuvudtaget kan förorda vitlök och då på en sjuk häst efter att ha läst artikeln du refererade till. ALLA de ev. positiva fördelarna av vitlök är baserade på hur de fungerar på människan som har en helt annan uppbyggnad än en häst. De negativa konsekvenserna är framforskade på häst så där VET vi att de existerar.

Vitlökens positiva egenskaper : - är dess innehåll & funktioner det ger :
Selen, svavel (allicin), C-vitamin, B2, B6, Kalium, Kalcium, Fosfor, Järn, Magnesium, Zink.
Vitlöken är bra för hjärtat, sänker blodtrycket och kolesterolen. Är bakteridödande, virusdödande samt slemlösande. Det är det svavelaktiga ämnet allicin som ligger bakom de antibakteriella egenskaperna hos vitlök. Vitlök är även bra mot inflammationer och reumatiska problem. Är bra för bateriefloran i tarmarna då den tar död på skadliga bakterier men sparar nyttobakterierna. Vitlök är också ett insiktsmedel av rang då det har visat sig bra mot myggor och fästingar. Även förebyggande mot cancer.
OBS DETTA ÄR BASERAT PÅ MÄNNISKANS KROPP - OCH UTIFRÅN DENNA INFORMATION GES VITLÖK ÄVEN TILL HÄST.

Vitlökens negativa egenskaper : - ska enligt studie på häst vara ämnet thiousulfat (ett näringssalt) som hästen inte kan bryta ner & att den kan få blodbrist (Anemi) även vid små doser. Känsliga hästar kan få kolik.
HÄR STÅR MER OM DETTA : http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

Det finns alltså ingen som helst anledning att ge en häst vitlök!

När det gäller Pat Coleby så är hon nog inte räknad som helt "rumsren", det står en hel del i en gammal tråd om alger här på Buke.

Jag hoppas det är o.k. att citera Ameo i en av diskussionerna ang. alger
"Vill bara påminna om att alger kan vara direkt olämpligt att använda som mineraltillskott av flera skäl, bland annat dess höga jodinnehåll och att alger innehåller massor med tungmetaller och andra miljögifter som de får i sig ur havens djup..."

Jag hittade också ett inlägg från en amerikansk sida (dock på engelska)
"I used to follow the Pat Colby feeding regime also a few years back, until I learnt of a few things. The horse only absorbs organic sulphur, and the common yellow sulphur is inorganic. A teaspoon of copper sulphate daily provides way more copper than a horse needs.

And seaweed meal has a extremily high iodine content. A tablespoon of this daily provides, on average, 20 - 50 times the horses daily iodine requirements. Excess iodine will inhibit thyroid function and hormone synthesis, causing goitre, and birth defects in foals. Feeding seaweed meal ad lib is just asking for trouble!!

Dolomite is really the only feed additive that is useful and absorbed safely by the horse. The Colby regime is NOT minerally balanced, and has numerous extreme mineral feeding levels. I was not happy to risk the health of my horses, so I have used Equilibrium and Advanced Feeds Equimin with fantastic results, and I know these products are minerally balanced!!

Get your Colby rations analysed for free by KER and you will be very surprised by the results."

Colby har säkert vissa rätt (kanske speciellt ang. hästens förutsättningar i Australien) men jag tror att man ska vara försiktig med att svälja allt hon säger.

När det gäller eksem så är väl Boj oerhört påläst vill jag minnas, så jag tror faktiskt att h*n vet orsaken till eksemet på hästarna.;)

Håller med om att inte svälja allt - och det gör jag inte heller !!

Jag anser att du hamnar i en "fälla" då du konstant förordar "naturlig" medicin framför "konstgjord". Många mediciner är baserade på "naturliga" preparat och de är framförallt kontrollerade ifråga om biverkningar, något som många naturmedel inte är.

Det är mest "konstgjorda" mediciner - de som varit naturmediciner och fungerat är nu "riktiga" mediciner - "fällan" enligt mig är att prova än det ena än det andra - gällande båda "sorterna" utan att försöka ta reda på varför bristen/sjukdomen uppkommit....& räcker inte det "naturliga" till så har det gått för långt & de "konstgjorda" behöver "rycka in" - då är det bra att det finns - men det ska inte behöva bli så egentligen...men tydligen med allt vi ställer till med i naturen så är det i dagens samhälle mer vanligt än ovanligt att "knapra" mediciner = ingen bra utveckling - även om det botas mycket nu så skapar vi mer sjukdomar & utarmning av jordar m m

Däremot - viktigaste av allt är att ta reda på om hästen behöver tillskott utöver dess grovfoder så ger man efter det - & jag väljer organiska vit/mineraler bl a MSM - organiskt svavel......skrev även innan länken att den har det mesta jag tror på - Du ska veta att jag är väldigt skeptisk mot det mesta....& "forskar" så gott jag kan för att ta reda på så mycket fakta som möjligt - tyvärr är det mindre info om organiska/naturliga preparat/gräs/örter/lusern m m

Jag förstår inte hur du överhuvudtaget kan förorda vitlök och då på en sjuk häst efter att ha läst artikeln du refererade till. ALLA de ev. positiva fördelarna av vitlök är baserade på hur de fungerar på människan som har en helt annan uppbyggnad än en häst. De negativa konsekvenserna är framforskade på häst så där VET vi att de existerar.

Det gäller fortfarande ett överskott - därför!....men försöker hela tiden tipsa om att det finns alternativ som kan vara till och med betydligt bättre/nyttigare/effektivare - men "försvarar" vitlöken tills motsatsen i rimligt användande gentemot dess läkande egenskaper skulle bevisa motsatsen - aningen tjurigt - jag vet - men samtidigt dyker det upp gång på gång hur farligt det ena efter det andra är - syntetiskt/kemiskt framförallt - men även naturens utbud - man får inte använda nå´t utav det "i blindo" !!!!
Jag tycker att vi djur är ganska lika - men vi har olika förutsättningar för våra olika ändamål - vi har ju ändrat mycket för hästen som den egentligen inte är skapt för att göra.

Det finns alltså ingen som helst anledning att ge en häst vitlök!
Näe egentligen inte - som jag tidigare även sagt !!!!!

- Men det är samma med alger - DE BEHÖVS VANLIGTVIS INTE I VARDAGEN -
Vid sjukdom/skada - OM BEHOV FINNS - mängd/dos så ej dagsbehovet av jod skulle överstigas - då den är "giftigt" hög i alger !
OM ALGER ANVÄNDS SKA DET VARA MED FÖRSIKTIGHET.....som allt annat.....

Enligt SLU (0,5-0,7 mg jod /gram) 500-700 mg / kg alg & dagsbehovet av jod är ca 0,3 mg pr kg torrsubstans per dagsgiva. Sjukliga tilllstånd kan uppstå vid dagliga nivåer på 35 mg.- HÄR FÅR MAN ALLTSÅ TA REDA PÅ HUR MYCKET JOD GROVFODRET & KRAFTFODRET INNEHÅLLER INNAN MAN ENS FUNDERAR PÅ ATT GE.
Alger kan även innehålla strontium och det är ett ämne som ryggradsdjur inte kan skilja ifrån kalcium. Risken finns att strontium lagras in i skelettet istället för kalcium. Mer om detta finns att läsa i Foderbladet som utges av SLU.

Hittar inte så mycket om det speciellt inte om att det innehåller metaller/kadmium o s v Däremot väldigt nyttigt för människan !

Så det som talar emot användandet till häst är jod halten !!

Säkert någon som upplyser mer om strontium - som kan finnas & vad jag förstått i väldigt liten mängd & då lagras - skulle alger då ges dagligen skulle det förmodligen inte vara bra - men om det ges som kur ett par veckor - tror jag som vanligt - mer nytta än skada - Jag får säkert höra annorlunda snart.............

Alla behandlingar/mediciner/tillskott/örter/foder - fungerar olika - Induviduellt !

Ni som har lättare att ta till sig SLU´s rekommendationer om Vit/Min & allt annat kan läsa här - tyvärr tycker jag att det behöver kompletteras med mycket mer fakta - men här står klart & tydligt att det mesta i Vit/Min-väg är giftigt i överdosering......apropå allt som orsakar förgiftning !!!!!
http://www.pc-horse.com/index.php/sv/articles/norms

..........jag ser fortfarande att naturen erbjuder allt detta gratis i form av gräs/örter & även i annan organisk/naturlig form (ej gratis då förståss).......

Har mycket tyckande - speciellt om vårt "naturliga leverne".......det är vi som orsakar de mesta av dessa problem med brister/sjukdomar/miljöförstöring...
.........heeelt själva......................:crazy::crazy::crazy:
Nya rön/forskning fortsätter nog sakta men säkert att dyka upp & röra om i hästägarnas visioner/vetande/kunskap..............................!!!!

För egen del så önskar jag att jag vetat mer redan för 10-20 år sedan
- med allt man vet idag - men jag lär så länge jag lever :)!!
- men allt får man aldrig veta................:D!!

...nog fler än jag som undrar varför du anser att det är dravel....:confused:

Så här står det i referatet om Pat Coleby

”Pat menar att benägenheten för fång uppstår hos en häst med
generell mineralbrist men som särskilt saknar magnesium i kroppen. Torrperioder följda av regn är farliga eftersom gräsets magnesium då går ner i roten för att skydda plantan. Hästarna som äter av gräset får magnesiumbrist, och hamnar i riskzonen för fång när regnet kommer och gräset blir som nytt. ”

Och om sommareksem

”- Vårt andra stora hälsoproblem under sommaren är ju sommarexemen. Har du några rekommendationer angående det?

- Först och främst handlar det återigen i grunden om ett problem med mineralupptaget.
Matsmältningen kanske inte fungerar som den ska på hästen och då blir mineralupptaget i sin tur stört. Många hästar blir bättre av extra kisel eller zink, fast jag tycker mig ha märkt att zink fungerar bättre på vita eller ljusa hästar än på mörka. Sedan är det jätteviktigt att man ser till att hästen får i sig tillräckligt med svavel. Pat menar att svavlet minskar förekomsten av yttre parasiter och håller undan stickande
insikter. Knott dras till exempel till svavel- och kopparfattiga djur. …”

Detta är kvalificerat dravel. Sånt tar focus ifrån de verkliga orsaker till fång och sommareksem. Svavel är f ö ngt vi har i överskott i markerna i en stor del av världen.
HH

jag tycker fortfarande inte att det finns någon som helst anledning att "tjurigt" försvara användningen av vitlök. ;)
När det gäller alger kan de också innehålla tungmetaller så där ser jag heller ingen anledning att använda sig av dessa.

Sedan är det förstås positivt att vara vetgirirg och vilja lära sig mera, och där är forskningsresultaten de allra mest tillförlitliga källorna. Speciellt när de starkt avråder från användningen av fodermedlet ifråga.
Hälsningar, Sar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Kristall10
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 849
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka