vitlök????

K

kela

hittade en flugspray idag som innehöll vitlök, det påstods ha en avskräckade effekt.
gäller samma om man blandar vitlök i fodret?? o i så fall, kan man använda vanlig vitlök eller måste man ha det där fodertillskottet som e "till för" hästar??? :confused: :confused:
tacksam för snabbt svar....
 
Vitlök funkar på vissa hästar, andra inte. vitlök har en "avskräckande" effekt på fästingar, flugor o dyl.
Fästingar speciellt.
Om din häst tycker om vitlök, så kan du ge den några klyftor vitlök per dag, om den INTE tycker om det, å äta det på det sättet, så kan du prova å hacka 2-3 vitlöksklyftor och blanda med fodret, och om hästen ÄNDÅ skiljer av vitlöken mot det andra fodret, så testa med vitlökspulver. (sådant som "är till" för hästar).
 
jag har vitlök dubbel dos i måltidet till pållen,
det hjälper mot att fästingar inte skall bita,jag drog ner lite på vitlöken här för ett tag sedan,Bang,så satt det 4 fästingar på han så jag drog upp dosen igjen,derimot mot flugor hjälper det lite.
 
Jag ger vitlökspulver men jag får plocka en hel del fästingar ändå :mad:
 
tack för hjälpen! knepigt de där....
ska prova imoorn o se vad han säger!! :)
men har inte vitlök nga bieffekter för utom dålig andedräkt..? :D
 
Min häst verkade bli dålig i magen av vitlök. Jag tror det berodde på att vitlöken är antibakteriell och därmed slog ut de snälla bakterierna i magen på honom.

Han blev bättre när jag slutade med vitlök.

mvh Jessica
 
Vissa hästar kan bli, som Jessica skrev, dåliga i magen. men testa och se, blir han dålig i magen så bör du inte ge han det. men du kan ju alltid pressa vitlök, så du får ut saften, å använda som flugspray. eller ja, fästingspray blir d väl :)
 
pulvret antar jag,men det beror også lite vilken sort du kör,hööks vitlökspulver är dårligt,
jag forsökte det en gång,det hjälpte inte ett dugg,
så jag drog till odal och köpte en sort der,jag ångrar inte nått,den är fantastisk.man får nestan kolla och se hur mycke hästen behöver.öka aldrig för mycke över normal dos,
 
idag provade jag att ge honom vitlöksklyftor, jag gav honom som godis (samtidigt som han åt mat) o han tyckte de var JÄTTE GOTT!! :d mumsade på som fan... så det ska jag fortsätta med!!! :D
 
ja du... samma sak för min pålla igår.
hon snorade ur en rejäl snorkråka när vi skulle iväg å rida. så då tänkte jag på vitlöksklyftor när vi kom tillbaka, hon har ju snorat en hel del.

skalade en å gav henne. :eek: hon tyckte det var godis :d men vad hon luktade sen :p hihi
så nu får hon 2 st/dag. en på morgonen å en på em/kvällen.

visserligen visste jag att hon äter det mesta men jag trodde det var förstark för henne, men icke! :D
Skitbra!
 
man bör inte ge hästen rå vitlök eftersom att det KAN fräta på magen om de har tunn magvägg. samma sak gäller för människor. men man kan ju alltid prova!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Habina
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
13 667
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 141
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp