"Vitaminspruta" till föl/unghäst?

C

cafu

Har hört talas om att det ska finnas en vitaminspruta man kan ge i samband med grundvaccinationen, att det skulle vara bra att ge till föl/unghästar såhär på våren. Veterinären fattade inte riktigt vad jag menade först men trodde sen att det var B-vitamin man skulle ge i så fall, men att det ges i benen och finns risker med det också. Så jag avstod. B-vitamin går väl annars att ge i annan form?

Någon som vet mer om denna "vitaminspruta"?

Sv: "Vitaminspruta" till föl/unghäst?

B-vitamin i benen? Intraosseöst, dvs i benmärgen, alltså? Det har jag aldrig hört talas om eller varit med om. Däremot kan man spruta B-vitamin intramuskulärt, vilket är rätt vanligt att man ger hästar på våren när de är lite trötta och för att hjälpa till lite vid pälsfällningen. Om det sen har nån effekt är lite omtvistat, ibland görs det lite som djurägarbehandling.

I FASS Vet. står att Beviplex (B-vitamin) får administreras subkutant, intramuskulärt och intravenöst. Undrar vad din vet menade...

Senast ändrad:

Fast är det inte A-, D- och E-vitamin som en unghäst kan behöva extra?

Behöver din häst extra vitaminer är det bättre du ger det i maten lite varje dag. En intramuskuklär dos B-vitamin brukar bara ges vid akuta sjukdomstillstånd och eftersom hästen inte behåller mer b-vitamin än vad den behöver har man ingen långsiktig effekt av en spruta.

OK, vilka vitaminer och i vilken form ska jag ge i så fall?

Behöver din häst extra vitaminer är det bättre du ger det i maten lite varje dag. En intramuskuklär dos B-vitamin brukar bara ges vid akuta sjukdomstillstånd och eftersom hästen inte behåller mer b-vitamin än vad den behöver har man ingen långsiktig effekt av en spruta.

Mig veteriligen finns det ingen speciell vitaminspruta som ska ges till föl eller unghästar på vårkanten. Du har inte förväxlat det med avmaskningen på våren som endast ges till föl och unghäst?

Skulle hästen (oavsett ålder) lida av en akut vitaminbrist kan man bland annat ge b-vitamin och/eller ADE i injektionsform. Beviplex har ni ju redan pratat om, och ADE finns bland annat i preparatet Ultrasan.

Att veterinären pratade om att ge sprutan i benen verkar också märkligt. Antingen hörde du fel och det rätta ordet var "i venen". Eller så är din häst ung och diar fortfarande - då kan man vilja spruta i skinkan istället för att undvika smärta och stelhet i halsen (om hästen mot förmodan reagerar negativt på sprutan).

Det är förstås inte fel att ge lite extra vitaminer i mates så hä års. Skulle hålla mig till Kraffts sortiment, de är väldokumenterade. E-vitamin är också brukligt att ge extra till unga hästar, lite beroende på var man bor i Sverige.

En frisk häst som står på en bra foderstat har normalt inget behov av extra vitaminer. Som jag förstår så vill du hjälpa din häst lite nu under pälsfällningen. Då är det B-vitamin i första hand. Det finns olika fabrikat på närmsta foderbutik.

Nej, det skulle som sagt vara en vitaminspruta...

Hur vet jag om hon har vitaminbrist? Alternativt att jag inte överdoserar om jag nu väljer att ge henne extra vitamintillskott?

Berätta gärna mer om Ultrasan!

Jo, jag fattade som att det var i benen, för hon tog upp risken för lymfangit. Nej, hästen är avvand sedan nyår.

Mig veteriligen finns det ingen speciell vitaminspruta som ska ges till föl eller unghästar på vårkanten. Du har inte förväxlat det med avmaskningen på våren som endast ges till föl och unghäst?

Skulle hästen (oavsett ålder) lida av en akut vitaminbrist kan man bland annat ge b-vitamin och/eller ADE i injektionsform. Beviplex har ni ju redan pratat om, och ADE finns bland annat i preparatet Ultrasan.

Att veterinären pratade om att ge sprutan i benen verkar också märkligt. Antingen hörde du fel och det rätta ordet var "i venen". Eller så är din häst ung och diar fortfarande - då kan man vilja spruta i skinkan istället för att undvika smärta och stelhet i halsen (om hästen mot förmodan reagerar negativt på sprutan).

Det är förstås inte fel att ge lite extra vitaminer i mates så hä års. Skulle hålla mig till Kraffts sortiment, de är väldokumenterade. E-vitamin är också brukligt att ge extra till unga hästar, lite beroende på var man bor i Sverige.

Nej, det var inte för pälsfällningens skull utan mer allmänt.

En frisk häst som står på en bra foderstat har normalt inget behov av extra vitaminer. Som jag förstår så vill du hjälpa din häst lite nu under pälsfällningen. Då är det B-vitamin i första hand. Det finns olika fabrikat på närmsta foderbutik.

Mycket skumt! Är du säker på att det var en veterinär...:angel:

Du kan läsa mer om Ultrasan på fass.se, djurläkemedel. Ger du hästen något i dagsläget? Tokosel brukar man ju ge om man inte bor på selenrik mark. B-vitamin produceras hos en frisk häst på bra foderstat i grovtarmen av mikroberna där och behöver eg inte tillföras. Trots detta väljer många att ge lite extra b-vitamin i fodret så här års för att underlätta pälsfällningen - tveksamt om det har någon effekt, men det luktar ju gott i krubban...

På vårkanten sjunker vissa värden i grovfodret. Dit hör bla vit D - iallafall i hö. I ensilage eller hösilage (plastat foder) anser man att nivåerna håller sig bättre. Å andra sidan kan vit E sjunka i ensilage - fodrar man med detta är det alltså ytterligare en anledning att tillsätta extra (Tokosel).

Får jag fråga var du fått höra att föl/unghästar ska ha vitaminspruta på våren? Alltså, vad hade den personen för faktabakgrund till uttalandet?
När inte din veterinär visste vad du menade, och ingen annan verkar ha en susning heller, hur kan du vara så säker på att det ÄR så?
Tycker att du ska låna en bok om utfodring av häst och läsa lite, så du får lite mer kött på benen och koll på läget. Det säger jag inte av elakhet, utan för att du har så många frågor kring detta, som ingen här kan besvara riktigt

Är din häst sjuk på något vis? Om inte skulle jag strunta i den där sprutan om jag var du.;)

Det var en distriktare, hon verkade iofs ny men hörde med sina kollegor.

Hästen ifråga får just nu bara grovfoder, havrekross och mineraler. Ska komplettera foderstaten så fort analysen är klar (väntar svar närmaste dagarna).

Hur vet man om man bor på selenfattig mark?

Mycket skumt! Är du säker på att det var en veterinär...:angel:

Du kan läsa mer om Ultrasan på fass.se, djurläkemedel. Ger du hästen något i dagsläget? Tokosel brukar man ju ge om man inte bor på selenrik mark. B-vitamin produceras hos en frisk häst på bra foderstat i grovtarmen av mikroberna där och behöver eg inte tillföras. Trots detta väljer många att ge lite extra b-vitamin i fodret så här års för att underlätta pälsfällningen - tveksamt om det har någon effekt, men det luktar ju gott i krubban...

På vårkanten sjunker vissa värden i grovfodret. Dit hör bla vit D - iallafall i hö. I ensilage eller hösilage (plastat foder) anser man att nivåerna håller sig bättre. Å andra sidan kan vit E sjunka i ensilage - fodrar man med detta är det alltså ytterligare en anledning att tillsätta extra (Tokosel).

Alltså, det fanns ingen direkt faktabakgrund till uttalandet, utan typ någonting som bara "skulle vara bra att göra" (kanske något man gjorde förr?) varför jag vill kolla om någon annan ev. kunde veta.

Har jag någonsin skrivit att jag är säker på att hästen ska ha en "vitaminspruta"? Nej, tvärtom tyckte jag själv det lät konstigt, men hör man något som man inte visste är det väl bra att kolla upp mer om det hela? Annars förblir man ju okunnig...

Visst kan jag låna böcker och lära mig mer, men nu var det ju just en specifik fråga jag ville ha svar på.

Får jag fråga var du fått höra att föl/unghästar ska ha vitaminspruta på våren? Alltså, vad hade den personen för faktabakgrund till uttalandet?
När inte din veterinär visste vad du menade, och ingen annan verkar ha en susning heller, hur kan du vara så säker på att det ÄR så?
Tycker att du ska låna en bok om utfodring av häst och läsa lite, så du får lite mer kött på benen och koll på läget. Det säger jag inte av elakhet, utan för att du har så många frågor kring detta, som ingen här kan besvara riktigt

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Eloise
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 686
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 712
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX