Vitaminbrist?

P

pannkakssmet

Jag misstänker att min häst kan ha brist på någon vitamin eller liknande.
Nu när han fäller vinterpälsen har huden börjat "mjälla" på vissa små fläckar under magen, han har även fått sämre hovar nu är förut.
Vet någon vad det här kan bero på?

Han har inte fått mineraltillskott i vinter men har börjat ge honom det nu.
 
Sv: Vitaminbrist?

Hur länge har du haft hästen och vet du om han har haft det såhär vid andra vinterpälsfällningar?
 
Sv: Vitaminbrist?

Jag har haft honom sedan han var 2, detta är tredje vinterpälsfällningen jag är med om.
Det har inte varit såhär tidigare och det är heller inga problem vid pälssättningen.
Kan man smörja in området med salva eller något?
 
Sv: Vitaminbrist?

Hmmm vet faktiskt inte vad det kan vara. Men jag hade nog smörjt in honom med något så att det inte blir för torrt för dåkliar det ju mer. Har du frågat veterinären vad det kan vara för något?
 
Sv: Vitaminbrist?

Jag smorde in honom för några dagar sen och det har blivit bättre nu.

Vet någon vad man kan ge för att stärka hovarna?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: Fiorano
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 000
Senast: super
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp