Vitaminbehov?

Mustang

Trådstartare
Är detta tillräckligt för 450 kg kroppsvikt? 550 kg kroppsvikt?
Jag är tyvärr inte duktig på just vitaminbehovet, har alltid lutat mig tillbaka på mineralfoder.. Det enda jag ÄR säker på är selenbehovet, och där räcker det ju...

80,00 I.E. A-vitamin
8,00 I.E. D-vitamin
600,00 mg E-vitamin
13.2 mg B1-vitamin
12,00 mg B2-vitamin
0,08 mg B12-vitamin
28,00 mg D-Pantoiensyra
6.8 mg Folinsyra
0,28 mg Biotin
144,00 mg Mn i form av mangan
280,00 mg Fe i form av järn
120,00 mg Cu i form av koppar
144,00 mg Zn (zinkoxid)
0,88 mg Jod i form af kalium
1.2 mg Selen

Tack till dom som orkar... :angel:

Sv: Vitaminbehov?

Känner mig tjatig..
Är den här frågan verkligen så svår att svara på?!?

Är det någon som vet vart jag kan vända mig i literaturen då,
för att kunna hitta svaret själv?

Man anser att om Ca, P och Mg-behovet är uppfyllt så brukar resten av behovet avseende mineraler och vitaminer vara okej också (enligt Planck) Jag brukar ge lite extra b-vitamin vid pälssättning och fällning annars inget extra. I de flesta mineraler har man dock blandat i vitaminer så det är svårt att komma ifrån även om man skulle vilja.

Jag kollade på den sidan du länkade till och har fått hjärnsläpp, jag förstår inte hur jag ska räkna ut underhållsbehovet för MJ?
Formeln är, ( hästens vikt ^ 0,75 ) * 0,5 = underhållsbehov i MJ.
Hur gör jag? Jag förstår inte tecknet mellan hästens vikt och 0,75.
Jag kommer säkert att känna mig jättedum när någon förklarar det för det är säkert busenkelt, men just nu står hjärnan still! :crazy:
/Camilla

Jag kollade på den sidan du länkade till och har fått hjärnsläpp, jag förstår inte hur jag ska räkna ut underhållsbehovet för MJ?
Formeln är, ( hästens vikt ^ 0,75 ) * 0,5 = underhållsbehov i MJ.
Hur gör jag? Jag förstår inte tecknet mellan hästens vikt och 0,75.
Jag kommer säkert att känna mig jättedum när någon förklarar det för det är säkert busenkelt, men just nu står hjärnan still! :crazy:
/Camilla
Öööh, ja, jag blev också lite snurrig där, men det är så här: (hästens vikt upphöjt till 0,75) * 0,5. Är du med då?

Öööh, ja, jag blev också lite snurrig där, men det är så här: (hästens vikt upphöjt till 0,75) * 0,5. Är du med då?

Tusen tack! :bow:
Har jag uppfattat det rätt om jag får det till, (500 ^ 0,75) * 0,5 = 52,86 för en häst på 500 kg ?
/Camilla

Tusen tack! :bow:
Har jag uppfattat det rätt om jag får det till, (500 ^ 0,75) * 0,5 = 52,86 för en häst på 500 kg ?
/Camilla
Jo, det är en logisk summa. De allra flesta hästar klarar sig bra på underhållet (energimässigt) även vid regelbunden ridning, så håll lite koll på hästen (blir den seg höjer du energin, blir den jättepigg, sänker du den) Tänk på att hålla en smrp/mj-kvot som liggen nära 6 eller något över så att hästen kan utnyttja både energi och protein bra (de båda behöver varandra så att säga)

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 342
Senast: isafore
·
E
Foder & Strö Var och handlade foder i onsdags, skulle köpa Miner Grön. Tjejen som jobbade sa att de inte hade det, men vi har Vitafor Vital och det...
Svar
8
· Visningar
1 130
Senast: Egonson
·
Foder & Strö fodret jag sökt med ljus och lykta efter... Det är ett foder som kompletteras med korn och/eller havre... Tänkte jag skulle visa detta...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Mustang
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 322
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V