Vitamin/mineraltillskott med lågt sockerinnehåll?

Centaur

Trådstartare
Alla vitamintillskott jag hittar är antigen i sirupsform eller pelleterade med melass, dvs mkt socker.

Försöker undvika att ge så mkt socker, men det spelar kanske ingen roll eftersom det är en såpass liten mängd man ger när det gäller tillskott?

Sv: Vitamin/mineraltillskott med lågt sockerinnehåll?

Jag har iofs ingen direkt erfarenhet av att undvika socker på det sättet men jag skulle inte tro att så liten mängd spelar någon roll ifall du är noga i övrigt. Rådfråga din vet för säkerhets skull och är det flera vitaminer/mineraler det rör sig om så försök hitta en multivariant så du slipper ge många olika = mer socker.

Mvh JV

Är det bara vitamin du vill ha? Då finns ju flera alternativ i pulverform?

Mineraler är mycket knepigare tyvärr. Man kan 'dutta' förvisso, dvs tillsätta de en i taget i pulverform, men det blir lätt ganska drygt. Dock så är samtliga av Wiromin Show Horse pelletsmineralfoder melassfria.

Är hästen inte IR tror jag iofs inte du behöver noja över den lilla andel melass som blir av en dagsgiva mineraler.

Jag ger shettisen (ej IR men haft fång) Kraffts pelleterade, helt enkelt för de äter han. L däremot får inte äta såna, han har tidigare fått en helt melass och sockerfri komineral, nu får han en komineral med polyol som bindemedel, innehåller 2% polyol, och det har ett markant lägre glykemisk index än melass. Han får 50 gram mineral, vilket ger 1 gram polyol (eller hur det stavas). Inte idealiskt, men har heller inte gett någon märkbar neg effekt. Kan tyvärr inte ge Show Horses mineraler, de har för lite fosfor. (och jag vill helst slippa dutta med fosforbalans i de mängder som blir)

Senast ändrad:

Helst vill jag ha alltiallio, tex Chevinal plus.

Vitafor Hippo-Vit som är ett mycket koncentrerat vitamintillskott innehåller 19% druvsocker, du kanske hamnar på en giva mellan 10-20 gram med den och då har du 2-4 gram druvsocker med, vilket är väldigt lite jämfört med ett kg hö tex.

Vitafor Strong som är en granulerad mineral med vitaminer innehåller 2% melass.

Vitafor Power och Solid som är pelleterade mineraler/vitaminer innehåller ca 6% melass.

Se innehållsdeklarationer på www.kvarnbyfoder.se !

Jag känner inte till andra fabrikats innehåll av melass!

Vilken mineral som helst utom de som är specifikt framtagna för betesgång ger ju både mineral och vitamin? Enda man kan få tillsätta är ju B-vitamin.

SHow horse aktiv / Chevinal plus
Allt per kilo

Vitamin A 300000 IE / 100000 IE
Vitamin D3 30000 IE / 100000 IE
Vitamin E 9000 mg / 14 166 mg
Vitamin K 50 mg / 83 mg
Vitamin B1 275 mg / 833 mg
Vitamin B2 200 mg / 333 mg
Vitamin B6 200 mg / 333 mg
Vitamin B12 2,5 mg / 1.33 mg
Niacin/ B3/nikotinsyra 600 mg / 1000 mg
Pantotensyra 300 mg / 1.66 mg
Folsyra 130 mg /416 mg
Biotin 3 mg / 16.5 mg
Vitamin C 5000 mg / 0 mg
Järn 1200 mg / 1 333 mg
Zink 1500 mg / 4166 mg
Koppar 1250 mg / 1 166 mg
Mangan 1000 mg / 3 333 mg
Jod 15 mg / 16.5 mg
Kobolt 12 mg / 16.5 mg
Selen 20 mg / 5,8 mg
Kalcium 11,0 % / 0%
Fosfor 5,5 % / 0%
Natrium 60 gram / 13 333 mg
Magnesium 60 gram / 666 mg

Dock anger show horse för många i vilken form det är tillfört, så vet inte utan att veta motsvarande fär chevinal plus om det är likvärdigt, alltså att siffrorna kan jämföras. Sen innehåller chevinal kolin,
DL-metionin och L-lysin med. Men å andra sidan inget Ca och P.

Finns ju andra mineralfoder med i SH:s sortiment, bara tog ett i högen. Sen får man ju tänka på att chevinal plus är tänkt att ge i markant mindre mängd än mineraler med.

Jo men Wiromin finns ju inte att få tag på här (aldrig hört talas om det ens) så det hjälper inte så mkt att det är bra. :p Samma med Vitafor.

Det som finns är Hippo Mineral och vad man kan beställa från olika internetaffärer utan att betala en förmögenhet i frakt.

Hade ett från D&H nu senast som var granulat. Det var dock väldigt dyrt.

Men om man tar Chevinal som ex så är givan 25 ml, hur många gram kan det vara? Ungefär det samma? Även om det skulle vara ren melass så kanske inte 25 gram socker är så farligt med tanke på det som finns i hö och gräs?
Eller tänker jag fel?

Eftersom Alexandra W skrivit ut innehåll, så gör jag det också på Vitafor Hippo-vit som är ett rent vitamintillskott! Mängd per kilo!
Vitamin A 6.000.000 IE
Vitamin D3 600.000 IE
Vitamin E 30.000 mg
Vitamin K 1.000 mg
Vitamin B1 5.000 mg
Vitamin B2 6.000 mg
Vitamin B6 4.000 mg
Vitamin B12 60 mg
Niacin/ B3/nikotinsyra 12.000 mg
Pantotensyra 6.000 mg
Folsyra 4.000 mg
Biotin 50 mg
Vitamin 60.000 mg

Så nu är det bara att ta reda på vad produkterna kostar per dagsgiva och hur mycket socker varje dagsgiva ger och väga för och emot!

Finns så klart en uppsjö av andra liknande produkter också!

Vitafor är namnet på Kvarnbyfoders hästprodukter om du PMar mig kan jag kanske hjälpa dig att få tag i det om du är intresserad!

Jag vet faktiskt inte var gränsen går, men om man betänker att för hö är det ca 10% som anses som max, och då är det per kilo torrsubstans. Dessutom tas socker i hö upp långsamt.

Så JAG vågar inte ge ens några ml av något som i princip är ren melass (chevinal innehåller sirap och sorbitol som första 2 ingredienser), just för det tas upp så mkt fortare och är så 'rent' socker. Sen är det möjligt det är överdrivet nojigt, jag vill dock inte ta reda på det i skarpt läge sas. Så jag skulle aldrig ge chevinal. Då skulle jag hellre ge en multivitamin i pulverform. Men det är jag =)

Hur mycket 25 ml chevinal är i vikt måste du väga, det hänger på densitet och en massa saker tyvärr. Dock täcker ju de 25 ml inte behoven utan du måste ändå dutta med annat, om det inte bara är vitaminerna du vill åt (de har jag inte räknat på)

Var bor du någonstans?

Kolla Pavo's Summefit. Det innehåller mycket mineraler och vitaminer och är som "kakor" som man ger.

När jag sökte mineralfoder med låg sockerhalt åt min häst fick jag tipset att ge Chevinal plus i kombination med Biomieral från Biofarmab.

Nu blev det inte så utan jag ger ett protein-och mineraltillskott som heter Formula 4 Feet i stället, anpassat för fångbenägna hästar och hästar med dålig hovkvalitet. Mitt halvblod har ätit detta foder nu i ca 9 månader och jag har fått en märkbart bättre päls- och hovkvalitet.

Men, om du vill ge Chevinal så kan Biomineral vara ett lämpligt komplemet beroende på t.ex. kalkbehovet.

*KL*

Orkade inte skriva av burken, men på GG finns protect multivitamin i pulverform. Melassfritt.

och gg finns heller inte här :(

exit: kan det stämma? det står ju att basen är melass och sirup?

kollade på eggersmanns pelleterade/godis vitaminer och även övriga pellets foder och melasshalten verkar ligga på 5%. kan man säga att det är den vanligaste halten i pellets?

hur är det med hippos mineralfoder? någon som använder det?

jag stör mig på att nästan inga tillverkare uppger vilka ingredienser som finns i min/vit fodren!

förstod det som så att sockermängden i Chevinal per giva skulle bli låg, men om du har en redan sockerkänslig häst kan man ju fråga sig om sockret i Chevinal är ok. Jag förstod det som att du bestämt dig för att ge Chevinal och ville hitta något komplement. Nu först fattade jag att du sökte något som kunde motsvara Chevinal:)

i bohuslän, så nära norge man kan komma. kollade på wiromins åf och närmaste verkar vara i gbg.

Har du ingen i din närhet som är ÅF för lantmännens sortiment som Protect tillhör.

Pulvervarianten har kalkstensmjöl och veteklimjöl som utfyllnad. Är lite tveksamt till vetefoderinnehållet fast jag själv har en variant av dem men med den lilla mängd man behöver ge så kanske man inte behöver ojja sig.

Vetekli är dessutom mindre stärkelserikt än 'hel vete'.

Jag ger protects produkter, och har *peppar peppar* inte märkt av minsta reaktion/problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 336
Senast: Ise
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?