Vita prickar på nosryggen....

W

woffihaa

Pållen hade två sår på nosryggen i somras. När dom läkt blev det vit päls där i stället för brun så han ser knasig ut nu. Kommer det förbli vitt eller blir det brunt igen så småning om? Annars får man ju färga honom för det ser verkligen konstigt ut ;)

Sv: Vita prickar på nosryggen....

min häst har fått en massa småsår när han gått på bete och busat mycket med sina kompisar(typ bitsår,mest avskavd päls).på de ställen där såren varit har han blivit vithårig för det mesta men på ett par ställen har färgen kommit tillbaka.Som tur är är han avblekbar skimmel och numera mörkgrå så man tänker inte så mycket på de vita fläckarna.vet inte om det beror på att han kommer bli vit som det växer ut vita hår men man har ju sett många bruna hästar med vita märken här och där,tyvärr mest på manken...tror inte färgen kommer tillbaka men inte helt säker.Man kan ju hoppas:p

Han lär nog få behålla sina vita fläckar resten av livet. Helt säkert vet du efter vårens pälsfällning.

/P Döben

Usch va tråkigt.....håller verkligen tummarna då att färgen kommer tillbaka efter fällning!

Usch va tråkigt.....håller verkligen tummarna då att färgen kommer tillbaka efter fällning!

en häst i mitt förra stall fick två rejäla bitmärken i ansiktet på nosryggen av en annan häst. detts var för ca: 1 år sedan och han har dem kvar.

Anledningen till att han blivit vit är för att hans tidigare sår blivit till ärr. Att det blir just vitt är för att pigmenten i huden förstörs. Inget konstigare än att dina gamla barndomsärr (om du har såna) Inget att oroa sig för, han mår nog lika bra som innan han gjorde illa sig. :)

I ansiktet har de en tendens att lättare få ärrbildning, de ger vita hår dvs håren blir inte pigmenterade. Vår gammelman skrapade nosryggen för några år sedan, sen dess har han haft två vita fläckar mitt i fejan.:D

En av hästarna på ridskolan där jag jobbar fick för nåt år sen en svampinfektion i huden vilket liknade ringorm, dvs kala runda fläckar i pälsen. När håren så småningom växte ut blev de vita, så han är numera vitprickig. Inte så vackert kanske, men det ser rätt kul ut :D

Tyvär kommer han ha kvar de vita fläckarna...:crazy:
men det kan ju vara lite charmigt ibland! :D

de försvinner nog inte, det är ganska vanligt speciellt på hästrar som har grimma på sig väldigt mkt att det har vita hår på nosryggen.

Tack alla för era svar! Bara å vänja sig vid att pålle kommer se lite lustig ut då! Bara så himla synd att dom är just i ansiktet. Han har himla fint huvud :) Kan lägga in en bild nån dag så ni får se hur det ser ut. Kanske man skulle ta å färga lite mer vitt så han får en snygg bläs, hehe ;) !

Pållens snygga prickar....

PICT0057.jpg

Ja, synd att han inte har någon bläs.
Tror att han kommer få ha de där för alltid.
Det är väl typ samma sak som
frysmärkning och sadelskav, det blir vitt där för alltid,
såg ju väldigt lustigt ut. :D

Mmm men jag tror faktiskt att dom blivit lite mindre nu :) Bara hoppas dom minskar lite till!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix