Vita prickar i örat

L

Lampi

Min häst har haft vita prickar i ena örat ett tag, först trodde jag bara att det var pigment förändringar men när solen lös in i örat idag så kunde jag se att de var lite upphöjda och att det såg ut som vita små vaxaktiga prickar. Ca 4-5 mm i diameter.

De andra hästarna har inga prickar och han har det bara i ena örat. Har aldrig sett någon häst med det förut. Någon som har sett något liknande och vet vad det kan vara? Det verkar inte bekymra honom.

Sv: Vita prickar i örat

Ser det ut ungefär så här?

Bild098.jpg

Jag vet inte vad det är, men det gick bort under sommarn och nu är han fin i öronen igen (svart). Det verkade dock inte som att det varken kliade, gjorde ont eller märktes av på något sätt när han hade det...

Tror faktiskt att det är någon sorts svamp.

Nej nej!! Pratade med min gamla mycket erfarna veterinär om exakt det TS beskriver..vita prickar i örat..som små vita klumpar.han hade tagit skrap prover för många år sen och skickat det till analys.Det var fett och smuts..vanligast hos unghästar och går bort av sig självt!

Ok, ja mina gamlingar har haft det av och till och det har aldrig ställt till några problem, vad jag kunnat se.

Men jag som bara är halvgammal säger att det troligen är "auereal plaques" vårtliknande saker troligen orsakade av ett papillomvirus!
PL

Prickarna sitter inte fast i örat..det är som smutsklumpar som lätt lossnar när man pillar på dom.Det som jag har sett är inte likt det på bilden i inlägg två.
Vårtor sitter väl fast? Så dom kan gå med det där viruset i flera år utan att störas av det?
Känns som att det alltid ska vara mycket värre än det är här på buke..det kan inte vara cancer?:laugh:

Jag svarade på ts beskrivning. Vårtor är inte cancer men gränsen mellan vårtor o godartade tumörer är flytande.
Aueral plaques är inte allvarligt men det är meningslöst att försöka behandla med svampmedel.
PL

Vi köpte en häst i höstas som på vet besiktningen fick kommentaren "öronplack".
Vetrinären förklarade för oss, som aldrig hört talas om detta, att det var helt ofarligt och saknade betydelse. Det enda man skulle tänka på var att INTE peta på det eller försöka rengöra eller ta bort det. Då blir det nämligen mer.
Håller man på och pysslar och grejar kan det to m enligt honom bli så stort att det blir stora klumpar som står ut ur öronen (i extremfall).
Han sa att man kan inte göra någonting åt det, men om man låter det vara ifred så kan det försvinna av sig själv.
Det ser ut precis som du beskriver. Vår häst är 14 år och har tydligen haft detta nästan hela livet. Det har inte blivit vare sig bättre eller sämre och besvärar henne inte alls.:)

Nej, det ser inte alls ut som på din bild. Har letat i gamla trådar och enligt dem skulle det vara som p lundin säger virus eller svamp som någon påstått. Det bästa verkar ju vara att bara låta det vara.

Om det nu är papillom virus var har han fått det ifrån?

Ser det mer ut som såhär?

20035032.jpg

Såna har min häst i sina öron. De går inte att pilla bort och de verkar inte lossna av sig själv heller. Hästen verkar inte störd av det.

P_L: Är vårtorna (om det nu är såna på bilden) lika ofarliga som de ser ut, eller är det nåt man bör försöka få bort genom behandling?

Googlade och hittade en annan tråd om just detta. Där skriver PL att man ska helst inte ge sig på och pilla då det kan bli mer av det. Inga salvor och dylikt.

Ja, jag hittade den tråden också. :) Har bara pillat lite när jag upptäckte det, för att se om det gick att få bort. Men eftersom det inte gick att pilla bort så har jag lämnat det ifred sen. Tänkte mest på det där om flytande gräns mellan vårtor och godartade tumörer, det lät lite läskigt. Men jag antar att om de inte växer eller sprider sig så är det inget att oroa sig för.

Min ena häst har det i öronen. Frågade vet. när h*n var och vaccinerade sist vad det var. Fick till svar att det är en sorts svamp eller vårta. Inget att bry sig om i alla fall. Det försvinner av sig självt. Men man ska inte pilla på det. Nu är min häst så lurvig så de syns inte. Jag får kolla till sommaren igen.

Ser det mer ut som såhär?

20035032.jpg

Såna har min häst i sina öron. De går inte att pilla bort och de verkar inte lossna av sig själv heller. Hästen verkar inte störd av det.

P_L: Är vårtorna (om det nu är såna på bilden) lika ofarliga som de ser ut, eller är det nåt man bör försöka få bort genom behandling?

Mitt ena sto har haft vita prickar i öronen.Min veterinär kallade det "Vita-plack" och sa att det var ägg lagda av en insekt,ofarliga för hästen och skulle gå bort av sej själv.Det gjorde de också.Verkade inte klia annat än om man pillade på det.Fjällade lite då.Det kom aldrig mer än vad som redan fanns när jag upptäckte det.

Vår häst har ett par vita prickar. Lite utstående och "svampaktiga". När vi besiktigade honom på Ultuna sa de bara att det är pigmentfläckar och att det är ganska vanligt hos hästar och inget att bry sig om alls. Ungefär som leverfläckar hos människor.

Hästen verkar inte bry sig heller och de kliar inte utan bara är där...

Min häst ser ut så här i ett av sina öron. Han är dessutom lite irriterad på det. Speciellt när man ska tränsa honom.
Finns det något som hjälper mot detta? Eller får man bara ha gott om tålamod?

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 003
Senast: Liran
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar