vit undersida på hovarna?

S

SneakySue

Jag har inte luktat under, men är det hovröta? ska inte hovröta lukta väldigt illa?
Vad är det, för hovarna har liksom en "hinna" som är vit och lite smått geggig. Och när man har badat med hästen så han är HELT ren (inget smuts alls) så är det verkligen HELT vitt, förutom den delen som är mjuk, där han är svart.

Om ni vet vad det är, snälla, tips och råd om hur man "botar" det? Om det nu är något fel, har dock aldrig sett någon annan häst med vit undersida..

Tack på förhand!

Är utsidan på hoven vit då? Eller är den svart? Om hästen har blöta hovar så kan det väl bli som det blir i kronranden, som en vit hinna.. någon form av nagelband :crazy:

Min pålla har vit undersida, utanpå är hovarna randiga (både vitt och svart)

malu

Min häst brukar lukta illa under hovarna ibland, rådfrågade min hovslagare. Jag berättade att jag brukade skölja ur hovarna med utspädd jodopax. Det tyckte han var bra. Så nu om det luktar illa brukar jag skölja ur dem. Lite bra är det nog=)

jag förstod inte alls, skulle du vilja utveckla lite.

Vad är det som är vitt? Strålen eller sulan eller utsidan?

Vad menar du med "den delen som är mjuk, där han är svart"?

/Hanna

Hästars sula kan skifta åt ljust till helt vitt även på en för ögat svart hov. Detta händer när hoven får mkt. väta under en period och inget konstigt. Färgmässigt så är det ett ljusare pigment under sulan, jämförbart med mörkhyade personer med ljus hand/fotsula.
Varför det kommer fram just vid mkt. väta vet jag dock inte.
Det geggiga du upplever skulle jag tro handlar om uppluckrat sulhorn överflödigt död sulmaterial även det vanligt hos hästar. I bland kan det även vara så att hoven utsatts med så mkt. väta att sulan blir helt mjuk. Det mörka mjuka antar jag är trålen du syftar på, den skiftar inte färg på samma vis ytligt, men om man skär i en sådan så ser man att den kan ha transparant färg även på en mörk hov.

MVH/

hoven växer och det understa skickat lossnar. Då ser iallafall några av hästarna i stallets hovar vita ut under.

Han har helt svarta hovar annars (eller ja, märka), med endel små ljusa "växtränder". Han har alltid vit sula, även om han är torr och inte har gått i vatten på nån vecka.

Men han är vit även om han inte har blöta/fuktiga hovar. även om han inte har blivit utsatt för våt hage eller så i någon vecka, så är han fortfarande vit och "geggig" på sulan. Själva hoven är fin, fast skör. bakhovarna flisar sig. han har mörka hovar, med små "växtränder" på, de är lite ljusare.

Och det geggiga som jag beskrev, finns också där även om han itne blivit utsatt för väta.

men hela tiden? Jag har aldrig sett en häst förr med vit sula. och när jag skötte honom förut för tre år sedan så hade han inte det.
jag har dock sett hästar med ljus sula, men inte helt VIT (jag menar klar vit, riktigt vitt).

jo, om hovslagaren säger att det är rba så är det nog det också..
men sa han om det avr hovröta då som hästen hade? eller var det något annat?

varför inte be en hovslagare komma ut och titta? h*n borde ju kunna säga vad det är. är hästen öm i hovarna??

det är ju inte min häst.. å jag vill inte be ägarna om det heller, missade sist han va skodd (2 veckor sen). dom är lite skumma.. skyller på att dom är norskar.. (inget ont så, är själv halvnorsk :P )

Nepp, inte det minsta öm i hovarna.

Mitt svarta sto har svarta hovaväggar MEN sulan är vit, nu på sommaren så växer det så mkt och sulan flagnar liksom av sig Speciellt om det varit torrt ett tag. Lukta illa tycker jag att det lätt gör utan att det ärnågot fel på hoven. När jag verkar hovarna så drar jag av det gamla på sulan med hovkniven

men förut när jag skötte denna häst (2 år sen) så var inte sulan vit.. annars, om den hade vart det då också så hade jag ju inte funderat på det..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 651
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 242
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar